Reklamationsproblem XXL sport och vildmark

Det brukar gå alldeles utmärkt att uppsöka närmaste XXL-butik och reklamera/återköpa även varor som köpts via e-butiken. Se bara till att ha kvittot eller ordersedeln i original med dig.
 
Jag har aldrig blivit nekad en reklamation eller återköp på XXL, utan alltid blivit korrekt behandlad. Jag har dock tillgång till butiker lokalt, så har aldrig köpt från deras webshop. Min rekommendation är att du försöker söka upp en fysisk butik om du har möjlighet om de inte svarar korrekt på webshoppens kundservice. Att de inte besvarar dina email, samtal eller aktivt inte följer upp ett reklamationsärende är aldrig ok, utan jag hade nog personligen dragit detta till deras huvudkontor om jag drabbats.

Jag har en egen erfarenhet av en webbeställning av en teknikpryl från en webbutik utanför Sverige (men inom EU). När varan kom till mig var kartongen kraftigt klämd och varan inuti var skadad. Trots att varan uppbenbart var dåligt förpackad, blev det en process med den av webbutiken anlitade transportören ( i detta fall posten i det aktuella landet), varför jag var tvungen att göra en skadeanmälan direkt till posten i Sverige (som var lokalt ombud för slutleverans) varefter det tröskades några veckor i de administrativa kvarnarna. När sedan reklamationsärendet godkändes fick webbutiken ersättning av den lokala posten och kunde skicka en ny vara till mig.
Vet inte hur det är med ditt tält, om XXL ser det som en transportskada eller felleverans hos dem, men det kan vara bra att veta hur dessa turer kan gå så du kan ställa rätt frågor.
 
Kanske långvarig förkylning ?

Så här står det på deras kontaktsida idag:

PÅ GRUND AV OMORGANISATION SAMT SJUKDOM INOM VÅRT KUNDSERVICETEAM SÅ ÄR SVARSTIDEN NÅGOT FÖRDRÖJD. VI BER ER DÄRFÖR HA TÅLAMOD OCH INVÄNTA SVAR PÅ ERA FRÅGOR SAMT BEKRÄFTELSEMAIL ANGÅENDE RETURER.

VI ÄR HÄR FÖR ATT HJÄLPA DIG!
Generell information om leverans, betalning, retur, byte, reklamation hittar du till vänster. Här hittar du också svar på ofta ställda frågor.


Fick du inte svar på det du funderar på så är du välkommen att kontakta oss.
Har du någon fundering kring din beställning? Undrar du om någon specifik vara eller är du bara nyfiken på vad som sker med din leverans? Vi är bemannade under vardagar 08-16 och nås då via vår mail på kundservice@xxl.se. Skriv med med ditt ordernummer när du kontaktar oss, då blir det enklare och du får snabbare svar! Innan du mailar din fråga, läs gärna Ofta ställda frågor.


Bästa hälsningar, XXL Serviceteam
Beatrice, Anastasia, Mia och Pinja

...............,,................................
Eller så kanske omorganisationen gått in i väggen genom nån anlitad datakonsult?
Tja vad vet man. Frustrerande för TS och dålig reklam när det hamnar på den här sidan.
Hoppas alla kryar på sig och att Liselott blir glad till slut.
 
Är det en transportskada att XXL slutat svara på mail?

TS har ju redan varit i kontakt med dem och de har lovat ersättningsbågar, så den biten är ju avklarad. Jag kan inte se hur Bring eller DHL skulle kunna lösa problemet att XXL inte håller vad de lovat?
 
Är det en transportskada att XXL slutat svara på mail?

TS har ju redan varit i kontakt med dem och de har lovat ersättningsbågar, så den biten är ju avklarad. Jag kan inte se hur Bring eller DHL skulle kunna lösa problemet att XXL inte håller vad de lovat?

Tack! En klok kommentar.

