Basläger vs allemansrätten

Du kanske inte gör det, men man ser rätt många som beklagar sig över hemlösas och tiggares "basläger" i parker och skogsområden.

Och tyvärr så gör ju inte allemansrätten nån skillnad på olika typer av mark, en park räknas på samma sätt om en gräsplätt i Sarek.

Visst skulle man kunna tänka sig att ha olika regelverk beroende på var marken ligger, men exakt var skulle man dra gränsen? Extremfallen är alltid enkla, det är de fall som hamnar i gråzonen som är svåra.

Man kan ju föreställa sig nån som har tänkt slå läger en vecka nånstans för att fiska kommer dit och upptäcker att det redan är några andra som slagit läger där.

Eller en skogsägare som har tänkt avverka lite i sin skog och upptäcker att det är ett gäng fiskare som slagit läger där för en vecka.

Nu gör lagstiftningen skillnad på en park ( i en stad) och fjällvärlden. Sarek var en sålig jämförelse efter som det är nationalpark och i likhet med parken är allemansrätten beskuren eller till och med "avskaffad". Parkmarken inne i stan regleras i PBL och Ordningslagen. Kommunen kan föreskriva förbud mot camping i tättbebyggt område med stöd av ordningslagen, Länsstyrelsen och Naturvårdsverket kan reglera vad man får göra i Sarek. Men i den "fria" fjäll- och skogsvärlden är begränsningen att tälta inte reglerad. Man får gå till brottsbalken för att se när en tältning blir förbjuden, dvs när den uppnår vad som kan betraktas som egenmäktigt förfarande (under förutsättning att det inte blir skadegörelse ). Markägarens besittning av marken är rubbad och han eller hon inte kan bruka den. Vilket rent tekniskt kan vara veckor, månader om ingen störs. Men inte ens en natt, om markägaren ska avverka sin skog och ditt tält är i vägen.

Så ett bascamp i fjällen för en veckas fiske är i normala fall inget brott i juridiskt hänseende. Men däremot dålig sed om det görs i ett område med mycket besök och andra också vill ta del av platsen.
 
Och då slår man läger någon annanstans. Men det gäller ju oavsett hur många nätter folk är på en plats, är det upptaget tar man en annan
Men just vid den fiskeplatsen finns det kanske bara en lämplig lägerplats.

Det finns granska många trådar här på utsidan som t.ex. diskuterar hur folk "ockuperar" fasta vindskydd och inte delar med andra som tänkt övernatta där (då snackar vi inte ens om flera nätter utan bara en natt).

Och då flyttar de då skogsägaren förklara det hela.

Vad säger att de befinner sig i sitt "basläger" när markägaren kommer dit? Poängen med basläger är väl just att göra dagsturer från det? Och det betyder ju då att i de flesta fall är man inte i baslägret under dagen utan nån annanstans. Så hur ska markägaren få tag på de som satt upp lägret? Brukar ni som tillämpar basläger sätta upp en lapp med kontaktuppgifter ifall markägaren behöver få tag på er?
 
Så ett bascamp i fjällen för en veckas fiske är i normala fall inget brott i juridiskt hänseende.

Ett tält som står uppställt en längre tid kan räknas som byggnad och då krävs faktiskt bygglov. Jag vet dock inte om det räcker med en vecka för att det ska räknas som bygglov, men det är alltså väldigt många lagrum som man behöver ha koll på.
 
Bygglov?

Om man läser igenom vad Naturvårdsverket skriver, så lämnar de i hög grad utrymme för "det sunda förnuftet". Var och en måste efter eget förnuft ta ansvar och fatta beslut för den givna situationen vilket också gäller tältande. I en viss situation kan en natt vara för mycket. På andra platser och/eller tider så är det helt okej med ett antal nätter - exakt hur många är ju svårt att säga - det är inte svart eller vitt. Det gäller ju det mesta.

Peter Nermander, nu vet jag att du gillar att vrida och vända på saker. :) Gott så, men bygglov.. det känns inte riktigt relevant för diskussionen. Bygglov förutsätter ju också att du äger marken där du planerar att uppföra byggnaden - då har du ju också möjligheten att utan bygglov uppföra ett Attefallshus. Och antagligen också ha ett normalstort tält uppslaget så länge du känner för det. :)

Det handlar väl i så fall i de mest extrema fallen om markockupation. Det är en sak för kronofogdemyndigheten, men jag tvivlar att de skulle rycka ut för att stänga ner mitt tält efter några nätters tältande vid en fiskesjö på statlig mark uppe vid treriksröset..
 
Följer med nöje och intresse alla era inlägg. Precis som jag känt när jag funderat på detta märks det på den diskussion dom blivit i tråden att det inte är solklart. Desto större värde i att vädra olika angreppssätt och tänk i frågan, även om jag fnissade lite när min ursprungsfråga om basläger för familjens vandring hamnade i tältning i stadsparken och bygglovsfunderingar. Visst kan det vara relevant att fundera även i de termerna men jag hade nog inte just det i åtanke för familjens vandringssemester :)
 

På avdelnignen bygglov finns en del kul/mindre kul anekdoter. Polisen som bevakade Lars Wilks ställde en husvagn utanför hans bostad för att kunna komma in och värma sig, äta osv. Den stod så länge att de anmälde sig själva för att de glömt söka bygglov.
Det har också diskuterats att det nog formellt sett egentligen skulle krävas bygglov för att ställa upp båten under pressenning på tomten under vintern. Minns inte om kommuner kunde bevilja kollektiva dispenser för detta.
Ett syfte med bygglov är väl att inte inskränka/störa grannar och en stor båt på tomten kanske skuggar grannens uteplats, solceller, ljusinsläpp eller hindrar utsikt, vad vet jag.

