Norrskensbild

Under min senaste vandring (slutet av september) såg vi norrsken under c:a 3 timmar.
Jag kan inte fotografera norrsken, min kamera kan inte "stå öppen" länge nog. Men en av medvandrarna tog några bilder och vi blev litet förvånade alla tre. Det norrsken vi såg var ljust med en mycket svag antydning av grönt. Kamerabilderna var mycket "häftigare", med mycket grönt och svagt inslag av rött.
Hur kommer detta sig?
Min första tanke var att ögat ser hela tiden en ögonblicksbild men kameran tar in ljuset under 1 min (i det här fallet) och då blir bilden en annan.
Är den förklaringen riktig eller finns det en annan förklaring?
Oavsett förklaring var det ju intressant att kamerabilden blev mycket "häftigare" en "verklighetsbilden".
Vad säger ni som fotograferat norrsken?
 
Jag har så bra koll men som jag fattat det så beror det på hur processorn i kameran fungerar och hur den är inställd. Har du en systemkamera borde du kunna pilla på inställningarna. Jag har dock ingen aning om vad som skulle vara "rätt" inställning för norrsken. Med film skulle jag välja Fuji ISO100, minimal bländare och låååång slutartid... men det hjälper nog inte dig.

Mitt förslag är att du frågar på Fotosidan, Utsidans motsvarighet inom bild och foto. Folket där lär kunna svara utförligt.
Jag hittade även denna sida, har du en Iphone kan du ladda ner programmet som en app.
 
Jag skulle välja en inte fullt så lång slutartid; någonstans mellan 5-20 sekunder är lagom. Anledningen är att norrsken rör sig och för lång slutartid riskerar att smeta ut norrskenet på bilden.

Anledningen till att norrskenet blir kraftigare på bild är att det i sig är rätt ljussvagt, men med längre slutartid registrerar sensorn/filmen mer ljus. Detsamma ser man t ex på stjärnor som får färg när man exponerar med längre slutartider.
 
Jag skulle välja en inte fullt så lång slutartid; någonstans mellan 5-20 sekunder är lagom. Anledningen är att norrsken rör sig och för lång slutartid riskerar att smeta ut norrskenet på bilden.

Anledningen till att norrskenet blir kraftigare på bild är att det i sig är rätt ljussvagt, men med längre slutartid registrerar sensorn/filmen mer ljus. Detsamma ser man t ex på stjärnor som får färg när man exponerar med längre slutartider.

Tack för det svaret.
5-20 sekunder? Det låter ju ganska kort tid. Har läst någonstans att c:a 30 sekunder skulle vara lagom. Du har naturligtvis rätt i att för lång slutartid smetar ut norrskenet. Killen som fotade är en amatör liksom jag men han har en bättre kamera. Jag frågade vad han hade för ASA inställt och han svarade att det visste han inte, "kameran ställer in det automatiskt".
Mitt antagande var alltså riktigt, ögat ser en ögonblcksbild men kamaran registrerar/överlagrar många ögonblicksbilder under den tid slutaren är öppen.
Ibland ser man ju med ögat riktigt häftigt norrsken med mycket färg i. Ett sådant norrsken blir alltså ännu häftigare när det fotograferas.
 
Tack för det svaret.
5-20 sekunder? Det låter ju ganska kort tid. Har läst någonstans att c:a 30 sekunder skulle vara lagom. Du har naturligtvis rätt i att för lång slutartid smetar ut norrskenet. Killen som fotade är en amatör liksom jag men han har en bättre kamera. Jag frågade vad han hade för ASA inställt och han svarade att det visste han inte, "kameran ställer in det automatiskt".
Mitt antagande var alltså riktigt, ögat ser en ögonblcksbild men kamaran registrerar/överlagrar många ögonblicksbilder under den tid slutaren är öppen.
Ibland ser man ju med ögat riktigt häftigt norrsken med mycket färg i. Ett sådant norrsken blir alltså ännu häftigare när det fotograferas.

Det finns inget direkt rätt eller fel men risken är som sagt att norrskenet hinner smetas ut för mycket om man använder för långa tider; det kan vara olika från gång till gång. Skillnaden mellan 20 s och 30 s är dessutom väldigt liten eftersom en fördubbling av slutartiden innebär ett exponeringsstegs skillnad. En ökning av slutartiden från 20 s till 30 s är alltså bara ett halvt exponeringssteg.

För att få tillräckligt korta tider så brukar jag dra upp iso och ligga mellan 800-1600. Den största risken med att dra upp iso är att bruset ökar i bilden. Moderna systemkameror hanterar det dock rätt bra numera.

Bländarinställningen är inte lika avgörande men jag brukar oftast blända ner något steg eftersom objektivens prestanda brukar vara som bäst runt f/5,6 - f/8. Om man behöver större skärpedjup kan man blända ner ytterligare men man "vinner" inget på det förutom att man ökar skärpedjupet.
 
Följande är saxat från min hemsida där vi beskriver endel om Norrsken. Finns säkert massa olika metoder och tankar.
Vill du läsa mer om Norrsken så har vi en liten faktasida om det.

MVH/ Matti j Jokkmokk

Norrskensfotografering

Det finns några enkla saker som man måste göra för att lyckas med norrskensfotografering.
Stativ: Exponeringstiderna blir långa och för att kunna få bilderna skarpa är man helt beroende av ett stativ eller ett stadigt underlag där man kan ställa ifrån sig kameran under själva exponeringen.
Kameran: Den kamera som du använder skall kunna fungera utan automatisk blixt. Man skall kunna ställa ISO (ljuskänsligheten) manuellt. Vi föredrar att jobba med ISO 200 eller 400 för att inte bilderna skall bli allt för gryniga. Kameran skall också kunna användas med självutlösare eller fjärrutlösare. Det är också mycket bra om man kan använda kameran med manuell fokus.
Runt omkring utrustning: Klä dig varmt för då kommer du att jobba mer metodiskt och målmedvetet. Norrskensfotografering går inte snabbt! Börjar du frysa kastar du bara iväg med några snabba och antagligen inte så lyckade bilder. En termos med varmt te och några kakor/godis följer alltid med i packningen som motivation och värmekälla. Pannlampa är bra då du skall byta minneskort, putsa linsen, byta till extra batterier (se till att batterierna är laddade och de ska gärna förvaras varmt nära kroppen då kylan tär hårt på strömkällan).

Fotograferandet: När du har ställt upp kameran för fotografering tar du en provexponering. Kolla hur det blev på din LCD sökare (digitalkamera). Tänk på att bilderna oftast ser ljusare ut än de är då dina ögon blir vana vid mörkret. Använd därför alltid histogrammet och kompensera med över- respektive underexponering tills du har ett bra resultat. Prova även att svepa lite med pannlampan över förgrunden. Tålamod och flera omtagningar liksom kreativitet resulterar oftast i några bra bilder.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...