Goretex vindtätt?

Hej!
Ska fjällvandra för första gången i september, Jämtland. Har skaffat en skaljacka i goretex och tänkt lager på lager med fleece och ylleunderställ efter behov. Men när jag anv jackan här vid dåligt väder i sommar tycker jag det blir kallt när det blåser. Ska man bara lita på underställ etc eller behöva komplettera med fler vindtäta lager?
 
Fattat frågan

Hej!
Ska fjällvandra för första gången i september, Jämtland. Har skaffat en skaljacka i goretex och tänkt lager på lager med fleece och ylleunderställ efter behov. Men när jag anv jackan här vid dåligt väder i sommar tycker jag det blir kallt när det blåser. Ska man bara lita på underställ etc eller behöva komplettera med fler vindtäta lager?

Ett gt ställ är tätt. Den ska du klara dig i alla väder. Annars är det fel på plagget. Enda problemet är när det regnar mycket kryper det in vatten runt typ ärmöppning. Sedan blir det kondens om man rör sig och speciellt i augusti när luften har hög luftfuktighet.
 
Ja det räcker, fler vindtäta plagg förvärrar problem med kondens och gör dig till sist kallare. Som du upptäckt värmer själva jackan väldigt lite, det är upp till undre lager.

I september kan det vara värt att överväga en tunn dunjacka som du har under jackan. Det väger mindre än ylle. Dock finns fördelar med ylle också, det tål gnistor, värmer även när det är blött osv. Så det är inget självklart val. Jag har båda och ofta svårt att bestämma mig för vilken det blir :)

En vanlig uppsättning för hösten är:
Vid aktivitet:
Skaljacka (oftast av)
Löparetröja
Underställ

Vid stilla
Skaljacka (ibland ej på)
Lätt Dunjacka eller ylletröja
Underställ

Fleece är nog sämre än både dun och ylle, möjligen lite lättare än ylle men för en första vandring duger det fint. Det är bara om du ska skaffa nytt du bör skippa det.

Jag kör denna uppsättning året om i lågland, bara om jag ska sitta still länge i minus åker något varmare med.

En varm go mössa och halsduk/buff värmer mycket. Viktigt att man är noga med att klä av sig lager när det känns varmt (inte, jag tar det vid lunch om 30min) annars svettas man och det kyler senare.

Lycka till!
 
Tack för svar. Tycker ofta det blåser rätt igenom kläderna men då tar vi inget mer vindlager. Har ylleunderställ och tunn + tjock fleece så då får det bli det. Dunjacka har jag mindre anv av hemmavid. Är rätt frusen av mig så får se till att jag kan ta dubbelt m tröjor etc om behövs. Bor vid havet i södra Sverige så här är ofta rätt så rått, regnigt o blåsigt. Ska ju sova inne vilket underlättar.
 
Följande gäller för GoreTex:

Generellt sett är materialet regn och hyfsat vindtätt. Dock blir det oftast (till mångas förvåning) blött på insidan. Orsaken till det är kroppsvärmen som vid aktivitet kondenseras på plaggets insida. Så är du en person som normalsvettas vid aktivitet lär du hitta en och annan blöt fläck i ditt plagg. Det händer emellertid även att regnvattet kryper in via armsluten, vilket beror på kapilärkrafter.


Vid längre tid av aktivitet med plagget kan detta få följdverkningar för plaggets vindtäthet. För att reducera detta fysikaliska fenomen kan ska man ventilera plagget i form av att öppna upp jackan då och då.

Är man medveten om ovan beskrivna fenomen så vet man även att GoreTex inte är några garantier för att hålla sig helt torr.

/Slitvargen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ulf.N Innersula i GoreTex känga Fjällvandring 6
rauken62 Intressant Bomull kontra Goretex Fjällvandring 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...