Hjälmar.

4dceae1b-0331-4b91-b15b-f3995c3126cd_24.jpg


X_MAMMUTELCAP.jpg




Rent utseendemässigt har jag svårt att se en större skillnad på iallfall Dynafits radical och Mammuts el cap, men finns det någon anledning till varför man inte vill åka skidor i Mammuts el cap eller klättra i Dynafit Radical hjälmen?
 
Så här ser Mammut El Cap ut inuti, det finns bara absorberande material mot rejälare stötar uppifrån.
 

Bilagor

  • Mammut.jpg
    Mammut.jpg
    202.5 KB · Visningar: 1,107
Tycker mig se en rätt stor skillnad i isolering men det kanske snarare avgör vilken årstid man vill ha hjälmen än till vilken aktivitet. Sen är det nog skillnad på att skydda mot fallande stenar jämfört med en fallande utförsåkare där hela huvudet trycker på inifrån hjälmen jämfört med en sten eller isklump som knackar på från utsidan.
Någon hjälm är säkert bättre än ingen men har man inga begräsningar i hur mycket prylar man vill skapa sig behov av så rekommenderar jag hjälmar utvecklade för resp aktivitet.
Enligt folksams test nyligen så tycker de att MIPS är viktigt vid utförsåkning (skyddar vid fall du huvudet roterar) - alla tre i topp hjälmarna för utförsåkning hade MIPS.

/Patrik, på gång att köpa MIPShjälm för utförsåkning
 
Jag skulle inte åka skidor i min Mammut El Cap eftersom den har näst intill obefintligt skydd för bakhuvudet och fall där man slår i huvudet från sidan.

Läste på lite och MIPS verkar som något att satsa på i en skidhjälm. Har tydligen funnits ett tag i MC och ridhjälmar. Läste kommentarer på ett hästforum, shit vad dom slår sig! Det var ingen av de som skrev i den tråden som inte hade fått svår hjärnskakning, minnesförlust, en hov i huvudet, osv.
 
uppförshjälm

En MIPShjälm för skidalpinism och klättring kommer säkert så småningom, men tänk på att en skidalpin hjälm i första hand är byggd för uppförsåkning. Den ska vara lätt och ventilera bra. Hjälmen på huvudet hela tiden såväl uppför som utför (eller ingen vikt i ryggan). Kollar man på de som tävlar kör ju de flesta med klätterhjälmar av olika slag.
Som alltid, man får välja vad som är prio. Eller ha en påse blandade hjälmar att matcha till dagens åkning.
 
Köpte en MIPS hjälm

tidigare i vinter för dels långfärdsskridsko-åkning och även utförsåkning. Det blev en Sweet Protection bl.a. pga av Folksams test men också för att den hade mycket bra ventilationsmöjligheter och även löstagbara öronskydd.
Har faktiskt testat hjälmen mot/i berg också. Vi åkte skridskor på sjön Yngen utanför Filipstad för några veckor sedan. Där finns gott om gamla gruvhål och gångar längs stränderna. Vi gick in i en trång ort/gång tar jag slog i huvudet (men med hjälmen på:)) flera gånger pga att det var så låg höjd på gången. Men hjälmen skyddade bra.
Än har jag inte ramlat på isen i år men flera i vår förening Solstaskäret har ramlat och skadat sig i huvudet som då varit utan hjälm. Det blev också en väckarklocka för mej.

Med vänlig hälsning Omar
 
Min åsikt är om man ska ha hjälm på topptur ska den sitta på huvudet under hela turen. Definitivt inte löst hängande på ryggsäcken. Alla vanliga skidhjälmar som ex Sweet som nämns går helt bort i mitt urval. Alldeles för varma på vägen upp, dessutom väl tunga. Sedan spelar det ingen roll att den är godkänd för klättring, den är inte funktionell för en topptur.

Om det är hårt underlag, som i vinter här i Jämtland, främst om jag går själv, samt på randotävlingar använder jag själv hjälm. Har länge använt en BD, av "cykelhjälmstyp" likt mina två tips nedan, som funkat ok. Använt fruns Camp som är lättare. http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=CAMPSPEEDHELMET

I vinter bytte jag till den nya BD. Lättaste klätterhjälm jag sett. Är otroligt nöjd. Enda nackdelen mot buff är att huvan på racedräkten inte funkar med hjälm. Annars skulle jag använda hjälmen på alla turer. Plus lite dyr.
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=BLACKDIAMONDVAPOR

Klar reservation att om man går någon tur då och då, är det kanske inte lönt att köpa en klätterhjälm? Då funkar Sweet och liknade som en ok kompromiss. Det blir ju till slut ett helt förråd med familjens alla hjälmar. Skid, cykel, hockey, klättring, ridning, vattensport... Tror att jag har 6 hjälmar, då är det 3 medlemmar till i familjen. Vill inte tänka på hur många vi har, plus de som barnen växt ut.
 
Skare: men du väljer ändå hellre en klätterhjälm i skidalpina sammanhang? Jag tycker själv mer traditionella skidHjalmar är hopplöst varma att gå uppför i. Men tänker huvudskador på nedfärden inte är helt ovanligt heller.
 
Skare: men du väljer ändå hellre en klätterhjälm i skidalpina sammanhang? Jag tycker själv mer traditionella skidHjalmar är hopplöst varma att gå uppför i. Men tänker huvudskador på nedfärden inte är helt ovanligt heller.

Ska man delta i tävling som följer ISMF regler så krävs det att hjälmen är godkänd enligt UIAA 106/EN12492 vilket inte många skidhjälmar är i dagsläget. Vet att Sweet Igniter Alpiniste är godkänd.

Nått som är intressant är att för säsongen 2016/2017 så kommer det krävas att hjälm för tävling i skidalpinism uppfyller även EN1077:B (Skidhjälmar) förutom UIAA106/EN12942 - kommer nog komma välventilerade och ultralättahjälmar redan till lästa säsong med andra ord :p

//M
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...