• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Paddelsällskap till Åland

Hej! Jag tänkte paddla till Åland i vår/sommar och unrar om det finns någon som vill hänga på!
 
Berätta mer om dina planer. Har själv funderat på saken men aldrig kommit till skott. Jag bor på Åland men jag kan ju paddla hem då du/ni paddlar bort :)
 
Sugen!

Rocke; sa:
Hej! Jag tänkte paddla till Åland i vår/sommar och unrar om det finns någon som vill hänga på!

Hej,
Jag har paddlat i Ålands skärgård för ett par år sedan och gillade det skarpt. Är intreserad av att haka på. Har dock svårt pga av jobb att komma loss före midsommar. Har ett litet problem med transport - har ingen bil men det kanske går att lösa.
Min kajak bor på Lidingö, själv bor jag på Söder.
 
Hej!
Här är två alternativ:

1.
Singö-Understen 13 km. Passerar öar.
Understen-Märket 12 km. Öppet vatten.
Märket-Ängeskär 15,6 km. Passerar öar.
Ängeskär-Eckerö 8,4 km. Passerar land.

Summa 49 km.
Denna sträcka kan kortas om man paddlar någon sträcka kvällen före.

2.
Singö-Signilskär 29,5 km. Öppet vatten.
Signilskär-Eckerö 12 km. Passerar ö.
Summa 41,5 km.

Tanken är att vi tältar kvällen innan överfarten, paddlar iväg tidig morgon. Målsättningen är att paddla över på en lång dag, men vädret kanske vill annorlunda (läs Utemagasinet nr 4 2005) så någon reservdag måste finnas.

Väl framme är det färjan tillbaka. Sista avgång är kl 18.30 och från 15/6 kl 20.15. Det går 3-5 avgångar dagligen. Färjan tar 1 timme. Kanotvagn underlättar.
Biljettpris under 100 kr, inget extra för kajaken.
Jag paddlar gärna i maj.
/Erik
 
En synpunkt bara från en som lägger näsan i blöt: Har du tänkt på att vattnet är rätt så svalt i maj och vid en kantring när det är flera km till land är det bra att veta att man överlever. Jag har iaf aldrig lyckats byta om till torra kläder i en kajak.
 
Alternativen ser bra ut. Hänger jag med så är det några saker som skall "klaffa".
1. Säkerheten (kan alla rolla och göra kamraträddningar?)
2. Är inte ut efter blodsmak i munnen (hellre göra turen på 2 dagar med social samvaro)
3. Om det passar rent tidsmässigt (jobbar oregelbundet)
4. Gänget skall även kännas rätt.
 
Hastigheten?

Jag blir nyfiken (och intresserad), men undrar vilken hastighet som är "normal". Med GPS och färdvägstitt i datorn efteråt kan man ju se väldigt exakt vilken snittfart man håller.

Själv snikar jag mig in här på paddelforumet fast jag tar mig fram i en roddbåt. I stilla vatten glider jag fram i 4 knop utan att knappt röra årorna, men att öka till 5 är inte att tänka på annat än för en kortare stund. I motvind och inomskärsvågor med "gäss" går det att hålla 3 knop, men då får jag också ta i en del.
 
Att paddla i skärgården är roligare än att paddla TILL Åland

Jag valde inte den föreslagna vägen (där det finns lite öar), utan gick direkt Simpsnäskubb - Mariehamn. Sträckan är likvärdig 48 km, men det saknas alltså möjlighet att gå i land på vägen. Har för mig att öarna mitt på den föreslagna vägen inte är mycket att lita till om vädret friskar i, men det skall ni kolla med någon som vet.

Glöm inte att det är havspaddling vi talar om. Det har försvunnit paddlare förr mellan Åland och Sverige.

Jag snittade lite drygt 6 km/h i min VKV Elite i lugnt väder (ensam). Sedan var jag en vecka i skärgården. På hemresan vände jag och tog färjan pga 2m vågor och blåst. Jag var ganska mör när jag gick i land.....

Resan TILL Åland är skoj att ha gjort, men inget jag längtar efter att göra om. Däremot längtar jag tillbaka till skärgården och var året efter med Jonas H (som svarat ovan) och några andra en vecka vid norra Åland.

Skall ni paddla flera är det ett bra råd att träna tillsammans innan och bestämma spelregler. Det är en grupp som skall smidas samman och kanske även fungera när det blir riktigt tuffa förhållanden och det är lät att underskatta.
 
En fin tur!

Jag paddlade alternativ 1 fram och tillbaka för ett par år sedan. Välj en dag när det spås lätta vindar så är det en jättefin tur, och dessutom en typ av paddling som man inte gör så ofta. Märket syns bara som en liten prick på horisonten när man startar paddlingen från de yttersta öarna både på svenska o åländska sidan. Om det inte blåser för mycket går det utmärkt att gå iland o käka lunch på Märket.

