Förändringar på STFs fjällanläggningar i sommar

Godmorgon alla fjällfantaster:)
Nedan pressmeddelande har gått ut nu på morgonen. Mina kollegor håller på för fullt att göra ändringarna på vår webbplats med alla detaljer, men ville att ni skulle få lite förtur på vad som är på gång.
Varma hälsningar Jenny

Förändringar på STFs fjällanläggningar i sommar
Pressmeddelande 200511
Svenska Turistföreningen, STF, förbereder nu för fullt inför sommarsäsongen och tanken är att öppna upp fjällverksamheten men med anpassningar för ökad trygghet. Att vistas i naturen och att vandra är aktiviteter som är bra för folkhälsan. Vandring är även den aktivitet som de senaste åren har ökat mest i popularitet när människor letar inspiration till sin semester. På STFs fjällstationer ser bokningsläget bra ut för sommaren, men det är så kallade osäkra bokningar. Allt beror på myndigheternas direktiv.

– Vi är ödmjuka inför det faktum att vi ännu inte vet exakt hur coronapandemin kommer att påverka sommaren. Men utifrån Folkhälsomyndighetens rekommendationer vidtar vi redan nu ett antal åtgärder för att kunna erbjuda gäster, medlemmar, värdar och personal en trygg sommar i fjällen. I år är det därför extra viktigt att alla fjällbesökare tar reda på vilka förutsättningar som gäller kring sin fjällvistelse för bokning/förskottsbetalning, utbud, service och sortiment på plats, säger Niklas Winbom, fjällschef på STF.

– Vi hoppas att våra gäster har förståelse för att vi gör dessa förändringar. Vi lever i en osäker tid, men med dessa anpassningar skapar vi ändå en möjlighet att kunna ha våra boenden i fjällen öppna i sommar, säger Niklas Winbom.

Några av de förändringar som görs på STFs fjällanläggningar i sommar är: (med reservation för förändringar)

STFs 44 fjällstugor längs vandringslederna
STFs fjällstugor kommer att öppna som planerat i mitten av juni, se respektive stuga för detaljerad information, med undantag för stugorna på Kvikkjokksträckan (Sitojaure, Aktse, Pårte) som kommer att öppna den 3 juli.

Endast förköp av logi i stugorna
Utifrån rådande omständigheter kommer fjällstugorna endast att ta emot gäster som har förskottsbetalat sin vistelse i stugan. Detta görs på svenskaturistforeningen.se. Det kommer att finnas ett begränsat antal förköp per stuga och natt och på detta sätt kan vi säkerställa att det inte blir för trångt i respektive stuga. Det kommer med andra ord inte finnas någon möjlighet att övernatta i en stuga om man inte har förskottsbetalat. Självklart kommer gäster i en eventuell nödsituation att få tak över huvudet.

Förkortade öppettider i butikerna
För att frigöra tid för stugvärdarna till extra hygienåtgärder, gästplacering och tid för information till gäster kommer butikerna vara öppna några timmar varje förmiddag och eftermiddag. Samma öppettider kommer att gälla för alla fjällstugor. Vi kommer även att dra ned på sortimentet i butikerna.

Köken
Varje kök kommer ha ett maxantal på hur många personer som får vistas där samtidigt. Köken kommer bara kunna användas till matlagning och inte som sällskapsrum. Tältande gäster får använda köken mellan 9.00 och 17.30. Övriga tider används köken av de gäster som bor i stugan. Det innebär att vi rekommenderar tältande gäster att ta med egen utrustning för matlagning om man vill laga mat utanför dessa tider.

Ökad handhygien
För att minska smittrisken kommer det finnas förbättrade handtvättmöjligheter vid dass, i kök och vid ingången till stugan. Det införs även nya rutiner för vattenhantering samt städning på alla stugplatser.

Placering vid läggdags
Stugvärdarna kommer att sprida ut gäster så gott det går och så långt det är möjligt är det bara gäster från samma sällskap som får dela rum. Den här sommaren kommer det att vara obligatoriskt att förskottsbetala sitt stugboende så att STFs stugvärdar har en möjlighet att i förväg veta antal förväntade stugbesökare i området men också för att STF ska kunna begränsa antal besökare genom att stoppa förköp under perioder med potentiell överbeläggning.

