Miljövänlig packlista

Jag skriver inte för att säga mot för att vara tydlig. Jag hade själv önskat att det fanns en bra guide som jämför ex. ett väldigt bra syntetplagg (om man nu får tro vissa tillverkare som t.ex. Houdini) eller andra kanske "medvetet" miljövänliga syntetplagg, mot t.ex ett motsvarande plagg av annan materialtyp, där olika paramterar vägs in, odling, tillverkning, miljöpåverkan efteråt (ex mikroplaster), livslängd, återvinning. Som konsument är det väldigt svårt. Men är mikroplasterna ett orosmoment så är det nog enklast att bara köra på så miljövänligt producerade naturfiber och naturbaserade kkonstfiber som möjligt



https://houdinisportswear.com/sv-se/sustainability/the-fight-against-microplastics
 
Som nämnts så är det ju inte svart o vitt, och det bästa förstås att använda det man har in i det längsta innan man köper nytt, även om det nya skulle vara mer miljövänligt.

Men en miljövänlig lista i all ära så bleknar den förstås i betydelse om man sedan väljer att ta bilen till startplatsen... Jag menar nog att det är bättre att fokusera sin energi på det som verkligen gör skillnad om man vill spara miljön.
 
Hur framställs tyvek? är det bättre eller sämre ur miljösynpunkt än vanliga nylon eller polyesterdukar till tält?
 
Om man undrar vad som är vidmakthållbart (bättre översättning av sustainable än hållbart) så kan jag rekommendera att titta på olika hållbarhetsprinciper. T.ex. natural step (https://thenaturalstep.org/approach/).

Plast som förbränns är således inte vidmakthållbart då det ökar koncentrationen av fossilt kol i atmosfären. Likaså är inte plast vidmakthållbart då ALLA fullt polymeriserade oljeprodukter för eller senare bildar partiklar som stör ekosystem. Spelar ingen roll om det är från mineralolja eller växtolja. Det är redan bevisat att de i stor utsträckning stör fortplanting och födosöksbeteenden hos t.ex. copepoder som stor delar av de marina ekosystemen är beroende av. Sedan finns det andra stora problem med plast men det är ett för stort ämne för att skriva uttömmande här och nu.

Bomull är inte ett problem i sig. Snarare är det skalan som är problemet. Och kundens villighet att betala. Ta t.ex. amerikansk uplandbomull. Där tas det två skördar på två år och man låter frosten avlöva plantorna istället för att använda avlövningsmedel. Och vatten är inte ett jätteproblem i området. Svinbra. Konventionella bomullsodlingar som tar tre skördar på två år och använder tonvis med bekämpningsmedel i länder med vattenbrist, typiskt obra. Men folk har i generationer trott att det inte är någon skillnad och konsekvent valt det billigaste alternativet. Trots att man många gånger vetat om att det är sämre. Hela anledningen att bomull slog ut linne som vardagsfiber i europa kan vi tacka slaveriet för, men vafan, det var ju billigt liksom.

Jag tror hemligheten till vidmakthållbart friluftsliv är att använda vanliga vardagsprylar, och se till att lappa, laga och använda det in i slutet. Friluftsliv som alla andra hobbies för stadsmänniskor tenderar till att bli någon form av prylonani för rastlösa. "Nästa sak kommer nog göra mig lycklig", jomentjena.
 
Som nämnts så är det ju inte svart o vitt, och det bästa förstås att använda det man har in i det längsta innan man köper nytt, även om det nya skulle vara mer miljövänligt.

Men en miljövänlig lista i all ära så bleknar den förstås i betydelse om man sedan väljer att ta bilen till startplatsen... Jag menar nog att det är bättre att fokusera sin energi på det som verkligen gör skillnad om man vill spara miljön.

Det går åt mer olja att göra en ny plastjacka än att ta bilen, så det är inte alls så att det bleknar. Det är att göra det lätt för sig. Man kan så klart alltid säga att det finns värre saker, så slipper man ta ansvar.
 
Det går åt mer olja att göra en ny plastjacka än att ta bilen, så det är inte alls så att det bleknar. Det är att göra det lätt för sig. Man kan så klart alltid säga att det finns värre saker, så slipper man ta ansvar.

Om vi säger att man använder sin jacka i tio år (själv använder jag mina längre än så), så hinner det bli ganska många mil med bilen till och från utflykterna på den tiden...
 
Jag tror hemligheten till vidmakthållbart friluftsliv är att använda vanliga vardagsprylar, och se till att lappa, laga och använda det in i slutet. Friluftsliv som alla andra hobbies för stadsmänniskor tenderar till att bli någon form av prylonani för rastlösa. "Nästa sak kommer nog göra mig lycklig", jomentjena.

Håller helt och fullt med dig i det du skriver! En sak som kan vara värt att reflektera över är när ett plagg egentligen är utslitet. Är det när man är trött på det? När det börjar bli urtvättat? När det tappar passformen? När första hålet kommer? När det är lagat för 10e gången? När det inte går att laga längre?

Min upplevelse av kläders livslängd är att det snarare styrs av social normer än av klädernas funktion.
Vad är egentligen kläder? Ett nödvändigt ont för att hålla oss varma, eller en statussymbol?
 
Håller helt och fullt med dig i det du skriver! En sak som kan vara värt att reflektera över är när ett plagg egentligen är utslitet. Är det när man är trött på det? När det börjar bli urtvättat? När det tappar passformen? När första hålet kommer? När det är lagat för 10e gången? När det inte går att laga längre?

Min upplevelse av kläders livslängd är att det snarare styrs av social normer än av klädernas funktion.
Vad är egentligen kläder? Ett nödvändigt ont för att hålla oss varma, eller en statussymbol?

Identitetsmarkör mest tror jag. "Jag har klättermusen på tunnelbanan för att visa att jag minsann är en extrem frilufsare"... På motsatta skalan "Jag går omkring i bankpyjamas för att visa att jag minsann är viktig"

Mitt första kriterium för nya plagg är att de skall vara lättlagade. En stickad tröja kan man enkelt laga, lite grövre tyger kan man enkelt konststoppa osv. Och kläder gjorda av ett fiberslag kan man återvinna.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...