Stora tråden om luckor

Special gummilist i "T"-form för kajaklucka

Hej, jag byggde en Isfjord för några år sedan och nu behöver jag uppdatera mina luckor lite då det läcker lite för mycket genom luckan.

Det jag har är en trälucka som är rakt utsågad ur däcket. Under den så ligger sedan en list som luckan vilar. Mellan listen och däcket har jag satt dit ett nylontyg med rullförslutning. Det fungerar för det mesta ganska bra men lite vatten läcker ändå alltid in.

Det jag vill göra nu är att förhindra att vatten läcker in genom den springa som finns mellan lucka och skrov. Jag letar därför efter en speciallist i gummi som har en T-form. Det långa benet ska ligga ner i springan och "hatten" ska sedan ligga på vardera sida om springan på däcket, ena sidan på "däcket" andra sidan på luckan.

Jag vet att jag har sett en sådan list en gång i en tråd men kan inte hitta den igen. Vet någon var man kan hitta liknande speciallister?
 
Ytterligare en variant på lucklåsning

Tredje varianten på luckor jag bygger ser ut som nedan. Har provat remlåsning och enklare form av skruvlåsning tidigare med hyggligt resultat men inte tillräckligt tätt. I luckan sitter ett rostfritt rör fastsatt med förtjockad epoxy som styrning för skruven, under vredet sitter en rostfribricka som distans och en o-ring som tätning. Fördel med denna konstruktion, rätt enkel att göra, enkel att hantera, ger bra tryck på tätningarna. Resultat, en lucka håller tätt och en läcker något (ska prova med dubbeltätning på flänsen)
/Micke
 

Bilagor

  • lucka_ovan.jpg
    lucka_ovan.jpg
    44.3 KB · Visningar: 617
  • lucka_under.jpg
    lucka_under.jpg
    45.2 KB · Visningar: 639
Min Black Pearl byggde jag med RWO-luckor. Sitter O-ring som tätning. Luckorna är täta. Går att öppna med fingrarna utan extra verktyg. Men de kräver att de försänks i däcket.
Jag köpte luckor och sarg av Petrus Kajak. Då var det ganska enkelt att limma fast dessa.
Min BP är målad svart, men jag kan förstå de som har klarlackat trä att de kanske inte vill ha för mycket andra material.
Utrymme och tid i kombination med "lucktrådar" avgjorde att det blev köpeluckor.
 

Bilagor

  • 20120415-081151.jpg
    20120415-081151.jpg
    52.3 KB · Visningar: 661
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...