STF Fjällstationer (gäller Grövelsjön, Helags, Storulvån, Blåhammaren, Sylarna, Saltoluokta, Kebnekaise, Ritsem och Abisko)
STFs fjällstationer kommer att öppna som planerat från den 18 juni med undantag för Saltoluokta som öppnar först den 3 juli och så även båttrafiken där. Ritsem öppnar 26 juni. Båttrafiken vid Ritsem kommer enligt tidigare plan skötas av annan aktör än STF.
Det som kommer att vara annorlunda i sommar är:

Enklare restaurangkoncept
STF gör om och förenklar restaurangkoncepten. Samtliga fjällstationer kommer att erbjuda en bra frukost med möjlighet att köpa till lunchpaket som man packar själv. Enklare luncher kommer att serveras. Till middag erbjuds det en härlig varmrätt med fokus på lokala råvaror och för de som gillar dessert kommer det att finnas som tillval. Men inga regler utan undantag. STF Blåhammaren kommer att ha kvar sin klassiska trerätters middag. Butikerna på fjällstationerna kommer att vara öppna, dock med ett lite mindre utbud än tidigare.

Gruppaktiviteter
Samtliga guidade turer och grupparrangemang som löper över flera dagar kommer att ställas in under sommarsäsongen. Det som kommer att erbjudas är fler dagsturer med guide och det kommer finnas än mer inspiration till gäster som vill upptäcka på egen hand runt fjällstationen.

STFs webbplats kommer uppdateras under dagen med alla förändringar
 
Låter som klok initial planering. Några frågor:
1. Vanligtvis om man förbetalar en natt och kommer en dag senare till stuga så vill jag minnas att det brukar gå att lösa? Jag förmodar att det är striktare att komma rätt natt i år?
2. Gällande köks- och butikstider. Vi har planerat springa två etapper per dag på norra Kungsleden och köpa/laga lunch i den första stugan vi kommer till varje dag (av de som har butik förstås). Kommer detta vara möjligt eller kommer butik och kök vara stängt då för passerande gäster?
 
Låter som klok initial planering. Några frågor:
1. Vanligtvis om man förbetalar en natt och kommer en dag senare till stuga så vill jag minnas att det brukar gå att lösa? Jag förmodar att det är striktare att komma rätt natt i år?
2. Gällande köks- och butikstider. Vi har planerat springa två etapper per dag på norra Kungsleden och köpa/laga lunch i den första stugan vi kommer till varje dag (av de som har butik förstås). Kommer detta vara möjligt eller kommer butik och kök vara stängt då för passerande gäster?

Hej

Bra frågor som i dagsläget är lite svåra att svara på då allt inte är klart i detalj. Men jag gör ett försök:
1. För att det ska vara tryggt och säkert i sommar måste alla som ska bo i en fjällstuga förskottsbetala. I år måste man även ange exakta datum och till vilken stuga man önskar besöka. Så svaret på din fråga är att är det fullt så är det fullt och då kommer det inte gå att lösa om man kommer fel datum.
2. Exakta butiksöppettider är inte klara. Vi måste begränsa tider för butikerna för att frigöra tid för mer städning, information till gäster mm för stugvärden. Men öppettiderna kommer vara klara innan vi öppnar upp stugorna, så håll utkik på vår webb. Mitt förslag är att ni redan nu gör en plan B ang lunchen. Ex köpa en påse mat kvällen före. Köken kommer vara öppna för matlagning under dagen. Däremot kan det tillkomma att man måste boka sin plats i köket när man anländer. Och jag vet inte i dagsläget hur upplägget kommer se ut för dagsgäster. Beror helt på hur mkt gäster det är. En annan plan B skulle oxå kunna vara att välja ett område som inte är lika populärt som norra Kungsleden. Ex Vindelfjällen där det i vanliga fall är lite färre gäster.
Önskar er en fin springtur. Djupt imponerad över att ni tänker springa:)
Vänligen Jenny
 
Hej

Bra frågor som i dagsläget är lite svåra att svara på då allt inte är klart i detalj. Men jag gör ett försök:
1. För att det ska vara tryggt och säkert i sommar måste alla som ska bo i en fjällstuga förskottsbetala. I år måste man även ange exakta datum och till vilken stuga man önskar besöka. Så svaret på din fråga är att är det fullt så är det fullt och då kommer det inte gå att lösa om man kommer fel datum.
2. Exakta butiksöppettider är inte klara. Vi måste begränsa tider för butikerna för att frigöra tid för mer städning, information till gäster mm för stugvärden. Men öppettiderna kommer vara klara innan vi öppnar upp stugorna, så håll utkik på vår webb. Mitt förslag är att ni redan nu gör en plan B ang lunchen. Ex köpa en påse mat kvällen före. Köken kommer vara öppna för matlagning under dagen. Däremot kan det tillkomma att man måste boka sin plats i köket när man anländer. Och jag vet inte i dagsläget hur upplägget kommer se ut för dagsgäster. Beror helt på hur mkt gäster det är. En annan plan B skulle oxå kunna vara att välja ett område som inte är lika populärt som norra Kungsleden. Ex Vindelfjällen där det i vanliga fall är lite färre gäster.
Önskar er en fin springtur. Djupt imponerad över att ni tänker springa:)
Vänligen Jenny

