kite på fjälltur

Kite eller Skisail

Jag har en butik som huvudsakligen håller på med kite. Vi var också inne på Skysails ett tag men ville ge mina kommentarer till varför vi valde kite bara. Skisail var först och existerar endast i norge, enda fördel är att den har kortare linor mellan draken och bommen man styr med. För allt annat funkar en kite bättre.
Skillnaden i hastighet mellan skisail eller kite är ingen regel, det har snarare att göra med att man ofta jämför med kiter gjorda för vatten. På vatten har man en lägsta hastighet som funkar, du måste alltid plana. Men köper man kiter för land/snö så gäller inte detta längre.

Sen kostar kiter mindre också, 7900NOK för ett turredskap är snordyrt. STF - de kör kurser med kite för tur. Jag har förstått att det är främst tur och toptur som de använder kiterna till. En Access2 från Ozone som är gjord för just detta kostar under 7000 SKR.

Det här med storlekar och fart/kraft. Ett skysail håller du ju stilla, och får därför väldigt begränsade möjligheter att påverka kraften. Med kite kan man i låga vindar nyttja den relativa vindhastigheten över kiten och därmed få mer kraft på färre kvadratmeter. (detta är väll den största skillnaden). Sen kan man öven ställa kraft/fart genom att reglera bommens läge. det kräver mer övning kan jag tänka mig, men på mina kurser är få som inte lär sig på en halvdag. Största kiten jag använder för toppturer är 10 kvm, den vanligaste är 6 kvm. Jag har hittills aldrig behövt ta med andra än dessa två ut i fjällen och har inte missat många dagar.

Vill ni så får ni gärna kika in i butiken ifall priser å så intresserar, http://www.kitekraft.se. Annars så kan ni kolla om kiter å så på http://www.ozonekites.se, dom är störst på snowkite.

På tal om pulka så kommer det snart en artikel om några som korsade yukon pass (kan inte stava det) i Canada. De körde med kite förståss, men pulkorna var vanliga som de band ihop två i bredd. När de packades så vart de väldigt stabila och hade inga problem med att dragaren spenderade mycket tid lutande på kanterna av skidorna som man gärna gör när man kitar.
 
Re: Kite eller Skisail

Mlkman; sa:
Jag har en butik som huvudsakligen håller på med kite. Vi var också inne på Skysails ett tag men ville ge mina kommentarer till varför vi valde kite bara. Skisail var först och existerar endast i norge, enda fördel är att den har kortare linor mellan draken och bommen man styr med. För allt annat funkar en kite bättre.
Skillnaden i hastighet mellan skisail eller kite är ingen regel, det har snarare att göra med att man ofta jämför med kiter gjorda för vatten. På vatten har man en lägsta hastighet som funkar, du måste alltid plana. Men köper man kiter för land/snö så gäller inte detta längre.

Sen kostar kiter mindre också, 7900NOK för ett turredskap är snordyrt. STF - de kör kurser med kite för tur. Jag har förstått att det är främst tur och toptur som de använder kiterna till. En Access2 från Ozone som är gjord för just detta kostar under 7000 SKR.

Det här med storlekar och fart/kraft. Ett skysail håller du ju stilla, och får därför väldigt begränsade möjligheter att påverka kraften. Med kite kan man i låga vindar nyttja den relativa vindhastigheten över kiten och därmed få mer kraft på färre kvadratmeter. (detta är väll den största skillnaden). Sen kan man öven ställa kraft/fart genom att reglera bommens läge. det kräver mer övning kan jag tänka mig, men på mina kurser är få som inte lär sig på en halvdag. Största kiten jag använder för toppturer är 10 kvm, den vanligaste är 6 kvm. Jag har hittills aldrig behövt ta med andra än dessa två ut i fjällen och har inte missat många dagar.

Vill ni så får ni gärna kika in i butiken ifall priser å så intresserar, http://www.kitekraft.se. Annars så kan ni kolla om kiter å så på http://www.ozonekites.se, dom är störst på snowkite.

