Mannagrynsgröt

1) blanda mjölkpulver i liten del av den totala mängden vatten som går åt. I mitt recept för en pers blir det totalt ca 4-5 dl vatten och av den mängden använder jag ca 0,5 dl för mjölkpulvret.

-klipp-

3) när grynen tjocknar dvs grötkonsistens, så blanda i mjölkkoncentratet och rör tills allt blandats.

Det där var en smart lösning.
 
Bäst mannagrynsgröt

Ska ut och testa i helgen.
Vilken smaksättning är bäst? äpple och kanel?
Bäst med mjölk eller gräddpulver?
 
Nidos mjölkpulver är perfa för lite allt möjligt.Man får la 3-4% procentig mjölk beroende på hur man doserar.

Sempers har typ 0,001% - blir värre än lättmjölk
 
Ströbröd är annars ett bra alternativ till mannagryn. Ströbröd kan man göra gröt på även med kall vätska och risken för klumpar är mindre, tar bara lite mera plats
 
Upplever att det är lättare att få grynen att ta ihop och gröten blir matigare med någon matsked olja i. Särskilt om man gör den på vatten. Mjölkpulver har jag ingen erfarenhet av.
 
När jag experimenterade i somras landade jag i 16g kokosmjölkpulver till 40g mannagryn. Går lika bra med mjölkpulver. Kokosmjölkpulver är dyrare men mer mättande.
Jag har en klick smör i gröten vid servering. Annars hade jag nog kostat på mig att blanda gräddpulver med vatten för att hälla på.
Men kokosmjölk väger portiornerna va 60g och innehåller 240kcal enl mina lekmannaberäkningar. Det blir 440kcal/100g.
Då är inte bär/topping medräknad.

Blandar gryn och mjölkpulver och salt hemma. Kokar upp vatten, tillsätter mixen under omrörning för minimalt med klumpar.

Min vanliga gröt är havregrynsmix som jag bara häller kokande vatten över så att jag slipper diska kastrullen. Men då och då kostar jag på mig riktig mannagrynsgröt, kokt i kastrullen, med frystorkade bär, bra omväxling.
 
2019 gav jag ett personligt löfte om att aldrig mer ha havregrynsgröt till frukost. Den går bara inte ner.

2020 gick jag därför över till nöt och frömix som frukost. Snabbt och enkelt och ingen disk, men jag var inte helt nöjd ändå.


Nu har jag laborerat lite med mannagryn, och det blir nog en bra frukost.

45 g mannagryn, 45g Nido, en tesked socker och en matsked varma koppen bärpulver.
3 dl kokande vatten på detta, och så ner i grytmysaren i tio minuter.
Krävs omrörning ett par gånger för att få bort klumpar.

Knappt 400 kcal med en torrvikt på 400 g.
Detta går såklart att komplettera med diverse fröer för att få i sig mera energi.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...