Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska

En fråga till Polar 300.
Jag har en Grönland 70 orange säck inköpt 1972. Det är modellen med lång säck utan mellandel och långa sidofickor. Vad är det för ram som var standard då? Jag har ramen i källaren och ska mäta den och är nyfiken. Tydligen fanns det två eller tre modeller. Tror Alaskan kom sedan...
Vilket sammanträffande! Jag sitter just nu och skannar in några sidor ur Haglöfskatalogen 71-72
- och där presenteras Grönländaren som den knappt två år gamla nyhet som den var. Det finns till-och-med en bild från Grönlandsexpeditionen 1970 (som den togs fram till) i katalogen - med just orangea Grönländare på alla deltagarna. Kommer att presentera några av inskanningarna i den tråden när jag är klar med bilder och text. Den katalogen har avslöjat fakta för en hel del data som vi tidigare bara anat/antagit - rena Rosettastenen…

Att kalla Grönlandsramen för 'standard' 1971/72 är nog att skjuta grovt under målet, den var dels top-of-the-line för hela den svenska ryggsäcksbranschen och den var så nyss introducerad i marknaden att många inte ens hade sett den IRL ännu. Ramen var den fyrstegade långa, det fanns bara en ramlängd då. De två olika femstegade ramarna dök inte upp förrän långt långt senare...

Det dröjde ännu något år innan Alaskasäcken gjorde entré...
 
Hej Polar 300

Nu har jag varit nere i källaren och mätt min gamla Grönland 70

Det var en fyrstegad med längden 80 cm. Såg att i en annan tråd så skulle normalt den vara 84 cm. Nåväl i övrigt var säcken klassisk med två långa sidfickor och en bred stor på baksidan. Orange färg och sliten.


En ram, en säck, som givit mig mycket glädje och nöje. Tänk vad åren går. En gammal kär vän som du påminner mig om som trist nog numera är förpassad till en mörk källare.

Känner mig gammal....
 
Nu har säcken anlänt och den är packad och klar.

Det fanns tydligen ramförlängare, packsäck och regnskydd med i draken, prutade ner den till 400 dessutom.

Känner mig väldigt nöjd och den känns väldigt stabil och smidig!

Ville uppdatera med lite bilder som tack för hjälpen :)
 

Bilagor

  • IMG_20190714_073459.jpg
    IMG_20190714_073459.jpg
    30.1 KB · Visningar: 450
  • IMG_20190714_073540.jpg
    IMG_20190714_073540.jpg
    33.9 KB · Visningar: 447
Bra köp! Bara ramförlängaren är nog värd mer än de 400...
Och det förklarar varför axelremmarna är bytta mot en senare version
- det har varit en intresserad tidigare ägare.
 
Vilket fynd med ramförlängare!

Ramförlängare är få och eftersökta. Du kan nog få 400 bara för ramörlängaren.

Ser bra ut!

(Dvs ser nästan exakt ut som min, samma tyg i säkcken, samma modell, samma ramförlängare.)
 
Ramförlöngaren ger dig en möjlighet att få en bättre lastfördelning om du bär tungt. Lasten blir lättare att hantera (när du fått upp ryggsäkken på ryggen) om tyngre delar av packningen placeras högt upp så nära din kropp som möjligt. Det förutsätter dock att vikten är jämnt fördelad i sidled och stabilt föranktrad så den inte hänger och slänger eller "ramlar ner" i nacken. Ramförlängaren ger dig möjlighet att få till det, för bara ett liggunderlag behövs den knappast.

En annan förutsättning för att fördela vikten högt ska hjälpa är att du mestadels är på en vandring där man kan gå hyfsat obehindrat, i exempelvis en tät skog utan stig där man nästan får krypa fram är det en nackdel.
 
Nu har säcken och jag vandrat Grövelsjön - Sylen - Hävlingen - Grövelsjön (30km ca) med runt 18 kilo packat. Jag skippade ramförlängare, packade underlaget på den mest för att visa förlängaren...

Packade kläd-påse nederst (supersmidigt att komma åt via dragkedjorna), sedan stormkök, kaffe, mat och allra högst tält samt en vattenflaska så nära kroppen som möjligt. På "standard-stället", alltså under huvudsäcken satte jag packsäck med 2 sovsäckar i, vardera på 1,3kg vikt cirka (jag fick bära mer packning pga att min kompis som var med endast hade en 45l säck, dessutom utan avbärarbälte).

Tog några stopp innan jag lyckades hitta en bra inställning som gjorde att axlarna användes minimalt. När jag väl hittade den så blev det precis som du skrev qy, i princip all tyngd hamnar i bältet som gör att man bär allt med höften.

Jag har tidigare backpackat med lättare säck än detta i form av en säck utan ram och detta var som en dröm att bära i jämförelse med den, och då är jag nuförtiden mycket mer otränad samt att jag gick i betydligt mer utmanande terräng nu.

Om man ska använda förlängaren för att optimera lasten, vad har ni för erfarenhet av vad som kan vara bra att lasta där uppe? Sätta liggunderlag under huvudsäcken och upp med packsäck överst, med tält + sovsäck i är min första tanke?

