2 dagars rundvandring, utgår från stockholm

Hej

Ser fram emot en helg i naturen och önskar fråga er om lite tips på turer.

Jag undrar om någon har några tips kring tur med följande i åtanke:
1) 2 dagars vandringstur som utgår från stockholm med omnejd (medel svårighetsgrad). Mellan 10-20km totalt
2) övernattning i tält / skydd är att föredra, finns övernattning nära vatten/ sjö så är även det att föredra
3) vi har tillgång till bil så kan köra ca 1,5-2h från stockholm för att nå leder
4) vi måste komma tillbaka till bilen efter andra dagen slut, inget hinder i att ta kommunalt (buss / tåg) tillbaka till bilen
5) har gjort sörmlandsleden några gånger mellan mölnbo - gnesta, gnesta - mariefred samt Nynäs (etapper 51-52-53)

Tack så hjärtligt för input
 
Sörmlandsleden etapp 37-41

Jag kan rekommendera sträckan söder om Nyköping med start i Nävekvarn och avslut i Buskhyttan, alternativt rundvandring tillbaka till Nävekvarn (det blir eventuellt för långt för en övernattning). Gick denna sträcka i helgen och det är långa sträckors som går längs Bråvikens strandlinje, väldigt vackert! Finns ett par vindskydd som går att övernatta i, båda ligger nära vatten.

Vandringen är medelsvår, delvis kuperat med lite klurigare klippor men också delvis väldigt enkelt, korta sträckor längs bilväg. Sträckan som jag gick (etapp 37, 38, 39, 40 och halva 41 + bilväg till busshållplats i Buskhyttan) blev ca 28km.


Till Nävekvarn och Buskhyttan går det att åka buss från Nyköping, totalt tid med tåg+buss från Stockholm är ca 2 timmar.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...