Sunnmöre påsk 2010

Är det någon som vet hur förhållandena för toppturande i Sunnmöre är nu? Jag och min kille tänkte åka dit i påsk och hoppas på fina toppturer, men jag har hört rykten om att det är osäkert på många ställen i norge nu.

Är det någon som har något annat tips på bra topptursställe för påsklovet om det skulle visa sig vara stor lavinfara i Sunnmöre?
 
Sunnmöre

Jag skall faktiskt dit i Påsk med ett arrangerat sällskap och två st guider (se länk Uteguiderna nedan). Vi kommer att bo i en hytta som bas och därifrån göra dagsutflykter med minibis till lämpliga fjell i närområdet utifrån väder och snö/lavin-förhållanden.

Jag är ingen expert på toppturer vilket är en av anledningarna till att jag anmät mig till denna turen :) men jag kan faktisk passa på att tipsa om boken "Topptur i Norge" (se nedan) som detaljerad beskriver topprurer i hela Norge. Den innehåller också inlägg och beskrivningar på generellt förekommande lavinfaror och snöförhållanden. Kanske svårt med kort varsel att få tag på den, men ett tips iall fall ...

http://www.norgesguidene.no
http://www.addnature.com/product.asp?pf_id=TOPPTURERINORGE
http://www.uteguiderna.se
 
Västra Jotunheimen, Romsdal eller Hemsedal

Hejsan,

Ganska nyss hemkommen (1.5 vecka sen) från en topptursvecka i just Norge. Precis som er hade vi siktet inställt på Sunnmöre, men tyvärr ville vädergudarna annat. Visserligen tog vi oss ut till Sunnmöre, men väl där blev det "bara" skidåkning i Strandas skidsystem.

Då vi var där var det väldigt milt för årstiden med ösregn på havsnivå som övergick till blötsnö 400-600 möh. Detta innebar givetvis att det kom mängder av snö uppe på hög höjd och en morgon gick det en jättelavin spontant från fjället på andra sidan dalen. Sen dess har det väl kommit ytterligare en 5 - 10 dm med nysnö, så lavinfaran lär ju vara ganska stor.

Eftersom vädret i Sunnmöre är som det är gör man klok i att ha någon form av back-up plan, precis som du far efter. Vi drog till Hemsedal efter att ha tröttnat på vädret i Sunnmöre och gjorde två kanonfina toppturer i det området, bland annat upp på fjället Nibbi.

Två andra områden som diskuterades, men som inte blev av den här gången, var Romsdalen som ska ha kanonfina toppturer och något stabilare väder och de västra delarna av Jotunheimen. En tur i det senare området som i alla fall på pappret ser mycket lockande ut är att bo i Jutunheimens Fjellstue och gå upp på Loftet.

Lycka till med påskplanerna!!

/ Stefan
 
Sunnmöre

Hej
Tack för svaret där Stefan! Det låter ju inte så lovande med Sunnmöre i påsk så vi får nog fundera på annat. (Lycka till Sailor2 och hoppas för er skull att vi har fel. Kanske guiderna kan hitta rätt, det finns ju trots allt otroliga valmöjligheter i området)

Jag var i Romsdal påsk förra året och det var jättefint! Jag kan verkligen rekommendera att åka dit, men det känns ju lite trist att åka till samma ställe.

I Joutunheimen har jag varit två gånger, båda gånger senare på året. Vägarna högre upp på fjället i Jotunheimen är väl inte öppna så det kanske kan vara svårt att komma åt de fina topparna utan väldigt långa anmarscher nu? Hade planer på att ta en sen vårtur/tidig sommartur till Joutunheimen istället. Var på Loftet förra året och det är en kanonfin tur! Mycket åkning för lite anmarsch.

Någon som varit i Eikesdal och vet hur det är där nu?

Tacksam för fler tips på turområden om det är någon som varit i norska fjällen nyligen och känner till hur förhållandena är.

/åsa
 
Snödjupsidan....

En site som kan vara värd att kolla är denna: http://senorge.no/mappage.aspx

Framför allt kan det vara värt att kika på Snow weekly change för att kolla hur mycket snötäcket har ändrats den senaste veckan. Ser helt klart lurigt ut i Sunnmöre. Verkar ha kommit över metern med nysnö uppe på topparna samtidigt som det smält mellan 20-50 cm på havsnivå.

Kollar på web-camrorna i området (http://www.webcamsinnorway.com/webcams.php), t.ex Ålesund, syns det också tydligt att gränsen för snötäcket krypigt upp en bra bit de senaste två veckorna.

/ Stefan
 
Vädret mm

Tack för era uppmuntrande väderinlägg :). Ja, jag får väl hoppas att våra guider har backup planer i beredskap.

Kan dock passa på att göra en kommentar ang. vägarna i Jotunhemen eftersom jag tog bilen till Gjendesheim för två veckor sedan. Du kommer till Gjendesheim norrifrån eftersom väg 51 är stängd direkt efter Beitostölen, ialla fall då.

Min tur höll sig östra delen där det var relativt god snötillgång och den vestra delen brukar ju alltid ha mer snö så..

