Jägarna i blåsväder

124 klarade sig dock relativt oskadade. Alla tältade på samma plats, vandrade efter samma väg. Vad kan det bero på att vissa tält blåste iväg medan andra tält stod kvar? Troligen en kombination av dåligt läge och felaktig fastsättning/uppsättning. I lugnt väder funkar det att fuska men inte i blåsväder... problemet var nog inte det dåliga vädret under turen utan snarare dåligt förberedda, tränade och slarviga rekryter.
 
Jag mötte dom efter min stormnatt vid Singi. De såg ut att vara lite klena i köttet, annat var det på min tid när vi dessutom bara hade knäppetält. :p

Det blåste ju utav satan en natt där. Uppmätt 40 m/s vid Tarfala, 37 m/s i Stekenjokk etc. så tänkte man inte på var man slog upp tältet så kan jag tänka mig att problem tillstötte. De här rekryterna var väl rätt gröna också.
 
... dåligt förberedda, tränade och slarviga rekryter.

Det förvånar mig inte att det händer olyckor i försvaret. När det händer sånt här är folk alltid snabba till att racka ner på försvaret och förlöjliga det. Nu vet jag inte hur långt in i övningen de var. Och det kan ju även vara som många säger att de var rätt nya.

Folk utgår från att det är ett gäng som är ute och har det mysigt. Att de sover gott och länge tills de är utvilade. Att det står några lottor med varm färdiglagad mat runt var enda krok.

Det kan skilja sig enormt mellan ett "vanligt förband" och ett jägarförband. (Sen finns det ju dem som kallar sig för jägare, men inte är det. Det är en annan historia.)
Man är ute i veckor. Hård fysisk aktivitet varje dag. Ryggsäcken kan väga upp till 60 kg. Sömndeprivation. 4 timmar sömn per natt är inte ovanligt. Hallucinationer kommer och går pga. utmattningen. Frystorkad mat var dag i veckor lakar ur kroppen.

En del övningar görs så hårda att, det inte är meningen att man ska kunna genomföra dem helt ut. Andra övningar pratar vi inte högt om för det att lagen inte skulle gilla dem. Tortyr kan förekomma även som övning. Folk faller i sömn när de går. När en bil sedan kör i diket under en 15 mils fordonmarsch är media och allmänheten snabba att dömma "de oansvariga pojkarna som är ute och leker".

Utrustningen i försvaret är inga hightech fjäderlätt prylar. De är byggda för att hålla i krig i flera år, inte f.ex. en veckas fjällvandring. Därför är de flesta av prylarna rätt tunga och gedigna. De passar sällan bäst till den aktiviteten man bedriver, t.ex. marsch (vandring). Utan det är en kompromi som ska fungera till allt. Även detta sliter på mannskapet.

Och vilket tält hade inte fått kämpa i "40 meter i sekunden". Som "fjälltält" använder väll även I19 Hilleberg. Så utrustningen skulle det väll inte vara något fel på. Men om man närmast faller i sömn medans man sätter upp tältet, blir det kanske inte bra nog till att hålla till 40 meter i sekunden även om det är ett Hilleberg.

Att vara på ett jägarförband är inte bara lumpen. Det är en annan värld. Det går inte förklara, det måste uppplevas. Man har övningar som inte görs på andra förband eller för den delen i arméer i andra länder för det att de är för avancerade och för riskfyllda. Om det sedan är på gott eller ont kan diskuteras.
 
Det blev ju en kononbra övning !

Om allt går enligt planerna så kan de ju sluta med övningarna, meningen är väl att komma på att dittan o dattan inte funkade, eller hur ?
 
En perfekt övning - nu kan högre ledning sålla ut proffsena.

Lipande befäl, apatiska mongolider och annat åker ut.

Dom som låg kvar och runka i tältena och gillade läget får ha jobbet kvar.
 
En perfekt övning - nu kan högre ledning sålla ut proffsena.

Lipande befäl, apatiska mongolider och annat åker ut.

Dom som låg kvar och runka i tältena och gillade läget får ha jobbet kvar.

Ja, det där som de gjorde i tälten ska nog fler syssla med än o springa ut i oväder de inte klarar utan sin morsas hjälp (termos med varm choklad o smörgås samt mössa på huvet)....
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...