ThermaCell - Hatar Myggor - Erfarenheter ?

Köpte just en ThermaCell. Tänker att jag skall testa den på olika turer i sommar, -- är det någon som har någon erfarenhet att dela ? Funkar det bra ?

Den verkar lite onödigt tung osv, flera hundra gram, mkt extra plast osv. Kan man få samma effekt genom att värma myggkuddarna på ett enklare sätt ??
 
Den ÄR bra.

USAs armé hade ju bra budget att ta fram det här vad jag förstår, om jag är rätt informerad.

Fungerar för myggor men andra flygfän kanske inte har förstått dess storhet.

När det gäller att ladda om och se till att försvarsamunitionen håller fienderna stången är det själva priset som är besvärligt. I alla fall för de tunna plånböckernas ägare. Vad göra? Jo precis som i all annan folklig uppfinningsrikedom så finns det även tips och råd här.

För egen del är kostnaderna för gaspatronerna numera försumbara. Försiktighet är dock viktig. Vet vad och hur du gör. Paddsen eller de små blå arken med själva ångerna kan också hittas till bättre pris. Vad som är viktigt att veta är att sådana här egna kreativa hemmapyssel också har ett mått av risk. Ungefär som den ekonomiskt sinnade självproducenten av skogsstjärnan utsätter sig för.
 
Köpte just en ThermaCell. Tänker att jag skall testa den på olika turer i sommar, -- är det någon som har någon erfarenhet att dela ? Funkar det bra ?

Den verkar lite onödigt tung osv, flera hundra gram, mkt extra plast osv. Kan man få samma effekt genom att värma myggkuddarna på ett enklare sätt ??

Jag har testat backpackermodellen några gånger nu. Fungerar överraskande bra. Det tar en stund innan effekten märks, men är det bara någorlunda vindstilla så försvinner myggen runt omkring.
 
Andra tabletter

Sätt tabletten på botten av en halv upp och nervänd ölburk med ett värmeljus under.
Och köp betydligt billigare tabletter på Jula. (Jag har provat "värmeljusmetoden" men tycker att Thermacell backpacker är betydligt bättre. Kanske är det jämnare temperatur.) Köper man tabletterna på Jula så motsvarar två tabletter storleken på en tablett från Thermacell.
 
Aha. Funkar dom bra? Är ju mycket mindre av det aktiva ämnet i dem jämfört med thermacell o sterminio.
 
Myggplattor

Jag har direktimporterat likadana och dom fungerar men man tar givetvis 2 st så att man får samma yta som orginalet från Themacell. Sedan har jag också lyckats köpa eget pyretrin så jag kan ladda om dom med litet kraftigare blandning. Jag har läst både här och på Facebook att många kör med Julas så jag antar att det fungerar lika bra som mina direktimporterade.
 
Som det mesta funkar det rätt så bra mot mygg, vid vindstilla, men inte lika effektivt mot de riktiga plågorisen, knott och svedor. Dom hjälper å andra sidan knappt något emot. Endast att härda ut...
Termacell är värt att bära med sig iaf, anser jag som ofta håller till i riktigt insektstäta trakter.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...