Det går också att köra bill till Tyinkrysset och därefter ta Beltebilen in till Fondsbu (vilket mina följeslagare gjorde). Det går naturligtvis också att ringa DNT direkt och kolla vad som gäller för Beltebilar in till Spiterstulen/Leirvassbu, vilka vägar som är öppna osv..
 
Världen är ganska liten trots allt :)

Kan dock passa på att göra en kommentar ang. vägarna i Jotunhemen eftersom jag tog bilen till Gjendesheim för två veckor sedan. Du kommer till Gjendesheim norrifrån eftersom väg 51 är stängd direkt efter Beitostölen, ialla fall då.

Det var som tusan, då var vi där ungefär samtidigt. Vi startade vår topptursvecka med att åka till Bessheim, som ligger typ en mil norr om Gjendesheim, för c:a 2.5 veckor sedan. Et mycket vackert område och som du säger ganska gott om snö.

Däremot är området lite bökigt ur ett toppturperspektiv då de flesta turerns får ganska lång anmars. Däremot finns det ju massor av vanliga turer att göra som är hur bra som helst. Dessutom var snöförhållanderna ganska usla då vi var där med kartongsnö och brytande skare om vartannat. Men det kan ju givetvis ha ändrat sig en hel del sen dess.

/ Stefan
 
Eresfjord

Det lutar åt att vi åker till eresfjord/eikesdal istället. Det är lite snällare fjäll så det går nog att hitta toppturer som är görbara även om det är hög lavinfara.

Jag har aldrig varit där så jag skulle gärna ha tips om fina toppturer och ännu hellre tips om något billigt ställe att bo. Vi bor gärna i en enkel hytta eller liknande.

Har boken "Toppturer i Norge" som beskriver några turer i området, men det finns ju gott om toppar som inte finns beskrivna där.

Någon som varit i området nyss och vet hur lavinfaran är där nu?

/åsa
 
sammanträffande...

ÅSA:
Har dessvärr inget tips att ge dig där, men hoppas du har möjlighet att ge lite rapporter efter din påsktur :).

STEFAN (och Åsa):
Ja, snacka om tillfällighet..!
Känner igen din beskrvning om "kartongsnön".. men jag vet att de har snöat där en hel del sedan sist så man får nog räkna med att förhållanden ändrar sig ganska snabbt.

Min kommande tur till Sunnmöre skulle egentligen ha gott till Hurrungane (den syd-västra delen) av Jotunheimen och då med samma arrangör och två guider. Turen ställdes tyvärr in pga. för få anmälda så det får nu bli Sunnmöre istället. Tanken vara att skida in med pulkor i en dal och upprätta "base-camp" med tält för toppturer i närområdet. Här hade det sannolikt behövts två par skidor då topparna är krävande. Jag måste säga att jag är tämligen besviken på att den turen blev inställd och jag hoppas kunna få göra den vid annat tillfälle. I efterhand har jag nu sett att Turtagö arrangerar egna guider under Påsken.

Är det förresten någon av er som har erfarenhet av Turtagrö's High Camp maj - är det tex. mest ungdomar (i "party mode") eller är det blandat?
 
Tillbaka från Sunnmöre

Vi hade mkt bra väder och hann med några turer under påskhelgen. Det var lavinrisk 3 på skalan och det kändes skönt med en erfaren guide.

Snöläget i det inre av Sunnmöre och väst om Hjörundfjorden var mkt bra, dock var det lite snö i de nedra partierrna ned mot Hjörundfjorden.
 
@ Salior High Camp

Då det gäller High Camp kan jag kanske lämna omdömme.
Jag har vart där 2008 och 2009 och planerar att delta även iår.
Eventet är gigantiskt stort, det är mellan 500 och 1000 personer som tältar, toppturar och jovisst festar i dagarna 3-4.
Du frågar om medelålder, Jag skulle säga snarare över 30 än under och det är klart att både Goretex och Norröna förekommer. Besväras man av detta och breda skidor skulle jag rekommendera något mer stillsamt
Men alla är inte stylade 30 åringar från Oslo utan jag gick med en vädebiten och oerhört erfaren 60+ på en guidad branttur år 2008, Sen är man i Norge så det finns de som går upp på vanliga turskidor och ser resan upp som det viktigaste

De flesta bor på Turtagrö och har ett stort smörgåsbord av 2000 meters toppar direkt på. Det finns varje dag ett antal olika guidade turer att hänga med på och dessa är allt ifrån riktigt brant till enklare turer.

Men många går utan guidning då dessa guidade turer snabbt blir fullbokade.
För den festsugne finns på kvällarna konserter på fjället, dunjackedisko men det går lika bra att bara hänga runt grillplatserna. Givetvis finns det föredrag också.

Är vädret bra finns det inget som slår HighCamp så jag hoppas på en stor sol i början av maj.

Ja just det man måste köpa festpass och dessa är sedan länge slutsålda

/Fredrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carl Sunnmöre Telemark 1
ansun Topptur i påsk? Telemark 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...