Skärpa gamla isskruvar?

Har sökt och hittar bara reliker till trådar på ämnet.

Finns det nån som sitter på en mirakelmaskin i relativ närhet till Stockholm? Eller är det bara att ta fram filen och börja handjaga?
 
Det ryktas att http://www.slipgruppen.se/ kan slipa bra. Jag skulle ändå rekommendera att köpa diamantfilar för 50 på biltema, det är enkelt att få till bra och då har du alltid vassa skruv. Sliter mindre på skruven att göra själv än tex sån maskin de har i rjukan
 
Tjena KJ. Tack för svaret och för senast i Tunaberg! Aha, så de har en maskin i Rjukan? Och erbjuder slipning? Då kanske man ska passa på om man tar sig dit i vinter. Har kommit över ett gäng begagnade skruvar så det är inget jag är rädd om. Vore skönt att få dem skärpta av nån som vet vad de gör.
 
Intersport i Rjukan har en slipmaskin, lämna in ena dagen och hämta nästa har jag för mig att det stod på nån skylt när jag var där senast.

Var där inne med kompisen i vintras och de ville inte slipa hans skruvar då maskinen bara passar ett speciellt märke, sa de. Minns inte om det var BD eller Petzl.
 
Tack för alla svar. Grivel-maskinen de har på Needle Sports tar konventionella skruvar med fyra tänder som är mellan 19-22 mm diameter i rostfritt.

Bd å sin sida rekommenderar inte att man använder den maskinen på deras skruvar om de är nyare än 2007 års modell. De har tydligen nåt slags unikt slipat bett som man går miste om då.
 
Senast ändrad:
"We regret that due to the high cost of return postage we do not offer this service to overseas customers at present."

- Needle Sports

Får väl investera i ett sånt där diamantbrynje.
 
I rjukan vet jag att de slipade en kompis Bd-express skruvar förra säsongen. Han tyckte de blev bra, jag tyckte att de såg väldigt misshandlade ut.
 
Jag kan av egen erfarenhet säga att även en fummeljocke beväpnad med samma fil som tar hand om yxor och järn kan lyckas skärpa upp ett par skruvar på frihand. Inte perfekt, men bra nog.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...