Ibland undrar jag om avsaknad av läsförståelse är problemet eller om man bara slarvar igenom en text lite hastigt för att sedan känna att man bara måste kommentera och det blir "goddag yxskaft" .

XXL erkänner att man har problem på avdelningen som hanterar just den här frågan om man läser på deras sida. TS känner sig frustrerad av att tiden går och inget händer. Jag förstår hennes reaktion.

Huruvida det är en transportskada eller inte är hör inte hit då svaret från XXL är att de utlovat ersättningsbågar.

Trist för XXL att deras interna problem skapar dålig reklam i ett annars bra företag
 
Tänkte bara dela med mig av en kontakt med XXL's kundservice. Jag köpte ett dyrt tält, "Bergans of Norway" från XXL på internet. När jag får hem tältet så har någon uppenbarligen pillat på det, ena stången är grovt böjd, nästa knäckt ser det ut som. Tror dom har skickat mig ett demo-ex eller ett ex dom fått tillbaka... Hur som, jag tar en bild och skickar till XXL's kundservice som svarar efter drygt en vecka att dom ska skicka en ny stång till mig. Efter ytterligare en vecka frågar jag hur det går och dom lovar återigen att en stång ska skickas. Så fortsätter det och nu har det gått två månader och jag har inte fått någon ny stång dessutom har XXL-kundtjänst slutat svara på mail, senaste svaret fick jag för två veckor sedan, jag har skrivit till dom flera mail sedan dess med blir uppenbarligen ignorerad.

Slutsatsen är att jag vill varna andra för denna butik, iallafall från att köpa dyra varor online. Tyvärr får man ju inte reklamera online-köpta varor i butik, antagligen en medveten taktik för att slippa konfrontation med kunder som dom skickat begagnade trasiga varor till.

det låter ju förjävligt! jag är på din sida, tycker verkligen att dom borde kompensera dig på något sätt. tänk ifall du var på väg ut i skogen. jag tycker inte det är acceptabelt. och ifall man har en webbutik ska man inte behöva ha ens kunder att komma in till butiker för att ta hand om reklamationer. jag tycker inte sjukdom på kundtjänst och omorganisering duger som bortförklaring. då är man bara dåligt förberedd. ta kontakt med lokaltidningen!!!!!!!
 
Suck
Ts tror att xxl skickar trasiga varor när han får hem dem trasiga.
Det är orelevant. Det är avsändaren som reklamerar skadat gods, mottagaren meddelar avsändaren.

I detta fall så har xxl fått veta att något som levererats är trasig, sedan får de göra exakt vad de vill så länge de håller kunden skadeslös.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Du verkar vara övertygad om att varor aldrig kan bli misshandlade i lagerhanteringen?

Först av allt hoppas jag att allt löst sig för ts.

Äntligen är jag hemma.
Min telefon djävlas så jag har inte kunnat svara ordentligt.
Mitt första inlägg handlade inte om reklamationsavd. utan om själva skadan, hur den ev uppstått.
Och ja, jag hade läst trådstarten ordentligt.

Då jag är på DHL´s terminal i Örebro i princip varje vecka och ser hur det fungerar där är jag övertygad om att skadan uppstått under terminalhantering/transport. De har alldeles för mycket gods att ta hand om och för lite folk=omild behandlig av gods.Bring kör in XXL´s varor ganska tidigt så då hamnar XXL´s varor först i kön på sorteringsbandet vilket i sin tur gör att dessa paket hamnar längst ner i burarna.
Jag antar att ni sett filmerna i media, detta är inte en engångshändelse http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19837044.ab

Godsmottagaren MÅSTE först anmäla skada till transportören inom 7 dagar från det att godset är levererat och sedan till leverantören annars kan leverantör neka till ersättning.
En kollega blev utskälld nyligen av en kund som inte fick ersättning pga saknad skadeanmälan till transportören.

Återigen, jag hoppas det löst sig för ts.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...