Privat strand?

Tältade på Sandhamn för några år sen, vi hade i stort sätt hela stranden för oss skälva trots högsäsong, såg inga anslag om tältförbud då. Västsidan är ju rätt tom på folk när solen börjar gå ner.

Att folk hävdar privata stränder/ställen är ett ofog, även om man enkelt kan hävda allemansrätten och att man inte stör markägaren med tältet så blir det alltid dålig stämning.

Vore skönt om länsstyrelsen eller liknande hade ett nummer att ringa under högsäsong där de kunde medla och ge besked direkt så att diskussionen inte blev mellan två som "vet" att de har rätt.

Då kunde man bara ringa länsstyrelsen och fråga, sen räck över luren till godsvaktaren. Det vore ett bra sätt för dem att stå upp för allemansrätten och markägare (när någon faktiskt har fel och tältar på en sådd åker, tomt mark etc.)

/Gustav

Det hade varit så bra om det gick att göra så. Nu tror jag att de flesta viker sig för de orkar inte bråka.
 
Angående Sandhamn verkar det inte finnas något förbud dvs ingen lokal ordningstadga som begränsar allemansrätten. Se lokalblaskans artikel.

https://www.nvp.se/Arkiv/Artiklar/2013/07/Taltare-kordes-bort-fran-Sandhamn-Fornedrande/

I Sverige får man beträda annans brygga förutsatt att det inte är i anslutning till bostad. Men inte OK hindra ägaren från att lägga till och använda bryggan. Vissa bryggor t ex de för reguljär turtrafik får man inte förtöja vid. Att utnyttja en privat brygga för att kliva iland och liknande är alltså OK. https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Bad-bat-och-is/

Thure
 
Kan man inte kalla dem för obildade om de inte har någon juridisk kunskap om vad som gäller om äganderätt och allemansrätt? Eller har bildning inte hög status inom den ekonomiskt starka delen av överklassen?
 
Kan man inte kalla dem för obildade om de inte har någon juridisk kunskap om vad som gäller om äganderätt och allemansrätt? Eller har bildning inte hög status inom den ekonomiskt starka delen av överklassen?

Den lilla välsituerade delen av landets befolkning är van att få som de vill. Som deras föräldrar och farföräldrar oftast fick. ””Herrskap och tjänstefolk”” Själv älskar jag att träffa dessa dryga och överlägsna besserwissers. Att ta ner dem på jorden. Oftast inga längre dispyter utan redogör kortfattat på vilken juridisk grund jag befinner mig där och rekommenderar att vederbörande söker ”beivra” mitt besök förslagsvis med polisiär assistans...

Tvi vale för dessa.

Som tur är finns det bra och trevligt folk också. Bemöter man misstänksamma på ett glatt och frejdigt sätt brukar man oftast få en trevlig pratstund och välkomnas.
 
Att inte störa eller förstöra ingår också i allemansrättens skyldigheter.
Ligger bryggan i trädgården så var smidig och välj en annan.

go tur
 
Hade förr tankar på att köpa en stuga med sjötomt. Det finns ju många som inte kostar så mycket alls. Men har har faktiskt tappat lusten efter att ha läst dessa trådar på forumet. Skulle inte alls vara trevligt att ha lagt sina sparpengar på en stuga o tomt, och när man sitter i trädgården o fikar så kommer det inklampandes främmande människor med hotfull attityd: ”jag har Rätt att blabla”.
Var uppe i Kilsbergen en solig dag o vandrade. Då dök det upp en äldre man o klev ut på bryggan och klädde av sig naken o la sig att sola. Var flera barnfamiljer där som snabbt dröp av. Tänk o få en sån människa liggandes på bryggan man nyss har byggt för sina pengar. Och så kan man inte köra iväg eländet. Fy.
 
Hade förr tankar på att köpa en stuga med sjötomt. Det finns ju många som inte kostar så mycket alls. Men har har faktiskt tappat lusten efter att ha läst dessa trådar på forumet. Skulle inte alls vara trevligt att ha lagt sina sparpengar på en stuga o tomt, och när man sitter i trädgården o fikar så kommer det inklampandes främmande människor med hotfull attityd: ”jag har Rätt att blabla”.
Var uppe i Kilsbergen en solig dag o vandrade. Då dök det upp en äldre man o klev ut på bryggan och klädde av sig naken o la sig att sola. Var flera barnfamiljer där som snabbt dröp av. Tänk o få en sån människa liggandes på bryggan man nyss har byggt för sina pengar. Och så kan man inte köra iväg eländet. Fy.

