Nya telisskidor all mountain - förslag

Har åkt telemark i trettio år typ. Har gamla storslalomlagg men nu vill jag byta efter att ha provat nya tiders skidor - Dynastar 84 power track.
Men de tillverkas inte längre - är efterföljaren lämplig för telisar?

*** Vad åker ni för moderna skidor av all mountain-karaktär.

Kommer nog att köra mest i pist och vill ha ett gott grepp då det är hårt.
Gillar storslalom.

Kommer att ställa samma fråga på freeride telisavdelning.

Tack på förhand!
 
Jag kör på ett par Extrem Project 90 med freeridebindningar. Kanske mer för att jag fick ett svåremotståndligt erbjudande på skidorna än pga någon genomtänkt analys...

Men jag gillar dom. De styr dit jag vill och glider på bra :) Har även haft Projekt 100 som hyrskida. Skillnaden ungefär som man kan förvänta sig.

Bästa jag åkt på innan dess var ett par Salomon Sentinel. Snabba och förlåtande.

Sedan är jag en rätt halvkass telisåkare, så ta mina erfarenheter för vad de är.
 
Jag har nyligen bytt till NTN. Vad skall du ha för skor och bindingar?

Svårt att veta om råd från mig passar dig. Att gå från NN 75 mm till NTN var ett stort steg på många sätt. Föredrar mina Scarpa TX Pro framför de tidigare Crispi Shiver på grund av mjukare framåtböjning samt bättre form och Rottefella Freeride verkar betydligt pålitligare än Rottefella Freedom vilket jag skrivit en del om i tidigare trådar.

Jag gillar mina skidor från 2016 Salomon N Q-98 längd 180 cm med en del rocker fram och breddmåtten 134, 97 & 120mm till både off pist och pist. Bäst är de utanför pisten.

Thure
 
Tack för svar Thure!

Hade tänkt mig NN 75 bindning - G3 Targa Xmountain.
Har ett par gamla Crispi CXA som börjar sjunga på sista versen.

Har läst att NN 75 är på väg ut och att det är NTN som gäller. Har även läst att det är lite "kluddigt" initialt att köra med NTN.

Har ett par Rottefella Chili som tjuvutlöser ibland - lite enerverande.

Tänkte köpa nya NN 75 pjäxor senare.,,,

Vet inte om mina tankar är rätt - jag kanske borde övergå till NTN. Ska läsa på lite mer.

Jag är 176 cm lång och väger +90 kg, så lite tryck måste skidorna tåla.
Tänkte mig åtminstone 180 cm som längd på de nya laggarna.

Spontant så vill jag nog ha en smalare midja än vad du har. Tror det blir mest pist även om jag gärna skulle vara utanför densamma.

---

Tack till Gustav för input.
 
Senast ändrad:
För pist och med dina preferenser menar jag att NTN absolut bör övervägas. Utanför pisten funkar NN 75 också bra.

Thure
 
Till den det kan intressera så har jag nu shoppat mig lycklig i åtminstone några minuter. ;)

Skida 186 cm lång. midja 90.
FISCHER Ranger 90 Ti 18/19

Bindning
Rottefella Freeride NTN

Pjäxa
CRISPI EVO NTN

Handlade på en utländsk site som för tillfället hade bäst urval av telispjäxor.

Har provat utrustningen nu i lördags i Rommes backar.

Tycker att utrustningen verkar bra.
NTN är lite "segare" - känns svårare att få till en riktigt upplyft häl.

Det är säkert en teknikfråga. Man kanske behöver gå djupare ner än vad jag gör.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...