Stort knivintresse - välj din favoritkniv

mipert; sa:
1. en nätt och vass kniv


2. I en annan tråd önskade jag tips om en kniv för att röja vass och kapa grenar. Det blev till slut en Kukri...

3. Mick Dundee ”that´s not a knife, this is a...” om man möter en ungdomsbrottsling här i lödde.

4. lyste i knarkljuset.

5. fick inte upp en euroshopperchokladkaka jag behövde. Tack för tipset om chokladen från en gammal tråd Paul.
1. Ja, det är den sanneligen.

2. Hur tycker du att den funkar?

3. Haha, det har jag inte provat än ;)

4. Hm, det finns en del färgvarianter där. Ta med de nästa gång och berätta vilken lyste finast :)

5. Ingen orsak. Den är grymt god. Man tycker att en chokladkaka för 3:50 borde vara skräp.

~Paul~
 
GustavOh; sa:
1. I köket använder jag mest en 25 cm kockkniv från Anders Petter och en förskärare i samma längd från victorinox.

2. Anders Petter ligger bättre i min hand, men victorinoxen blir vassare.

3. Det vore väl om jag gjorde ett nytt försök att göra mig en egen kniv och lyckades bättre än sist.
1. Har en likadan Anders Petter. Mycket bra kniv. Vicen har jag velat köpa några ggr men har en nästan likadan från Jaernbolaget i Eskilstuna så det är kanske onödigt.

2. Hm. Skall inte behöva vara så. Återigen: Omprofilering.

3. Gör det och visa oss sedan ;)

~Paul~
 
perwickström; sa:
1. Vilken kniv använder du till vardags?
Svar: Spyderco Dragonfly (tandad egg) eller SOG Tomcat

2. Vilken kniv använder du där ute?
Svar: Egentillverkad med WM1-blad alrotsskaft

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Svar: inte alls

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Svar: Global, tre storlekar

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Svar: Ny egentillverkad.
1. Hur tycker att serrationerna funkar på din D-fly? Vilken av dessa två tycker du är bäst till vardags?

2. Ingen bild?

3. OK

4. Hur tycker du att de funkar under en längre session?

5. OK :)

~Paul~
 
Re: Re: SVAR

dePaul; sa:
1. Hur tycker du att Vic-kockkknivarna funkar? Har hört att stålet är OK men att ergonomin kanske inte hänger med riktigt.
~Paul~

Jag svarar fast frågan inte var till mig.
Jag har bara använt en förskärare från vic. Stålet är (såvitt jag kan bedöma) utmärkt. Den håller inte skärpan så länge, men är i gengäld lättskärpt.
Ergonomin är som sagt lite sådär. Hantaget är rätt kantigt och smalt. Formen på kniven gör dessutom att den bara kan användas för att skära. Försöker man hacka slår knogarna i hela tiden. Å andra sidan känner man sig ju alltid lite proffsigare när man byter kniv för olika jobb ;-)
 
GustavOh; sa:
1. Wow, här får man med beröm godkänt för sitt knivinnehav från utsidans leg. MesserWisser. Jag lovar att hacka löken med mer vördnad hädanefter.

2. mmm, en vacker dag kaske jag låter någon slipa om den. Kan du utveckla det där om omprofilering?

3. Nu är jag inte så kräsen som Paul när det gäller skärpan. Bara köksknivarna skär genom tomat (eller snarare paprika, det är svårare) utan att slinta och utan att jag behöver lägga någon kraft bakom så är jag nöjd.

4. Ett vanligt gotlandsbryne håller lätt knivarna i det skicket.
1. Hahah, ok :)

2. Anders Petter är bra knivar redan från början men kan bli bättre om man tunnar ut sekundäreggen. De är lite i tjockaste laget. Det räcker med ca 3 mm och en vinkel på ca 7-8 grader per sida.

3. Du upptäcker efter omprofileringen hur mycket enklare det blir att skära just i de nämnda materialen.

4. Ja, bl a.

~Paul~
 
Schneeberger; sa:
1. Vilken kniv använder du till vardags?
En Victorinox Huntsman (?)jag köpte som 15 åring eller en Spyderco Delica ligger i väskan.

2. Vilken kniv använder du där ute?
I skogen oftast Fällkniven F1, till fjälls en SOG Paratool

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Beror ju helt på vart jag är - förmodligen min Victorinox på en vanlig turistresa, den har ju både korkskruv och öppnare *ler*

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Global 20cm kockkniv och IKEAs allra billigaste sågtandade skräpkniv från 1992.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
En riktigt fin samekniv, men det är väl inte en kniv utan ett konstverk?

Uffe
Många fina val där Ulf!! Jag har också kånkat på en Delica i många år. En svaghet (om man kan säga så) var att den var skålslipad. Föredrar flatslipade knivar ;)

~Paul~
 
-PaTRiC-; sa:
1. jag vet inte hur vass en kniv skall bli med oprofilering,

j2. ag har haft mina globalknivar i runt 8år, det enda krav jag har är att den skall klyva en tomat utan genom att dra den längst bak i handtaget och tomaten delas av knivens egenvikt..
1. Patric det handlar inte så mycket om hur mycket vassare kniven blir, utan hur mycket bromsverkan som uppstår när man drar kniven genom ett givet material.

2. Dina knivar verkar inte behöva någon akut omprofilering men jag antar att de ändå hade tjänat på det.

~Paul~
 
b_luthman; sa:
Anders-petter när jag bodde hemma men nu är det min egna IVO, runt 15-20cm blad och 5-6 cm brett

lite olika, men det lutar åt en A1....stor vass och jäklagt skön. men bökig till vissa saker så jag skulle nog vilja kompletera. man behöver mer än en kniv=)
Anders Petter igen! Ja, man behöver fler än en kniv. Titta bara på mig. Så kan det gå :)

~Paul~
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...