Stretchigt skalplagg

Slutresultatet

Så här blev resultatet på jackan.

Tyg köpt på extremtextil.de.

Övriga delar köpta på shelby.fi

Mönstret är Shelbys Nallo-Jacket, men flera modifieringar är gjorda med inspiration från bland annat klättermusen.

– Sned dragkedja
– Tajtare passform
– Fler justeringsmöjligheter på huvan
– 2 cm högre krage
– Diagonala bröstsömmar
– mm.

Trycket är utskuret och värmebehandlat hos en lokal kläd-tryckare.

Tack för alla tips och förlsag kring butiker, tyger mm. !
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2011-04-25 kl. 10.45.02.png
    Skärmavbild 2011-04-25 kl. 10.45.02.png
    133 KB · Visningar: 1,298
  • Skärmavbild 2011-04-25 kl. 10.45.34.jpg
    Skärmavbild 2011-04-25 kl. 10.45.34.jpg
    32.9 KB · Visningar: 1,231
  • Skärmavbild 2011-04-25 kl. 10.45.47.jpg
    Skärmavbild 2011-04-25 kl. 10.45.47.jpg
    18.8 KB · Visningar: 1,192
  • Skärmavbild 2011-04-25 kl. 10.46.12.png
    Skärmavbild 2011-04-25 kl. 10.46.12.png
    166.4 KB · Visningar: 1,278
  • Skärmavbild 2011-04-25 kl. 10.45.54.jpg
    Skärmavbild 2011-04-25 kl. 10.45.54.jpg
    28.5 KB · Visningar: 1,212
Logotyp

Logotypen är ritad i ett vektorprogram. (illustrator har jag använt, men det finns flera andra). Sedan så har en god vän som jobbar med kläd-tryck fixat resten. Kolla med lokala tryckare ifall de har möjlighet att hjälpa er. De tryck jag gjort har värmts fast på 165° C.

Micke: Du kan skicka en beställning, men den kommer mest troligt att försvinna med posten ;)
Du kan få ta mitt o-modiferade mönster om du vill. Du vet ju var min postlåda bor. Det modifierade är slängt.
 
Måste säga att jag är grymt imponerad inte bara av utseendet på den utan också av de proffsiga sömmarna jag tycker mig se på bilderna. Det ser riktigt "köpt" ut om man får vara ful att använda det uttrycket.

Hur gick du till väga? Gjorde du något provskott med ett billigare tyg eller gick du direkt på jackan? Hur lade du upp arbetet?

Är lite sugen på liknande projekt själv...
 
Smogz:

Jag köpte ett färdig mönster (nallo-jacket) från shelby.fi
Sedan så ritade av mönstret och gjorde en hel del modifieringar..
Flera av modifieringarna testade jag genom att tejpa ihop tidningspapper.

Sedan så tråcklade jag ihop en prototyp av ett gammalt lakan. Det var faktiskt
riktigt nödvändigt då jag insåg att passformen var för vid, och att flera av mina
modifieringar behövde justeras.

Alla justeringar gjordes och tillslut så hade jag ett färdigt mönster på smörpapper.

Sen var det bara att börja klippa och sy i mitt skal-tyg.

I mönstret finns en del tips och tekniker beskrivna, men vid flera tillfällen fick jag
googla och söka på nätet efter tips kring dragkedjor osv..

För mig som knappt hade någon vana av att sy så var det ett ganska stort projekt
men jag rodde det ju i hamn tillslut.
 
Jag hittade det här inlägget från 2011 och blev riktigt inspirerad av Svens jacka.

Är det någon som har en uppfattning om vad det kan bli för materialkostnad om man köper 3 lagers skaltyg från Extremtextil, tejp, dragkedjor mm?

Jag har framför allt svårt att bedöma hur mycket tyg det går åt för att sy en jacka.
 
Shelbys Nallo-mönster (som var grunden för sveburs jacka) kräver (enl Shelby själva) typ 1.5 till 2.5 m av 140 cm brett tyg. Shelbys dyraste "shell"-tyg ligger på 28 €/m för 134 cm brett...

Sen vet jag inte om det är representativt för prisnivån på lämpliga tyger, men det ger ju en prisidé iaf.

Sen tillkommer dragkedjor och snören och spännen och sånt för kanske 200 kr (grov gissning).
 
Ok! Tack. Så då skulle man kunna sy sig en trelagers skaljacka för 750-1000kr.

Undrar vad som kommer skilja sig mot en märkesjacka för 4000kr.
Förutsatt att man är duktig på att sy så antar jag att det är funktionell och snygg modell samt material som kan skilja.

Materialet borde vara näst intill likvärdigt? Speciellt eftersom diskussionen här på utsidan drar alla "tex" material över en kam ;-)
Och jag håller med, vid hård ansträngning kommer man bli svettig oavsett om man betalat 750 eller 4000.


Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
 
Materialen torde vara någotsånär likvärdiga. Och i termer av antal kronor man lägger ner (om man har symaskin och slasktyg och alla andra tillbehör) kan man nog konkurrera med det man kan köpa i butik.

Det finns detaljer som är svåra att replikera om man syr själv, t.ex. de numera vanligt förekommande kardborreflärparna i gummiliknande material i ärmsluten på jackor. Men den som är skicklig kan nog nå bra nära fabriksstandard.

Det blir dyrt att göra misstag, i synnerhet vad gäller passform. Man kanske inte upptäcker förrän man provar den färdiga jackan att tex-tyget inte stretchar som slasktyget gjorde, och att ärmarna därför borde varit 2 cm längre. I butik ser man det direkt.

Sen får man ju acceptera att det kommer kosta massor av tid, men ger man sig på nåt sånt här är man nog road av det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thomastg2 Färga Skalplagg? Gör det själv 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...