Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-07-14, 17:26
xoxoxo xoxoxo är inte uppkopplad

Tarfala - Kebne fjällstation bakvägen via "Drakryggen" - Hur ser sträckan ut?

Jag har aldrig tidigare vandrat sträckan enligt bild, har försökt hitta information på nätet och läst några tidigare trådar, men tänkte kolla om någon sitter på mer färsk information kring hur det ser ut?

1: Hur lång är sträckan innan man kommer till Kungsleden. Är uppskattningen någorlunda korrekt på 13 km?

2: Jag förstår att det inte är en ut-märkt led, men hur lätt är det att hålla sig "på leden" finns det tydliga nerslitningar och en "naturlig väg" att följa, eller behöver man guida sig med hjälpmedel?

3: Om du har gått sträckan i närtid, är det mycket snö och is? Snöbroar och annat läskigt?

Tack på förhand.

Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 18:27
bfia73 bfia73 är inte uppkopplad

Hej!

Jag har ingen färsk info om passagen från Tarfalasjön och upp förbi glaciären, men jag har förstått att förhållandena ändrats sedan jag senast var där. Från och med Svarta sjön ger det sig tämligen av sig själv hur man ska gå. Det är svårt att ”gå fel” och inga större vattendrag att passera för att komma ner till Tjäktjavagge. Ska du vidare söderut kanske du måste ta dig ner till bron längs Kungsleden. Ska du norrut kan du snedda runt dalmynningen och skråa ner till leden på härligt sviktande fjällhed.

Mvh F
Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 18:43

Citat:
Ursprungligen postat av bfia73 Visa inlägg
Hej!

Jag har ingen färsk info om passagen från Tarfalasjön och upp förbi glaciären, men jag har förstått att förhållandena ändrats sedan jag senast var där. Från och med Svarta sjön ger det sig tämligen av sig själv hur man ska gå. Det är svårt att ”gå fel” och inga större vattendrag att passera för att komma ner till Tjäktjavagge. Ska du vidare söderut kanske du måste ta dig ner till bron längs Kungsleden. Ska du norrut kan du snedda runt dalmynningen och skråa ner till leden på härligt sviktande fjällhed.

Mvh F
Tack för info. Jo av det jag förstått verkar det som att problembiten är just starten, men det är kanske enklare när man börjar från Tarfala och gå uppåt än tvärtom.
Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 21:58
LottaH LottaH är inte uppkopplad

Glaciären har smält en del på senare år, men ”leden” följer moränryggen upp för att sedan runda till vänster. Därefter i blockterärräng förbi svarta sjön och vidare. Var alltså försiktig med glaciären.
Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 22:18

Citat:
Ursprungligen postat av LottaH Visa inlägg
Glaciären har smält en del på senare år, men ”leden” följer moränryggen upp för att sedan runda till vänster. Därefter i blockterärräng förbi svarta sjön och vidare. Var alltså försiktig med glaciären.
Tack för svar, jo är rädd för snö och is så håller mig borta!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:34.