Gissa position

Thure har åter rätt. :) Bilden är tagen tidigt på morgonen (26 juli 1974) vid utsteget på Påssustjåkka ostpelare.

Kul att se denna bild! Vi kom ned till Vistas via Vassaloamijavvri i somras och jag var upp på den lilla knölen precis väster om, mellan sjön och Vistasdalen. Även om utsikten är precis motsatt så känner man verkligen igen sig. Vassaloamijavvri ligger ju väldigt fint till.

Jag skulle ta ett 180-panorama över Vistasdalen men så blev det plötsligt otroligt tjock dimma. Jag höll inte på att hitta ner till tältet vid sjön igen :)
 
Kul att se denna bild! Vi kom ned till Vistas via Vassaloamijavvri i somras och jag var upp på den lilla knölen precis väster om, mellan sjön och Vistasdalen. Även om utsikten är precis motsatt så känner man verkligen igen sig. Vassaloamijavvri ligger ju väldigt fint till.

Kul att du gillade bilden. Pilen visar varifrån den är tagen. Ostpelaren ("landets längsta klätterled") syns tydligt i denna belysning.

3098122592_a0e40a990b.jpg


(större bild) http://farm4.static.flickr.com/3053/3098122592_a0e40a990b_b.jpg
 
Här en bild från 1969, tagen sent på natten i början av juli. Var någonstans?

3105026755_4c280cd386.jpg


(större bild) http://farm4.static.flickr.com/3016/3105026755_4c280cd386_b.jpg

Visst är vi väl fortfarande kvar i samma område? Pyramiden och Nijbáš glaciär till höger och Gaskkasčohkka 2076 i mitten (vit topp). Höjdryggen i förgrunden är för låg och flack för att höra till Reaiddáčohkka vilket placerar fotografen på motstående sida Visttasvággi, där Vássanjunnji förefaller troligast av perspektivet att döma. Eftersom fotografen vidare tycks stå en bit högre upp och längre bak landar denna slutledningskedja med extra ledning från blocken i följande svar:

"Mårmapasset" söderut?
 
Visst är det högst upp i Mårmapasset. Det klarnade upp på kvällen vid Mårmastugan. Så då valde vi att gå på natten och fick fina vyer som belöning. Eftersom det regnat tidigare och sedan blev minusgrader på höjderna blev det dock halkigt.
 
Se där, se där. Själv höll jag mig på nordsidan av "passet" häromsistens, så vyn ifråga undgick mig -- men jag fick ju se en hel del annat istället.

Nå, vilket är då detta vattenfall? Inte världens bästa bild kanske, men ändå:
gp43.jpg
 
Det vattenfallet har jag sett på bild förr, bl.a. i Claes Grundstens bok "Sarek och Kebnekaise - där ljuset skiftar". Det finns i Unna Räitavagge, i jokken från sjön 1344.
 
Visst är vi väl fortfarande kvar i samma område? Pyramiden och Nijbáš glaciär till höger och Gaskkasčohkka 2076 i mitten (vit topp). Höjdryggen i förgrunden är för låg och flack för att höra till Reaiddáčohkka vilket placerar fotografen på motstående sida Visttasvággi, där Vássanjunnji förefaller troligast av perspektivet att döma. Eftersom fotografen vidare tycks stå en bit högre upp och längre bak landar denna slutledningskedja med extra ledning från blocken i följande svar:

"Mårmapasset" söderut?

Typiskt.. När vi i somras gick tidigare nämnda tur förbi Vassaloamijavrri så var det tyvärr hagel och dimma vid Mårmapassets högsta punkt. Vi såg inget utom marken framför oss. När jag ser utsikten på mellpats bild så inser jag ju att jag, trots löfte till mig själv, måste till Mårmapasset igen..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.