Laga fuktskadad plywood?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej

Hur åtgärdar man en fuktskada på bästa sätt?
Har en äldre VKV48 plywood med duk, nu efter vinterförvaring ser jag att det kommit in fukt i plywooden mellan skrov och sargen, det är ett område stort som en näve.

Frågan är hur man lagar det på bästa sätt, det är inga krav att finishen ska vara precis som innan. Bara att kajaken håller ett tag till.

/Tomas
 
Laga fuktskadad plywood

Hej

Här kommer ett försök till svar. Frågan är ju lite hur skadan ser ut. I bästa fall är den åtkomlig från utsidan. Är det så att du har en sarg runt relingen på utsidan och att skadan är under den?

Om skadan då inte är större än, som du säger, en knytnäve och om den inte har gått igenom skrovet helt skulle jag antagligen nöjt mig med att göra rent och förstärka och fylla upp med epoxy.

Med epoxy menar jag lamineringsepoxy som, jämfört med epoxyspackel eller snabblim, är mer tunnflytande och härdar långsammare. Det kan då sugas upp i träfibrerna och får bättre vidhäftning och skyddar bättre.

Ta bort listen ovanför skadan och lufta området, få det helt torrt. Skrapa någotsånär rent från ruttet trä. Pensla sedan med epoxy på ytan. Blandar du en sats med normal härdare så har du ca 20 minuter på dig att pensla. Då hinner du pensla på i flera omgångar så att du mättar träet ordentligt.

När detta har härdat blandar du till epoxy igen. Denna omgång blandar du med mikroballonger, eller sågspån går också bra. Blanda tills du fått lagom spackelkonsistens. Spackla upp ytan med detta.

Lacka/måla sedan (epoxy tål inte solens UV-strålning) och montera listen igen. Eventuellt har du en däcksduk som går ner mellan listen och sidan på kajaken och som kan komplicera lagningen, men det bör gå att fåt till det ändå.

En sådan lagning bör hålla bra länge. Lycka till!
 
Plywood

Hej
Vilket är det bästa sättet att måla/lacka plywood
Det är en möbel som är utomhus sommar-vinter utan skydd
Tacksam för ett snabbt svar
 
Avseende frågan inlägg #3 Plywood

finns av många kvalitéer. Vet du om det är marinplywood? Om inte limmet i plywooden är fuktsäkert torde inte ytbehandlingen spela så stor roll.

Att förvara möbeln torrt och under typ PVC-pressenning med tanke på löv smuts och UV-ljus torde vara bra hur som helst.

Thure
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...