Basläger vs allemansrätten

Mina erfarenheter av basläger är enligt följande. Bott några nätter på samma plats Vid flera tillfällen. Kan ha varit för att jag fiskar vi något tillfälle och vid något annat tillfälle varit upp på en topp. När barnen var mindre var det smidigt att gå några kilometer och göra dagsturer därifrån. Både för att det blir roligare för barnen med en sådan tur och också för att man behöver hjälpa dem och det blir svårare när man bär. Min erfarenhet är att man får bära tungt när man ute med småbarn. Vid de flesta ställen jag varit har det varit andra före. Ända in i djupa fjälldalar i Norge har jag hittat stenbord som folk byggt för att laga mat på. Har inte stört mig så mycket. Enligt mitt sätt att se det Är den svenska fjällvärlden och skogen kulturbygd sedan tusentals år. Det är ändå en ödslig vildmark som jag älskar. Jag har i princip inte irriterat mig på vart folk bor i tält och heller aldrig blivit ovänner med någon som irriterat sig på mig. Lämnat skräp och exkrementeter Har stört mig några gånger men inte i den omfattning att jag tänker sluta med Friluftsliv.

Bosse
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...