Följa Sareks gräns från Aktse och norröver

Är det någon som har följt Sareks nationalparksgräns norröver från innan Skierfe och gått upp till den renvaktarstuga som finns i höjd med Seitekatte offerplats (NV om Passåive, 1216)?

Funderar på om det går att vandra vidare till sjön Abmojaure, men det ser ut som det kan finnas flera vad strax efter renvaktarstugan, bland annat över Abmojåkkå och är det ett svårt vad?

Så gärna om någon har erfarenhet eller hört någon som följt parkgränsen denna sträckning.

Tack på förhand :)
 
Jag har vandrat åt båda hållen. Jag har vadat Abmojåhkkå på flera ställen. Terrängen är mycket stenrik.
Jag har tältat vid SV stranden av Abmojavrre och också vid östspetsen av Niehtejavrre. Där var det dock mycket svårt att hitta lämplig plats. En av mina bästa tältplatser någonsin hittade jag i detta område
Om man från renvaktarstugan följer parkgränsen till Abmojåhkkå. Följ jokken nedströms ca 1 km. Där någonstans har jokken gröpt ur ett fantastiskt badkar intill en underbar tältplats. Ljuvligt!

HåkanF
 
Jag har gått Kungsleden från Svijnne och lämnat leden strax söder om Njunjes. Från tidigare nämnda renvaktarstuga följde jag i stort sett parkgränsen till renvaktarstugan vid Alep Válak. Rundade Dágarlåbddås nordsida och tog mig ner till Rinim via den lilla obenämnda sjö som ligger strax söder om Dágarjávrre. Vid nordsluttning ner mot Sitojaure hade jag fin utsikt. Den övriga delen av sträckan är relativt tråkig utan fina vyer eller några spektakulära toppar i blickfånget, dessutom mycket stenig terräng norr om Jågåsjgaskaláhko.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...