Skott utan luckor i däcket?

Hej!
Finns det någon som har provat att göra skott men inte göra luckor i däcket? Jag vill inte göra hål i mitt fina däck men ändå ha ökad säkerhet med vattentäta, eller nästintill vattentäta, skott.

Funderar på om man kan göra en liten lucka i skottet istället. Dels för att kunna lägga i lite packning men också för att kunna vädra ut kondens.
 
Antar du har ett strip bygge på gång.

Jag har sett de som lagt en list horisontalt på insidan av sargen. På så sätt kan man pressa hela skottet mot listen med en list mellan. Då du vill öppna "luckan" så är det bara att ta lös hela skottet.
 
Det är enkelt att sätta en skruvlucka i skottet precis bakom sittbrunnen. Att ha en lucka i främre skottet är inte samma nytta eftersom den är så svår att nå. Kanske du kan nöja dig med flytpåse fram och skott bak. Vill du göra en längre tur kan du då byta ut den främre flytpåsen mot en packpåse som du låter få en del luft kvar så du får pressa in den. Inte så ovanligt att motionskanoter (dansk turbåt) används så.
 
Erik: Ja lucka i främre skottet blir nog lite svårjobbat. Bra input. Har du något tips på flytpåse?

Peifen: Kajaken är redan klar. En Smart av Thomasson. Hur menar du att skottet sitter fast? Eller sätter man det bara löst mot listen? Utveckla gärna om du orkar :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...