Så du väljer att inte köpa en stuga med sjötomt för att du läst trådar på Utsidan?
Du väljer att tolka exempelvis det jag skrev som hotfullt? Inte alls, jag försöker beskriva ett scenario där någon försöker driva bort någon annan genom felaktig hänvisning. Alla har att följa lagen, ingen ska driva bort någon som har rättigheter. Har man inte dessa rättigheter har man skyldighet att rätta sig efter det.

Att någon som klädde av sig naken på en brygga torde inte vara en rättighet och där kommer flera lagrum in. Jag föreslår att din räddhågsenhet inför ett eventuellt köp av en trevlig stuga med sjötomt som inte blir av för att du såg en naken gubbe på en brygga revideras. Eller ”hotfulla” personer som är ute och cyklar och hävdar rättigheter de inte har. Köp stugan om du kan och njut. Hävda din rätt om så behövs. Respektera andras likväl om så är fallet. Svårare än så är det inte.
 
Allemansrätten kom väl främst till av att folk förr var tvungna att röra sig över andras marker för att ta sig till exempelvis en sjö där man hade fiskerätt osv. Man skulle då ha rätt att plocka bär osv.

Den byggde sålunda på sunt förnuft. Eftersom det senare idag är helt avskaffat så skulle jag själv heller aldrig skaffa en stuga där det finns risk att nån idiot dyker upp och skall bada. Eller för den delen, nån cykelklubb som "minsann har rätt att cykla där."
 
Precis det finns dem som hävdar allemansrätt där de inte har någon dylik och det finns stugägare som hävdar tomträtt på allmänningar och t o m stränder som deras tomt inte gränsar till.

Har haft främmande husbil inkopplad på strömlöst utomhus eluttag på min tomt. Jo jag fick iväg dem trots att de hävdade allemansrätt flera gånger.

Otrevligt är det, en del tror att de har rätt, andra tar sig den. T ex de som brände ner min sommarstuga.

Allemansrätten är något vi skall vårda, så att det inte blir som det är där den inte finns.

go tur
 
Hade förr tankar på att köpa en stuga med sjötomt. Det finns ju många som inte kostar så mycket alls. Men har har faktiskt tappat lusten efter att ha läst dessa trådar på forumet.

Det är inte särskilt vanligt med sjötomt just på grund av strandskyddet. Väldigt ofta så är det en remsa allmänning närmast vattnet, men tomtägarna brukar låtsas som om tomtgränsen inte finns och "muta in" denna.

Men är det "tomt" så gäller ju inte allemansrätten. Här var det ju fråga om mark som inte är tomt.
 
Det är inte särskilt vanligt med sjötomt just på grund av strandskyddet. Väldigt ofta så är det en remsa allmänning närmast vattnet, men tomtägarna brukar låtsas som om tomtgränsen inte finns och "muta in" denna.

Men är det "tomt" så gäller ju inte allemansrätten. Här var det ju fråga om mark som inte är tomt.

Det där är ju inte sant, det finns ju till och med sjötomter att köpa där en bit av vattnet ingår.
Lägger man i en brygga så kan det ju i alla fall komma folk och vilja ta sig upp där.
 
Tuff ton här. Alla markägare är inte rika besserwissrar eller folk som hävdar rätt de inte har. Här (på Åland) är det många som äger öar och strandtomter för att naturen är beskaffad så och någonstans ska man ju bo. Detta gäller säkert för flera platser i Sverige också. Alla bor inte i städer. De flesta av oss (som äger mark) är inte särskilt rika eller otrevliga. Jag skulle personligen aldrig ha råd att köpa en lägenhet i t.ex. Stockholm. Ägorna behöver inte heller vara stora. De har ofta delats bland syskon och släkt många gånger och marken kan ha gått i arv i flera generationer. Den lilla strandstump som någon äger kan vara det enda man har. Och man kanske inte har råd att unna sig annat än det.

Signaturen Nying skrev:

"Allemansrätten kom väl främst till av att folk förr var tvungna att röra sig över andras marker för att ta sig till exempelvis en sjö där man hade fiskerätt osv. Man skulle då ha rätt att plocka bär osv."

Precis! Den kom till under en tid när folk fortfarande plockade bär och svamp för sin överlevnad eller delade på slåtterängar och fiskevatten. Meningen var väl att alla skulle kunna nyttja naturen men med gott omdöme, inte att folk skulle ha rätt att köra omkring varsomhelst och hursomhelst eller "ockupera" eller förstöra andras egendom.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...