Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april

Hej!
Vi är tre man som planerar en skidtur sista dagarna i april. Start antingen i Vakkotavare eller Ritsem och målet är Abisko. Vi kommer att ha pulka och sova i tält och fjällstuga. Har hört att det är en riktigt tuff backe direkt från Vakkotavare. Funkar det med pulka och stighudar typ Åsnes korta stighudar? Eller är det smartare att starta i Ritsem? Men den vägen är de väl inte så många åker skidor på? Är det ledmarkeringar där?
Är det för sent på året att starta i slutet av april?

En hel del frågor men tacksam om någon sitter inne med erfarenheter som vill dela med sig. Andra tips? Vi har gjort liknande veckoturer på vinter tidigare.
 

avslutad210712

Gäst
Hej!
Vi är tre man som planerar en skidtur sista dagarna i april. Start antingen i Vakkotavare eller Ritsem och målet är Abisko. Vi kommer att ha pulka och sova i tält och fjällstuga. Har hört att det är en riktigt tuff backe direkt från Vakkotavare. Funkar det med pulka och stighudar typ Åsnes korta stighudar? Eller är det smartare att starta i Ritsem? Men den vägen är de väl inte så många åker skidor på? Är det ledmarkeringar där?
Är det för sent på året att starta i slutet av april?

En hel del frågor men tacksam om någon sitter inne med erfarenheter som vill dela med sig. Andra tips? Vi har gjort liknande veckoturer på vinter tidigare.


Har inte åkt skidor uppför eller nerför vid Vakkotavare och det är 14 år sedan jag gick upp där men jag har en känsla av att det är skidor av som gäller.

Från Ritsem är det ledmarkerat men hur många som åker skidor där har jag ingen som helst aning om men har för mig att det är utanför skoterförbudsområdet och då lär det finnas skoterspår att åka på.
 
Man kan gå.....

Hejsan,

Har skidat både till och från Vakkotavare och det är helt riktigt att det är en rejäl backe. Men den upp från Teusajaure är faktiskt ännu brantare.

Sist vi gick där hade vi korta stighudar och kom snabbt fram till att det var mycket enklare att ta av sig skidorna, sätta dom på pulkan och gå upp. Är skoterspår upp från både Vakkotavare och Teusajaure, så det var inga problem med att gå.

Är helt riktigt att det är många fler som startar i Vakkotavare, men det finns ledmarkeringar från Ritsem. Dock är första sträckan från Ritsem upp till Sitasjaure inte den roligaste. Då är det betydligt trevligare att skida ner längs Teusavagge!

Det sagt kan börja bli lite dåligt med snö i slutet av April nere i skogen och vid varmt väder kan man även få "rutten"/genomslagssnö. Så det är klart enklare att skida uppe på kalfjället.

Sen kan det vara en stor utmaning att ta sig till Abisko. Svärföräldrarna var stugvärdar i Abiskojaurestugorna i April förra vintern och då fick dom helikoptertjuts ut efter stugorna stängt kring 1:a Maj då det var för lite snö för att kunna åka med skoter mellan Abisko och Abiskojaure. Dock kan man ta vägen via Ballinvaggi och åtminstone hoppas på snö fram till Tältlägret, sen kan det i värsta fall bli 7-8 svettiga km då man får bära pulkorna :)

/ Stefan
 
Jag tror allt viktigt redan är sagt, men även jag vill varna för den sena tidpunkten. Vår senaste tur 2016 startade vi i Vakko den 21 april och kom till Abisko den 30. Från Alesjaure till Unna Allakas hade vi problem med snöns bärighet, och på den vidare färden mot Abiskojaurestugorna åkte vi i 5 cm djupt vatten över en sjöis. Sista dagen i Abiskodalen fick vi även då problem med vatten på Abiskojaure och därefter sidojokkar som forsade över snön. Väderleken varierar naturligtvis från år till år, men jag tycker ni ska starta tidigare i april.
 
Abisko är ofta snöfattigt. Men siktar ni på Katterjokk eller Katterat inne i Norge längs med malmbanan brukar det gå bra fram till typ mitten av maj.

Thure
 
Det är förstås trevligt att avsluta med dusch och lunch i Abisko om man sen vill ta nattåget tillbaka söderut.

Men det går att ta ett tidigare dagtåg från Katterat eller Katterjaure och mellanlanda i Abisko.

