Laga skott i kajak

Hur har de suttit fast tidigare? Jag skulle försökt använda samma fästmetod till lagningen.

Personligen skulle jag inte använt silikon, utan Sikaflex. Det senare är tänkt till båtar, och fungerar utmärkt som fäst- och tätningsmedel. Men det är befogat med en varning: var _väldigt_ försiktig när (om) du använder Sikaflex, det går i praktiken inte att helt få bort, så får du det på fel ställen (tänk kläder) så får du helt enkelt leva med det.
 
Sikaflex är ett varumärke, det finns ett dussin varianter av Sikaflex.

Det man normalt menar är väl 291, som är en MSP. Men det finns även hos andra märken, hos Biltema heter den Marintätning, hos Relekta Aquaseal TEC 7 etc.
 
Det är INTE den Sikaflex (11FC+) folk normalt menar när de säger Sikaflex, det är Sikaflex 291 eller 292 man brukar mena.

291 är såvitt jag förstått för tätning, medans 292 är mer för fästning. Så om du nu ska köpa varumärket Sikaflex så är det troligen 292 du är ute efter.
 
Det går utmärkt att köpa rätt Sikaflex även i bygghandeln.

https://www.woody.se/hus-bygg/bygg/fornodenheter/lim-fog/fogmassa/sika-sikaflex-292i-300ml-vit

Åter igen: Sikaflex är ett varumärke, det finns ett dussin olika Sikaflex. Både båttillbehörsbutiker och byggvaruhus säljer många olika sorters Sikaflex.

Tittar man t.ex. på Watski så säljer de både Sikaflex nåtmassa och Sikaflex glaslim, så vet man inte vad man ska ha är det ingen garanti att man får rätt bara för att man köper i en båttillbehörsbutik.

Frågan man om hjälp i butiken så lär man fått rätt Sikaflex oavsett om det är ett byggvaruhus eller en båttillbehörsbutik.
 
Det blev sikaflex 591. Nu ska väggarna bara torka ordentligt i solen och det ska göras rent inne i kajaken. Sedan blir det fogning till kvällen.
Tack för alla tips
Hälsningar Fredrik
 
Sikaflex

Nu är jag tydligen för sent ute

Jag var på studiebesök hos Trapper i Hallstahammar för ca 10 år sedan.

Dom använde då Sikaflex –521UV vit. Fanns rätt många ”tuber" på någon hylla i fabriken och en del tomma i på något annat ställe (skulle nog till sopåtervinning)

Jag såg inga andra sådana tuber så gissningsvis var Sikaflex –521UV vit deras ena tätningsmedel

Så lärde jag mig att det är skillnad på olika fabrikat av polyester. Dom var visserligen partiska men dom hävdade att billig polyester som från Biltema är sämre än det fabrikat dom använde.

Per
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...