På tal om pulka så kommer det snart en artikel om några som korsade yukon pass (kan inte stava det) i Canada. De körde med kite förståss, men pulkorna var vanliga som de band ihop två i bredd. När de packades så vart de väldigt stabila och hade inga problem med att dragaren spenderade mycket tid lutande på kanterna av skidorna som man gärna gör när man kitar.
Intressant, tackar för infon! :)
Här är lite info jag hittat om skiseil vs kite:
http://www.parmann.no/historie.htm

Hur är det med pjäxor, skidor, bindningar å diverse, har du några tips om nåt sånt? :)
 
från Davids senaste länk:

"Så ...
Hvis du vil kjøre innover vidda/fjell i 70-80km i timen og ikke 50km/t ... velg Kite.
Hvis du har behov for å hoppe 2-5 m opp ... velg Kite.
Hvis du ønsker å alltid kunne stoppe innenfor 20 meter... velg Skiseil.
Hvis du ønsker å se litt på naturen mens du kjører (og ikke kiten) ... velg Skiseil.
Hvis du er på Pub, ønsker å være kjempekul, og møter damer under 50 ... si at du Kiter."

Jag är nog en skiseil-person, trots det sista skälet ;)
 
Re: Re: Kite eller Skisail

Toffs; sa:
Intressant, tackar för infon! :)
Här är lite info jag hittat om skiseil vs kite:
http://www.parmann.no/historie.htm

Hur är det med pjäxor, skidor, bindningar å diverse, har du några tips om nåt sånt? :)

Du kan köra med det mesta men bindningen/pjäxan måste vara så pass bra att du kan åka med konstant kanttryck. Jag har börjat köra med kasset igen, Jag går så sällan nu att den extra vikten kvittar. På vägen ner så finns det inget som slår ett par fina alpinbindningar. Går jag på tur så har jag mina telisar helst, i värsta fall kan jag skatea ganska bra. Men så länge du kör med vridstyv sko och stålkanter så klarar du dig. :)

Angående jämförelsen kite / skisail som fanns på den sidan så är den nog rätt gammal. Jag tittar sällan på kiten, de är så stabila att du du känner i bommen hur du bör parrera. Men första dagarna får du nackspärr, tills det sitter.. ;)

Förra året vanns en internationell GPS mätningstävling av en kille som åkte 89 km/h, och han hade utrustningen och viljan att verkligen åka fort.
Jag tror att marchfart i normala fall är mellan 20 och 40 km/h ifall man inte väljer speedutrustning eller gillar att plåga sig själv med att pressa som f-n.
Och du ser naturen väldigt bra. Ifall jag lyckas så finns lite bilder från Storulvån (Sylarna i bakgrunden) med nedan, resan gjord i april i år:
attachment.php
 
For tur-bruk har jeg en stor kite og ett skiseil for de dagene det blåser mer/er dårligere sikt. En kite er å foretrekke når det blåser lite fordi man kan kjøre kiten og dermed kan genrere kraft. Problemet med kite er at det kan ta lang tid å stoppe samt man er avhengig av å finne en god "landingsplass". Jeg mener også at det er et problem at man kan få løft. Turer går som oftest i kupert terreng - da vil vindene i noen tilfeller gå oppover, noe som vil skape løft. Jeg synes kort sagt at kite er veldig bra når det er veldig bra forhold, men ubrukelig når:
- sikten er dårlig
- det er mye stein som man må navigere rundt
- under tregrensen (den som har fått kitelinene på hver side av et grantre forstår hva jeg mener....)
- i "skumle" vindforhold

Jeg har et nasa skiseil. Det er ikke like stabilt som en kite, men jeg kan stoppe det på 2 sekunder og jeg kan kjøre veldig nær store steiner o.l.: linene er kanskje 3 meter lange. Fordi det har enkelt-duk er det også mye lettere. Fischer Multi er nok et bedre seil, men det veier mer - det er nok en slags blanding av nasa-seilet og en kite.

Min konklusjon er at skiseilet føltes enormt mye tryggere ut enn en kite.... Jeg betalte forøvrig 4500 for skiseilet.
 