Först kvällen paddlade vi från Singö och slog läger på en liten ö några kilometer innan Understen, dagen därpå paddlade vi via Understen och Märket till ön som ligger någon kilometer utanför (väster om) Ängesskär. Sedan tog vi en dag in till Eckerö o köpte glass, sedan ut igen mot Signilskär där vi bodde en natt till. Och sedan tillbaka via Märket igen. En kanonfin paddling!

http://utsikt.wasadata.net/hakanmannerskog/aland.jpg

1.
Singö-Understen 13 km. Passerar öar.
Understen-Märket 12 km. Öppet vatten.
Märket-Ängeskär 15,6 km. Passerar öar.
Ängeskär-Eckerö 8,4 km. Passerar land.

Summa 49 km.
Denna sträcka kan kortas om man paddlar någon sträcka kvällen före.
[Ändrat av ha-man 2007-04-21 kl 14:37]
 
Hur har det gått?

Hej !

Hur har det gått med paddelplaneringen och Ålandsturen? Om det inte är försent så är jag intresserad!

Hälsar, /Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jensraberg Paddelsällskap till Åland Paddelkompis 0
Elisabeth M Paddelsällskap Paddelkompis 10
Silen Paddelsällskap Västervik-Nynäshamn i maj? Paddelkompis 0
opabinia Paddelsällskap v28 sökes gärna i organiserad form/kurs Paddelkompis 5
FrankP spontant: paddelsällskap denna helg? (Hälgö/Stendörren/Ringsön/Långön) Paddelkompis 0
Katjakajak Paddelsällskap Arholma v. 29 Paddelkompis 1
emil. Entusiatiskt paddelsällskap i närheten av Sickla/Hammarby Sjöstad : ) Paddelkompis 1
annagundemark Paddelsällskap Dalarö Paddelkompis 1
Jentha Paddelsällskap V 26 Paddelkompis 0
anderse Paddelsällskap på västkusten v.26 Paddelkompis 0
Lilla Blå Paddelsällskap i Göteborg.... Paddelkompis 21
matspe Paddelsällskap i Halmstadområdet Paddelkompis 3
Anette Grinde Paddelsällskap...1 aug.... Paddelkompis 0
Tailywind Nybliven ägare till en luftkajak - 2-sits Paddelkompis 1
idaberge Sällskap till nybörjarkurs i Stockholm Paddelkompis 5
Robban79 Paddelkompis till nybörjare i Stockholm Paddelkompis 12
henrik.ahlin_gmail.com Paddelvän/ner till Åland i juni? Paddelkompis 1
pegzan Paddel kompis till 2012 sökes (Tyresö) Paddelkompis 2
Pombe paddelpolare till nybörjare i Sthlm Paddelkompis 24
aspoonfullofsugar Västkusten-Bohuslän 3/8 till 8/8 Paddelkompis 0
AckeBD Paddelkompisar till Viktor 9 år och hans föräldrar Paddelkompis 1
calypso63 Tur till Birka/Björkö fredag 3/10-söndag 5/10 Paddelkompis 0
dansjenny Söker kompis till en tur i Stockholms skärgård! Paddelkompis 14
calypso63 Till Birka från Stockholm Paddelkompis 0
Sten_GBG Paddelkompis till norska fjordar w30 sökes akut!!! Paddelkompis 0
sussie.f Paddelkamrat till våren..? Paddelkompis 19
PeMiKa Paddlingssällskap sökes till tur i Stockholms skärgård Paddelkompis 2
mr Nammatj Mer folk till Forspaddlingskurs 17/9-18/9 Paddelkompis 1
kajaken_yahoo.com Deltagare sökes till gratis mini-kurs Paddelkompis 1
mannen paddla till åland Paddelkompis 1
canoe Resesällskap till paddelkurs, Sjövik 10-13 juli Paddelkompis 0
thomas.gbg Paddelkompisar till Marstrand i sommar! Paddelkompis 5
ASKER Inbjudan till fjällvandring sommaren 2003 Paddelkompis 28
Fischer Välkommen till Vaxholm på lördag! Paddelkompis 0
kajaken_yahoo.com Kom till Stockenträffen 23-25 augusti Paddelkompis 0
JohanPerLinder Inbjudan till Valöträffen i slutet av Juni Paddelkompis 0
Fischer Bilplats till ASKR i Norge? Paddelkompis 0
JohanPerLinder Paddling i anslutning till VolvoOceanRace Paddelkompis 0
Havsbandet Åland via Singö Paddelkompis 0
Kanii Åland i sommar Paddelkompis 2
Mirja Åland och Märket i juni 2008 Paddelkompis 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...