Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Vill man ha 12c27 så hårt? Risk för urflisning?
En på pappret enkel fråga ;). Men...

Det hela hänger på knivens användningsområde. Som vanligt.

Den aktuella kniven är framtagen i syfte att funka väl som en lätt EDC, dvs till matprepp, enstaka kartonger, buntband, kuvert, snören och så vidare. Till dessa uppgifter är kniven idealisk med sin tunna bladprofil och tillika tunna egg.

Jag skulle dock inte tälja med kniven (trots att man gjort det utan problem) och utsätta den för vridningar och bändningar.

Som det är så är det snarare dagens 12C27-knivar som är för mjuka! För några år sedan så härdade man det här stålet avsevärt högre. För att inte tala om några decennier sedan. Jag äger några gamla Frostar som är "diamanthårda" i stålet. Det sjunger om bladet när man daskar det mot bordsskivan.

Jag har sett tester där man skär i kartonger med den här kniven. Den klarade som sagt lika mycket som en S30V kniv med samma bladgeometri. Så nog klarar den av sådana uppgifter med bravur :).

~Paul~
 
Låter bra Paul. 12c27 är onekligen ett prisvärt stål. För att inte tala om AEB-L, sannolikt det mest prisvärda på planeten om man ska tro allt man läser.
Jaha, här är det jaktkniv i slutfas. Finns det något bättre än när man får olja in skaftet och mönstret träder fram?
Redwoodvril,mässing och givetvis RWL 34.
 

Bilagor

  • DSC_1782.jpg
    DSC_1782.jpg
    34 KB · Visningar: 477
  • DSC_1784.jpg
    DSC_1784.jpg
    19.2 KB · Visningar: 479
Låter bra Paul. 12c27 är onekligen ett prisvärt stål. För att inte tala om AEB-L, sannolikt det mest prisvärda på planeten om man ska tro allt man läser.
Jaha, här är det jaktkniv i slutfas. Finns det något bättre än när man får olja in skaftet och mönstret träder fram?
Redwoodvril,mässing och givetvis RWL 34.
Den där var läcker hörru ;).

Ja, RWL34 är ett höjdarstål!! Jag tror inte att jag äger en enda kniv med det, tyvärr. Däremot äger jag knivar i CPM 154 som ju är nästan identiskt med RWL34. Också CPM-versionen är kanonfin!

~Paul~
 
Tack, ja den blir rätt bra tycker jag. Själva bladet är det första jag slipade fram och har lite "nostalgiskt" värde därav. Även denna kniv går till en vän. 40-årspresent till en mycket god vän och jaktkamrat. Sliret blir av shaftläder med dangler som går att öppna och stänga.

Ja RWL 34 verkar som jag tidigare skrivit vara mycket pang för pengen. Jag kommer enbart jobba med detta stål tills vidare. Ja det är ju mycket likt CPM154 i sin sammansättning och tillverkning. RWL 34s "fördel" kanske är den lilla tillsatta mängden vanadium som skiljer de två stålen åt?
 
Tack, ja den blir rätt bra tycker jag. Själva bladet är det första jag slipade fram och har lite "nostalgiskt" värde därav. Även denna kniv går till en vän. 40-årspresent till en mycket god vän och jaktkamrat. Sliret blir av shaftläder med dangler som går att öppna och stänga.

Ja RWL 34 verkar som jag tidigare skrivit vara mycket pang för pengen. Jag kommer enbart jobba med detta stål tills vidare. Ja det är ju mycket likt CPM154 i sin sammansättning och tillverkning. RWL 34s "fördel" kanske är den lilla tillsatta mängden vanadium som skiljer de två stålen åt?
Det blir kanon! Din vän kan skatta sig lycklig.

Ja, det skall finnas lite vanadin i RWL34 men vid stickprov har man tydligen hittat vanadin i CPM 154 också!?! Fast det inte skall vara där egentligen.

~Paul~
 
Bra jobbat! Det är en eftertraktad serie, ifall man lyckas få ihop alla pjäser. Jag är långt ifrån att lyckas med den bedriften ;). Dock är de "likkisteknivar" jag äger i nyskick och ofta i originalförpackning :).

~Paul~

Jo det har gått trögt på sistone. De små knivarna jag saknar (ost och grönsakskniven, skalkniven och fruktkniven verkar svåra att få tag i. Blir ju inte lättare av att jag bara samlar på de svensktillverkade...
Ska försöka få upp en bild på samlingen
 
Jo det har gått trögt på sistone. De små knivarna jag saknar (ost och grönsakskniven, skalkniven och fruktkniven verkar svåra att få tag i. Blir ju inte lättare av att jag bara samlar på de svensktillverkade...
Ska försöka få upp en bild på samlingen
Att samla är oftast både kul och jobbigt samtidigt ;).

Ja, några bilder brukar göra en tråd avsevärt intressantare :).

~Paul~

PS En trädgårds-, svampkniv från Frosts med tillhörande slida. Ej uppackad:
 

Bilagor

  • Min Frosts trädgårdskniv, 4.jpg
    Min Frosts trädgårdskniv, 4.jpg
    39.1 KB · Visningar: 411
  • Min Frosts trädgårdskniv, 1.jpg
    Min Frosts trädgårdskniv, 1.jpg
    120.7 KB · Visningar: 436
Låter bra Paul. 12c27 är onekligen ett prisvärt stål. För att inte tala om AEB-L, sannolikt det mest prisvärda på planeten om man ska tro allt man läser.
Jaha, här är det jaktkniv i slutfas. Finns det något bättre än när man får olja in skaftet och mönstret träder fram?
Redwoodvril,mässing och givetvis RWL 34.

Grymt fin! Riktigt fint trä också, sjukt bra jobbat. Och din arbetsplats är så REN! :)
 
Ja det är rätt sjukt faktiskt. Bjöd hem det på ebay för snart åtta år sen. Har faktiskt inte sett en finare Redwoodvril därefter.
 
Tack! Här är en lite bättre bild i dagsljus.

....(bild borttagen av parental lock)....
Alltså den där är sjukt snygg. Ett av de mest åtråvärda samlarobjekten just nu. Skulle gissa på riktigt höga utropsvärden om den gått på auktion.

Har du signerat den?

Du får dedikera ett helt rum, inrett enbart för att matcha dess elegans, på en piedestal med varmgul spotlight på den också. Kanske liggandes på mulen blågrå, möjligtvis lite spräcklig, sammet.

Sen kan du ta inträdesavgift.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...