Re: Re: Re: Kite eller Skisail

Mlkman; sa:
Du kan köra med det mesta men bindningen/pjäxan måste vara så pass bra att du kan åka med konstant kanttryck. Jag har börjat köra med kasset igen, Jag går så sällan nu att den extra vikten kvittar. På vägen ner så finns det inget som slår ett par fina alpinbindningar. Går jag på tur så har jag mina telisar helst, i värsta fall kan jag skatea ganska bra. Men så länge du kör med vridstyv sko och stålkanter så klarar du dig. :)

Angående jämförelsen kite / skisail som fanns på den sidan så är den nog rätt gammal. Jag tittar sällan på kiten, de är så stabila att du du känner i bommen hur du bör parrera. Men första dagarna får du nackspärr, tills det sitter.. ;)

Förra året vanns en internationell GPS mätningstävling av en kille som åkte 89 km/h, och han hade utrustningen och viljan att verkligen åka fort.
Jag tror att marchfart i normala fall är mellan 20 och 40 km/h ifall man inte väljer speedutrustning eller gillar att plåga sig själv med att pressa som f-n.
Och du ser naturen väldigt bra. Ifall jag lyckas så finns lite bilder från Storulvån (Sylarna i bakgrunden) med nedan, resan gjord i april i år:
attachment.php
Tackar för info! vridstyv sko och stålkanter alltså, ok.. :)

89km/h!!! jöss!! :)
 
hilmersen; sa:
For tur-bruk har jeg en stor kite og ett skiseil for de dagene det blåser mer/er dårligere sikt. En kite er å foretrekke når det blåser lite fordi man kan kjøre kiten og dermed kan genrere kraft. Problemet med kite er at det kan ta lang tid å stoppe samt man er avhengig av å finne en god "landingsplass". Jeg mener også at det er et problem at man kan få løft. Turer går som oftest i kupert terreng - da vil vindene i noen tilfeller gå oppover, noe som vil skape løft. Jeg synes kort sagt at kite er veldig bra når det er veldig bra forhold, men ubrukelig når:
- sikten er dårlig
- det er mye stein som man må navigere rundt
- under tregrensen (den som har fått kitelinene på hver side av et grantre forstår hva jeg mener....)
- i "skumle" vindforhold

Jeg har et nasa skiseil. Det er ikke like stabilt som en kite, men jeg kan stoppe det på 2 sekunder og jeg kan kjøre veldig nær store steiner o.l.: linene er kanskje 3 meter lange. Fordi det har enkelt-duk er det også mye lettere. Fischer Multi er nok et bedre seil, men det veier mer - det er nok en slags blanding av nasa-seilet og en kite.

Min konklusjon er at skiseilet føltes enormt mye tryggere ut enn en kite.... Jeg betalte forøvrig 4500 for skiseilet.
Ok, tack för infon! låter som skiseil passar mig utmärkt! i början iallafall!! :)

Detta blir ju mer å mer intressant ju mer jag läser, kommer det inte rejält med snö å minusgrader snart så exploderar jag!
 
Sesongen har jo startet for lenge siden ;-) (Over 1000 meter har det snødd mye...men vannene er fremdeles ikke trygge) Jeg må forvørig dele en kite-opplevelse med fjell-ski. Vi skulle opp på en topp. Snøen var tung med skare på toppen. Vinden var sterk og skiftende. Etter et lite uhell be jeg liggende med skiene under skaren mot vinden. Samtidig trakk kiten i vindretningen og relaunchet hver gang jeg fikk den ned. Resultatet var at jeg ikke kom meg av flekken.... Skiene fungerte som et anker... Det var b.la. denne opplevelsen som gjorde at jeg fikk lyst til å prøve skiseil - noe jeg er veldig glad for. Når det gjelder ski, så gjelder regelen at du må velge så kraftige ski som du gidder å gå med. Farten kan bli så høy at alpin-ski begynner å vibrere....men på den annen side så er det ikke gøy å gå langt og flatt med tungt randonee utstyr.
 
hilmersen; sa:
Etter et lite uhell be jeg liggende med skiene under skaren mot vinden. Samtidig trakk kiten i vindretningen og relaunchet hver gang jeg fikk den ned. Resultatet var at jeg ikke kom meg av flekken.... Skiene fungerte som et anker... Det var b.la. denne opplevelsen som gjorde at jeg fikk lyst til å prøve skiseil

Det är kanon att du hittade ett annat verktyg som passade dig. Du hade ju också kunnat välja en annan kite så hade du löst problemet där också.