Thure
 
Jag tror allt viktigt redan är sagt, men även jag vill varna för den sena tidpunkten. Vår senaste tur 2016 startade vi i Vakko den 21 april och kom till Abisko den 30. Från Alesjaure till Unna Allakas hade vi problem med snöns bärighet, och på den vidare färden mot Abiskojaurestugorna åkte vi i 5 cm djupt vatten över en sjöis. Sista dagen i Abiskodalen fick vi även då problem med vatten på Abiskojaure och därefter sidojokkar som forsade över snön. Väderleken varierar naturligtvis från år till år, men jag tycker ni ska starta tidigare i april.

För något år sedan diskuterades sådan problematik i en tråd. Lärdomen är att undvika sjöis om det går. Flacka områden kan ha mkt vatten i eller på snön. Vid lutning är snön mer pålitlig.

Generellt är förstås föret mer pålitligt tidigare på säsongen. Men majturer t ex med inriktning på toppturer är ofta fantastiska.

Thure
 
Sen april-maj är ofta helt fantastiskt för fjällturer i norra lappland. Men det kan också vara ett rent elände i lite mer låglänt terräng, vid en tidig vår. Det kan skilja mycket från år till år, även från en vecka till nästa.
 
Mina erfarenheter

Lappen 69 gör en bra sammanfattning. Mer i detalj bör man nog vid den tiden undvika sträckorna:
Abiskojaure - Abisko. Snöfattigt, stor risk att man får bära skidorna. Det har jag gjort.
Keb - Nikkaluokya: Kan vara genomslagsföre och vatten.
Tarrasjön - Kvikkjokk: Samma sak
Nedre delen av Njåtsosvagge/ Pårek - Kvikkjokk: samma sak

Men som redan sagts: Beror helt på hur tidig våren är. Vissa år är det full vinter i Kvikkjokk 1 maj - vissa år är det nästan omöjligt att korsa Kamajokk.
Jag har en gång gjort en fantastisk tur till Nallo i slutet av april. På vägen tillbaka ner från Keb hade våren kommit. Ovanför Ladjojaure +14 gader, 3 dm vatten och sjöfåglar på leden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pirak Skida från Kaitum -Vakkotavare Turskidåkning 6
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
Huggehug Abisko Vakkotavare december/januari Turskidåkning 5
Jonnas Vakkotavare-Abisko Turskidåkning 2
Vandrare Utflykter och alternativa vägar Vakkotavare-Keb Turskidåkning 1
nr23se Vinterled Vakkotavare - Teusjaure??? Turskidåkning 12
JamieB Skoter från Ritsem till Akka fjällstuga: priset Turskidåkning 0
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
OlliP Ritsem- Vakkottavare på Skidor Turskidåkning 2
Robox Ritsem - abisko (Ej via kungsleden) Turskidåkning 7
ErikThorsell Ritsem-Akka -Kutjaure-Kåsrsajaure-Vaisaluokta-Ritsem Turskidåkning 5
avslut1008 Tursällskap slutet av April Ritsem Turskidåkning 0
brigitte tursällskap Ritsem-Ahkka-Kisuris-Vaisaluokta-Ritsem vecka 15. Turskidåkning 1
tollestrup Ritsem - Kvikjokk, hvor lang tid? Turskidåkning 7
tjolanta Tur mellan Ritsem och Kebnekaise Turskidåkning 2
ribe1 Kvikkjokk - Ritsem på vintern Turskidåkning 1
MartinR När släpper SJ fler biljetter till nattåget till Jämtland? Turskidåkning 4
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
johansnonsens NNN-pjäxor till NNN BC-bindning? Turskidåkning 2
Kloten Grövelsjön till Fiskebäcksstugan Turskidåkning 3
Gulddoktorn Torne Träsk till Lappjordhytta -svår men lockande väg in i Norge Turskidåkning 5
BengtOla Ammarnäs till Kvikkjokk i slutet av mars Turskidåkning 2
Trasslig Varma skor till glada tår Turskidåkning 1
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
K3WA Bindning till Jörnkänga Turskidåkning 2
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sam Andersson Överdragsskor till vintercampskorna Turskidåkning 31
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
annakari Dunshorts till rätt kurs Turskidåkning 2
ludvig_svensk Bästa turbindning till turskida? Turskidåkning 18
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
Snömos Skidbindning till M90 gummistövlar? Turskidåkning 3
personnvik Personer söks till vårt påskturs-gäng Turskidåkning 0
kjpil Reparationskitt till bindningar? Turskidåkning 5
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
Hundsfott Panik missade tåget till enafors/storulvån Turskidåkning 13
seww Alternativ bindning till Lundhags Husky Ski Turskidåkning 7
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...