Tack Jenny för utmärkt förtydlingar! Köpa mat kvällen innan är såklart inga problem och bokning av kök låter bra. Valet av led bygger på att vi ska möta upp resten av familjen vid Kebnekaise (de går från Nikkaluokta och boende på Kebnekaise är bokat sedan en tid tillbaka) så andra leder fungerar inte riktigt med den basen. Skulle det vara bättre lättare att starta längre söderut på Kungsleden och ta sig norrut till Keb?
 
Tack Jenny för utmärkt förtydlingar! Köpa mat kvällen innan är såklart inga problem och bokning av kök låter bra. Valet av led bygger på att vi ska möta upp resten av familjen vid Kebnekaise (de går från Nikkaluokta och boende på Kebnekaise är bokat sedan en tid tillbaka) så andra leder fungerar inte riktigt med den basen. Skulle det vara bättre lättare att starta längre söderut på Kungsleden och ta sig norrut till Keb?

Hej

Jag tror att det är smartast att kolla med vår bokning vad de föreslår.
Vänligen Jenny
 
Kommer även stugor som i princip kräver gränsövergångar från Norge och Finland för att ta sig till vara öppna i sommar även om gränserna förblir stängda? Tex Pältsa?
 
Kommer även stugor som i princip kräver gränsövergångar från Norge och Finland för att ta sig till vara öppna i sommar även om gränserna förblir stängda? Tex Pältsa?

Hej

Vår plan är att ha alla stugor öppna. Men som sagt det är vad som gäller i dagsläget. Kolla för säkerhets skull innan du ger dig ut på fjället

Vänligen Jenny
 
Pältsa kommer inte att öppna förrän kring 21/7, på grund av just osäkerheten med gränsen.

Anledningen till att jag vet detta är att jag egentligen skulle ha öppnat stugplatsen efter midsommar och sedan blivit avlöst vid ovanstående tidpunkt, men den perioden har blivit inställd. Återstår även att se vad som händer med gränsen fram tills dess, d.v.s. om stugan kommer att öppna alls.
 
Pältsa kommer inte att öppna förrän kring 21/7, på grund av just osäkerheten med gränsen.

Anledningen till att jag vet detta är att jag egentligen skulle ha öppnat stugplatsen efter midsommar och sedan blivit avlöst vid ovanstående tidpunkt, men den perioden har blivit inställd. Återstår även att se vad som händer med gränsen fram tills dess, d.v.s. om stugan kommer att öppna alls.

Tack för input Kalle, mer än vad jag hade detaljkunskap om. Men du har helt rätt och det står även på vår webbplats, att STF Pältsa öppnar 23/7
https://www.svenskaturistforeningen.se/boende/stf-paltsa-fjallstuga/
Vänligen Jenny
 
Tolkar detta som; Utifall gränserna skulle öppna till slutet av Juli så öppnar Pältsastugan. Annars; stängda gränser-stängd Pältsastuga. Borde vara logiskt, för även om stugvärden skulle kunna ta sig dit med specialtillstånd eller helikopter så skulle gästerna vara extremt få, om någon.
 
Tolkar detta som; Utifall gränserna skulle öppna till slutet av Juli så öppnar Pältsastugan. Annars; stängda gränser-stängd Pältsastuga. Borde vara logiskt, för även om stugvärden skulle kunna ta sig dit med specialtillstånd eller helikopter så skulle gästerna vara extremt få, om någon.

Exakt så, allt beror på om gränsen är öppen eller inte. Kolla vår hemsida innan ni ger er ut.
 
Exakt så, allt beror på om gränsen är öppen eller inte. Kolla vår hemsida innan ni ger er ut.

Är inte gränserna öppna så blir anmarchen till Pältsa så lång att det ändå krävs tält för att ta sig dit genom Sverige.😊 En Norrman eller Finne kan ju gå in i Sverige men sedan väntar karantän då de återvänder till hemlandet.🥺
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.