Men som sagt, det har hänt mycket med kiterna de senaste åren.
Med en Open-cell kite med bra säkerhets system så kan du alltid få ner kiten (utan risk för relaunch) och du kan bli av allt drag (så att du kan gå fram till kiten, utan att riskera att den flyger iväg).
För mig så överväger nackdelarna på skysail lätt nackdelarna med kite, (de enda jag kan se är de långa linorna). Allt så går att göra med Skysail går att göra med kite i dagens läge. Sen att du får större vindspann, bättre upwind, och en massa bonusmöjligheter mm gjorde i alla fall vårt beslut enkelt :)

Hittade föresten en fin film:
http://www.flyozone.com/video/ozonesk.mp4
Jag åker typ som dom gör i början, men sen är det mest galningar :)
 
Mlkman; sa:
Det är kanon att du hittade ett annat verktyg som passade dig. Du hade ju också kunnat välja en annan kite så hade du löst problemet där också.

Men som sagt, det har hänt mycket med kiterna de senaste åren.
Med en Open-cell kite med bra säkerhets system så kan du alltid få ner kiten (utan risk för relaunch) och du kan bli av allt drag (så att du kan gå fram till kiten, utan att riskera att den flyger iväg).
För mig så överväger nackdelarna på skysail lätt nackdelarna med kite, (de enda jag kan se är de långa linorna). Allt så går att göra med Skysail går att göra med kite i dagens läge. Sen att du får större vindspann, bättre upwind, och en massa bonusmöjligheter mm gjorde i alla fall vårt beslut enkelt :)

Hittade föresten en fin film:
http://www.flyozone.com/video/ozonesk.mp4
Jag åker typ som dom gör i början, men sen är det mest galningar :)
Veldig bra klipp. Jeg hopper heller ikke så veldig mye... Dragen det skjedde med var en Flysurfer Rookie II 6.0 kvm (2005). Jeg har hørt tilsvarende erfaringer fra Naish Elements (2005?). Dette skjedde når kiten var veldig overpoweret - noe som skjedde fordi vinden plutselig dobblet seg (vil tro at det blåste mer enn 15 m/s). Begge disse er åpne de-power kiter - så de er forholdsvis moderne. Jeg er ikke mot kite - heller ikke på tur. For turer vil jeg bruke en Ozone Access II 10kvm (2007) og et Nasa Skiseil på 8kvm. Det jeg sier er at i vanskelige forhold føles et skiseil mye tryggere - men det har ikke like mye kraft, og er også mye mer ustabilt...og kanskje ikke like gøy. På en tur møter man ofte på avblåste områder med mye stein og dårlig sikt - og der er i slike forhold jeg ikke føler at kite er trygt for meg. Der er også ofte skiftende vind - noe som bl.a. har ført til at kiten min har dalt ned fra himmelen slik at linene har havnet på hver side av et tre før det blåst opp (da hadde jeg heldigvis ikke noe problem med relaunch....).
(For lek kjører jeg med F-One Kites (M5, Dream og Tribal). Jeg foretrekker tube-kitene, men det er desverre litt for mye styr med de til at de er egnet på tur. Jeg er ikke en super-god kiter, men er flink til å ta høyde og cruise.) Anbefaler forøvrig http://www.skiseil.net
 
Ser också kite som det bättre av dessa två alternativen, men det viktigaste är ju att man själv är nöjd.

Ett alternativ till Ozones kiter (som Jens nämnde) är EVO-kites, stabil fin kite som man enkelt lär sig på och kan utvecklas med till ett bra pris.

http://www.powerkite.se
 
Tackar för info! Låter som att man egentligen borde prova många olika modeller av kite åså skiseil innan man köper.. som allt annat.. men här där jag bor är detta lite svårt. :)

Dock tvivlar jag på att det är skiseil el. kite som blir det dåliga köpet, jag tror jag blir nöjd med vilket som, men skiseil verkade passa mig lite bättre - i teorin. Passande/bra skidor, bindningar å pjux ser mer ut att kunna bli ett litet problem.. helst när man inte har så stora möjligheter att testa å vet sån c:a vad man ska/bör ha.. men jag får väl börja med det jag har å undersöka lite först innan jag köper nåt annat! :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...