Min sambo, som är kvinna och ca 170 cm, skulle behöva en ryggsäck för framtiden. Jag är så nöjd med min Grönlands-ram men jag antar att den är på tok för stor för henne? Översta tvärstaget slår henne i snudd på höjd med hjässan... Har ni något tips på liknande säck till henne? Är skarjan ett möjligt alternativ kanske?
 
Nu har säcken och jag vandrat Grövelsjön - Sylen - Hävlingen - Grövelsjön (30km ca) med runt 18 kilo packat.
Bra! Kul att du kunde komma iväg på en lagom utprovningstur.

Jag har tidigare backpackat med lättare säck än detta i form av en säck utan ram
och detta var som en dröm att bära i jämförelse med den,
och då är jag nuförtiden mycket mer otränad samt att jag gick i betydligt mer utmanande terräng nu.
Ahhh, ännu en Alaskafrälst vandrare... :)

Om man ska använda förlängaren för att optimera lasten, vad har ni för erfarenhet av vad som kan vara bra att lasta där uppe? Sätta liggunderlag under huvudsäcken och upp med packsäck överst, med tält + sovsäck i är min första tanke?
Din spontana första tanke är helt rätt, sätt packpåsen med tältet etc. där uppe - och banda fast den påsen i ram+ramförlängare (inte i säckens lock). Ska du gå i tätare skog - skippa ramförlängaren om den inte MÅSTE med på grund av packningsmängden...

Min sambo, som är kvinna och ca 170 cm, skulle behöva en ryggsäck för framtiden. Jag är så nöjd med min Grönlands-ram men jag antar att den är på tok för stor för henne? Översta tvärstaget slår henne i snudd på höjd med hjässan... Har ni något tips på liknande säck till henne? Är Skarjan ett möjligt alternativ kanske?
Ja, Skarjan är ett lätt åtkomligt alternativ - men om ni kan lokalisera en, försök hitta en Alaska på den korta ramen!
/Odd
 
Ja, Skarjan är ett lätt åtkomligt alternativ - men om ni kan lokalisera en, försök hitta en Alaska på den korta ramen!
/Odd

Hon är 163 har jag konstaterat efter att ha frågat henne...

Funkar den korta ramen för det också? Skarjan? Provade en skarjan på en second hand i Småland som verkade rätt trevlig den med.
 
Ja, det tror jag säkert. (Se bild och svar i den andra tråden...) Jag ska se om jag hittar någon sån
kortis i bekantskapskretsen som jag kan hänga den svarta på. [Den svarta är inte lika modifierad
som den blå... ;-) ]
Annars så kan ni ju komma upp hit (istället för att posta remmarna) så kan hon prova säck
medan jag fixar dina remmar... Har du ingen bil - så går det SL-tåg + buss hit både via Uppsala
och SL-buss via Norrtälje...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mackeb Hjälp! Ska köpa första ryggsäcken! Transportera 15
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Haglöfs for life Hjälp! Ramförlängare Transportera 11
Hjälp mig välja nybörjarsäck! Transportera 11
Aron1900 Hjälp att identifiera ramryggsäck Transportera 21
Bossebror Hjälp med identifiering av soprums(fynd?) Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
TheBostonRag Hjälp med ryggsäck! Transportera 4
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
grålle Ny ryggsäck hjälp vad ska ja ha. Transportera 8
turboadde Hjälp att hitta en bra ryggsäck Transportera 24
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
pialia Hjälp! Letar ryggsäck 25-35l Transportera 8
pialia Hjälp mig hitta ut ur ryggsäckslabyrinten! Transportera 20
såg behöver lite hjälp i ryggsäck jungeln. hittat flera intresanta ryggor. Transportera 0
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
ClaesSu Nybörjar hjälp Transportera 10
Vandringshyveln Hjälp med nya Mjölner 75?? Transportera 2
Niithro Lundhags Dovre 50 vs Fjällräven IGM 80 Extrem?? Hjälp! Transportera 1
martinez Hjälp med pris på Salewa vätskesystem Transportera 0
Frettan Behöver hjälp med ryggsäck! Transportera 3
Hellen21 Fördelar och nackdelar...hjälp Transportera 1
bredviken Hjälp vid byte av bärremmar? Transportera 0
Runner75 hjälp Norröna synkron 80 Transportera 1
karined hjälp mig med ryggsäck Transportera 10
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
DraZ Hjälp med ny ryggsäck. Transportera 6
soljesp Storen 90+ eller Stetind 75? HJÄLP!!! Transportera 3
DraZ Hjälp med valet av ny vandringsryggsäck Transportera 16
L-O NISSAN BÅTMOTORER?HJÄLP! Transportera 3
icarus Klättermusen-Mjölner 100 hjälp?? Transportera 5
smurfen Hjälp med bärsystemet! Transportera 3
Joana Hjälp i rygsäcksdjungeln!! Ngt tips? Transportera 6
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
niben Arcteryx axios 50 - första intryck Transportera 1
skellington Fråga om storlek på första säcken Transportera 5
Kristoffer R-K ryggsäcksfrågan (ursäkta om det inte är första topicen med detta) Transportera 21
Cyrup 150mg Första "Kvalitétsrapporten" på Haglöfs SEC Transportera 33
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...