Friluftsköksartikeln i Turist, nr 4 2019

Är det någon mer än jag som reagerade (upprört) på formuleringar i
Lena Hedman och Anders Tapper 's artikel "Välj rätt kök" i Turist, nr 4 2019?

Om artikelns målgrupp är nybörjare i grundskoleåldern så är det kanske OK,
men vanliga vuxna frilufsare borde kunna hantera korrektare förklaringar till
varför att vända på gasbehållaren än:
"Med stativ kan gastuben vändas upp och ner så rinner gasen lättare även vid lägre temperaturer." resp.
"Tuben kan då också vändas upp och ner så att gasen rinner lättare genom slangen även kalla dagar"

Tror normalanvändaren verkligen att gasolen "rinner" ut genom bränsleslangen,
från behållaren till brännaren? Inser inte normalanvändaren att gasen pressas
ut ur gasbehållaren fram till brännaren? Orsakat av det övertryck som uppstår
inne i behållaren av den avkokning av gasol i gasform från gasol i vätskeform
som sker. (Upp till det tryckmässiga jämviktsläge där avkokning upphör vid
aktuell temperatur.)
Hur skulle annars kök med brännaren monterad direkt ovanpå gasolbehållaren
kunna fungera? Ska gasen "rinna" uppåt?

Borde vi inte kunna förvänta oss lite seriösare formuleringar från tidskriften Turists
chefredaktör? Källforskning, journalistisk förmåga och källkritiskt datainsamlande?

Om Tapper kontaktar mig ska jag (ni här får gärna hjälpa till) med glädje skriva ett
artikelunderlag om hur gasbrännande campingkök fungerar, hur man (OK någor-
lunda) säkert kan modifiera hans "Lättskötta klassiker" (dvs Trangian) till att enkelt
acceptera montage av hans "Multimaxat" kapabla flerbränslekök (dvs Polarisen)
som brännare etc...
Allt sånt där som vi har diskuterat här i forumet under de senaste åren/årtiondet.
Uppgifter som tydligen helt har flugit under radarn för Fr Hedman och Hr Tapper...

/Odd
 
Utan att ha läst heła artikeln nyligen kan jag inte recensera.

Kanske är det gasolens dubbelhet som förvirrar skribenterna. Både gas och vätska i samma behållare respektive rör och slangsystem.

Thure
 
Är det någon mer än jag som reagerade (upprört) på formuleringar i
Lena Hedman och Anders Tapper 's artikel "Välj rätt kök" i Turist, nr 4 2019?

Om artikelns målgrupp är nybörjare i grundskoleåldern så är det kanske OK,
men vanliga vuxna frilufsare borde kunna hantera korrektare förklaringar till
varför att vända på gasbehållaren än:
"Med stativ kan gastuben vändas upp och ner så rinner gasen lättare även vid lägre temperaturer." resp.
"Tuben kan då också vändas upp och ner så att gasen rinner lättare genom slangen även kalla dagar"

Tror normalanvändaren verkligen att gasolen "rinner" ut genom bränsleslangen,
från behållaren till brännaren? Inser inte normalanvändaren att gasen pressas
ut ur gasbehållaren fram till brännaren? Orsakat av det övertryck som uppstår
inne i behållaren av den avkokning av gasol i gasform från gasol i vätskeform
som sker. (Upp till det tryckmässiga jämviktsläge där avkokning upphör vid
aktuell temperatur.)
Hur skulle annars kök med brännaren monterad direkt ovanpå gasolbehållaren
kunna fungera? Ska gasen "rinna" uppåt?

Borde vi inte kunna förvänta oss lite seriösare formuleringar från tidskriften Turists
chefredaktör? Källforskning, journalistisk förmåga och källkritiskt datainsamlande?

Om Tapper kontaktar mig ska jag (ni här får gärna hjälpa till) med glädje skriva ett
artikelunderlag om hur gasbrännande campingkök fungerar, hur man (OK någor-
lunda) säkert kan modifiera hans "Lättskötta klassiker" (dvs Trangian) till att enkelt
acceptera montage av hans "Multimaxat" kapabla flerbränslekök (dvs Polarisen)
som brännare etc...
Allt sånt där som vi har diskuterat här i forumet under de senaste åren/årtiondet.
Uppgifter som tydligen helt har flugit under radarn för Fr Hedman och Hr Tapper...

/Odd

Med tanke på vad vi kosntaterade i Vegatråden så är kanske rekommendeation att vända tuben upp&ner inte applicerbar för alla kök.
Det upprör mig lite att man ger en sådan rekommendation som generell då vissa kök börjar bete sig onormalt vid vänd tub. Då kan ju rådet skapa en eldsvåda.

/Patrik
 
Campinggas under tryck blir vätska och förgasas före förbränningen så både ock är korrekt. Men varför bli upprörd?

go tur
 
Med tanke på vad vi kosntaterade i Vegatråden så är kanske rekommendeation att vända tuben upp&ner inte applicerbar för alla kök.
Det upprör mig lite att man ger en sådan rekommendation som generell då vissa kök börjar bete sig onormalt vid vänd tub. Då kan ju rådet skapa en eldsvåda.

/Patrik

Antar att du inte läst artikeln. Att vända tuben upp och ned nämns vid två tillfällen. Det ena handlar om ett specifikt kök nämligen MSR Windpro II (som är konstruerat för att köra med inverterad gasflaska).
Det andra är att det är bra med en rejäl förvärmningsslinga för då kan tuben vändas upp och ned.
 
varför bli upprörd?
Det irriterade mig att man, som chefredaktör för en rikstäckande fritidstidskrift, kan tillåta sig att publicera
en så ytlig/simplifierad och fysikfrämmande förklaring till varför man med vissa få gasolkök kan tillåta sig
att köra med inverterad gasolbehållare. Ska man rekommendera kök/brännare som kan göra detta (säkert!)
så ska man också tala om varför det är OK med dessa få, och varför det är klart o-bra med alla andra kök
(som ju kan se väldigt snarlika ut - speciellt för amatören i frågan: Svenne Banan).

Herregud, jag vet hur svårt (för att inte säga omöjligt) det är att få till och med. detta illlustra sällskap att
sluta tro att ALLA CP250-adaptrar är en bra idé - när det innerst inne bara är EN (=1) version av CP250-
adapter som är säker nog för Svenne Banan att använda! Övriga lösningar KRÄVER insikt i våra gasol-
behållares inre konstruktion, deras möjligheter och begränsningar i användbarhet och till det: MASSOR
av erfarenhet, förståelse och vana vid att hantera grejerna säkert. Har Svenne Banan det!?

Speciellt om den knasiga faktauppgiften publicerats i en betrodd rikstidskrift...
/Odd
 
Antar att du inte läst artikeln. Att vända tuben upp och ned nämns vid två tillfällen. Det ena handlar om ett specifikt kök nämligen MSR Windpro II (som är konstruerat för att köra med inverterad gasflaska).
Det andra är att det är bra med en rejäl förvärmningsslinga för då kan tuben vändas upp och ned.

Det är helt korrekt att jag inte läst mer av artikeln än första inlägget i denna tråden. Jag tolkade det inlägget som att detta var allmäna rekommendationer, men det var tydligen fel.
FInns artikeln olåst på nätet, så länka gärna.

/Patrik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.