Att få bygglov på annans mark för tältning ser jag som osannolikt.

Sen går det att få tillstånd av "staten", stora scoutläger har förekomit på "statlig" mark, t ex på Rinkaby skjutfält men då är det på en annan skala.

Håller med om att allemansrätten är väl till för att färdas över annan mark och då övernatta längs vägen så egentligen är nog inte basläger tillåtna enligt allemansrätten alls. Då är man ju inte på färd vidare, utan återkommer. Sen kan man klyva hår kan ju någon säga "jag flyttade mej en meter" men tycker inte heller det är intentionen. En rimlig dagsetapp mellan övernattningarna.
Skulle man bli inblåst på fjället och stanna två nätter i samma snöka så går nöd före lag, tycker jag.

/Patrik,
 
Men just vid den fiskeplatsen finns det kanske bara en lämplig lägerplats.

Det finns granska många trådar här på utsidan som t.ex. diskuterar hur folk "ockuperar" fasta vindskydd och inte delar med andra som tänkt övernatta där (då snackar vi inte ens om flera nätter utan bara en natt).



Vad säger att de befinner sig i sitt "basläger" när markägaren kommer dit? Poängen med basläger är väl just att göra dagsturer från det? Och det betyder ju då att i de flesta fall är man inte i baslägret under dagen utan nån annanstans. Så hur ska markägaren få tag på de som satt upp lägret? Brukar ni som tillämpar basläger sätta upp en lapp med kontaktuppgifter ifall markägaren behöver få tag på er?
Du har en poäng i ditt resonemang, men möjligheten finns att man anländer till det ställe där man tänkt campa vid middagstid. Man slår upp tältet och gör en dagstur under eftermiddagen. Möjligheten finns att markägaren dyker upp då i skogsbruksärenden. Sannolikheten är mycket låg, men det kan hända.
 
Otroligt hypotetisk diskussion det här om att hamna i konflikt med skogsbruket, tältning med medföljande skitning i parker, tältning i kompaniform som scout eller militär, Behöva söka bygglov för att ha tältet uppslaget etc. Allt är faktiskt väldigt intressant eftersom det är sant i byråkratSverige. Ändå för det inte diskussionen något framåt. Här och där blir det förstås svåra konsekvenser av för stort nyttjande Av små marker. Den här frågan handlade dock ändå mer om hur ett litet sällskap kan lämna tältet på samma plats några dagar. Folk gör det hela tiden. Det kan vara i närheten utav Storulvån, vid en fiskeplats längs gimån eller vid en bergstopp såsom Kebnekaise. Någon tältar ett par nätter vid en badsjö. Nästan alltid finns det en ny tältplats inom rimligt avstånd. De flesta verkar ta detta med ro och bara gå till nästa plats. Jag anser att allemansrätten är en fantastisk rättighet. Jag tror att den ska skötas genom att man varken skall överutnyttja den eller bli en rättshaverist. Det är en rättighet som bygger på sunt förnuft och skall med sunt förnuft skötas. Sunt förnuft är en töjbar sak och inte samma för alla.

Sedan vilja poängtera gällande den här saken med att bajsa ute. Vare sig det är det enda sällskap som bajsar allt bajs eller flera sällskap på en populär plats som bajsar lite var är det lika illa. Varje gång man gör ett naturbehov ska man se till att det inte stör. Vare sig det när ett läger eller långtifrån ett läger.

Bosse
 
Ändå för det inte diskussionen något framåt.

Jo, för det tvingar folk att fundera över vad ett "basläger" egentligen är. Var går gränsen? Vad är definitionen som skiljer ett "basläger" från ett "bärplockarläger"? Vad skiljer uppsättning av ett tält från byggande av en barack? Jag vet folk som slår upp en tälthall för att slippa söka bygglov, men det är ju inte alls intentionen med lagstiftningen (och lär inte hålla i en domstol).


Sen är det ju en helt annan sak att man ofta kan begå en massa småbrott utan att åka dit för det eftersom det inte är nån som ser det eller anmäler det.
 
Jo, för det tvingar folk att fundera över vad ett "basläger" egentligen är. Var går gränsen? Vad är definitionen som skiljer ett "basläger" från ett "bärplockarläger"? Vad skiljer uppsättning av ett tält från byggande av en barack? Jag vet folk som slår upp en tälthall för att slippa söka bygglov, men det är ju inte alls intentionen med lagstiftningen (och lär inte hålla i en domstol).


Sen är det ju en helt annan sak att man ofta kan begå en massa småbrott utan att åka dit för det eftersom det inte är nån som ser det eller anmäler det.


Men här måste jag som trådstartare inflika att det i frågan framgick att det gällde en familj på fjällvandring och att jag gärna ville höra erfarenheter från de som använt sig av basläger utifrån de premisserna. Sedan kan det ibland vara intressant att gå utanför frågan för att exemplifiera eller belysa, men utan att tappa tråden så att säga.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...