Låg aktivitet på Utsidan?

Forumdöden är ett faktum som inte går att undvika nästan.
Man har ju sett forum gå från gigantiska till 3 inlägg per år på nolltid - lite tråkigt faktiskt

Jag roade mig i en lång Hedintråd i sommas och fick
dödsbeskedet att nästa varning så åker jag ut lite förvånande
att man inte kunde diskutera och tjafsa i forum om fakta t.ex

Ha man kanske förolämpa nån polischef...dock var det humor - hjälpte inte - en till och du är ute.

Så jag är spikad vid minsta tjafs att utgå t.ex men det spelar ju ingen roll så utan livet går vidare i andra forum och grupper där man delar sin kompetens i diverse spörsmål och så.

Regler behövs ju så inte ALLT spårar ur OT eller folk känner sig kränkta. Det går en klar gräns vid systematiskt tramsande/OT, personpåhopp eller skämtande om ras/kön/sexualitet osv.

Det sagt, så finns det ju karaktärer som rör sig nära gränsen och där det ofta blir underhållande. Ok så länge ingen känner sig kränkt. Men du får nog finna dig i att bli varnad emellanåt när du utmanar ödet. :)

Som sagt, varje syfte har sitt forum. Finns ju fb-grupper för alla typer av humor.
 
Hedintråden var underhållande, och dina inlägg är ju ofta helt fantastiska :)

Jag skriver sällan här på utsidan, men kikar in nästan varje dag. Jag hoppas att forumet överlever, även om det blir i mindre omfattning och färre aktiva medlemmar.

Själv väljer jag forum framför Facebook. Mitt frilufsande nu är mest skoter, jakt och fiske, och då finns det (på gott och ont) andra forum som är bättre att hänga på.

Det skulle vara kul att se lite statistik på t ex hur antalet inlägg eller aktiva medlemmar ändrats genom åren. Det borde väl admin kunna ta fram och publicera?

Forum, och samhället i stort, behöver fler Hedintrådar överlag. Det är det präktiga som sänker oss...
 
en del profiler som skrev mycket här verkar ha dragit vidare. Joanna har jag tex inte sett på länge. Hon var duktig på torkad mat.
 
Kollar en sväng varje dag men oftast är det før mycket Fjäll-snack før mig som lever i Skåne.

Facebook har større spridning på tips kring vandringar i naturen, grupper som samlar folk m.m. och har nog som många säger tagit øver.
 
Regler behövs ju så inte ALLT spårar ur OT eller folk känner sig kränkta. Det går en klar gräns vid systematiskt tramsande/OT, personpåhopp eller skämtande om ras/kön/sexualitet osv.

Det sagt, så finns det ju karaktärer som rör sig nära gränsen och där det ofta blir underhållande. Ok så länge ingen känner sig kränkt. Men du får nog finna dig i att bli varnad emellanåt när du utmanar ödet. :)

Som sagt, varje syfte har sitt forum. Finns ju fb-grupper för alla typer av humor.

Utsidan varnar ju bara 2 gånger och sedan blir det utsidan på riktigt :)

Så man släpper det och lägger sin ägg på andra ställen för och slipp bli dumpad i fillingar på trottoaren helt plötsligt utan att kunna säga ett knyst
 
Jörgen Johansson tröttnade ju på pajkastningen i lättpackningsforumet här och startade en FB-grupp i ämnet. Vad jag tycker han kunde ha gjort var att i egenskap av moderator (antar jag) radera inlägg som bara avhånar eller ifrågasätter ämnet eller samla dem i en särskild dårtråd.


Jag var med ett kort tag men gick ur när jag frågade om hans syn på smygreklam o.d. och möttes av hätska personangrepp från helt andra personer.

Ett allmänt problem med FB-grupper är att inlägggen fort begravs under nya trådar, vilket bl a leder till ständiga upprepningar. Detta upplever jag just nu i den enda FB-grupp jag är med i, Tågsemester. I ett forum kan man ju relativt enkelt överblicka trådarna via deras rubriker.

Här finns fortfarande vettigt folk som gärna delar med sig av sina erfarenheter. Jag ser inget som kan motivera mig att gå med i en FB-grupp i liknande ämnen.
 
Det fina med Utsidan är alla de råd som gamla rävar har lämnat. Jag kan förstå att man i något skede vill raska vidare över isen, men kunskapen lever kvar här, och den har åtminstone jag haft nytta av. Så tack alla gamla rävar!

Sedan jag gick med för en tid sedan kollar jag rubrikerna varje dag, och lär mig något av båda nya och gamla, också sånt jag aldrig trodde mig behöva veta.

Personligen, men det här är min ytterst personliga åsikt, skulle jag kanske önska mig mer information om olika flerdagsvandringar ute i Europa här på Utsidan, men den informationen kan man också hitta på andra ställen, men inte alltid på svenska.

Är allmänt taget ganska nöjd med Utsidan.
 
Det fina med Utsidan är alla de råd som gamla rävar har lämnat. Jag kan förstå att man i något skede vill raska vidare över isen, men kunskapen lever kvar här, och den har åtminstone jag haft nytta av. Så tack alla gamla rävar!

Sedan jag gick med för en tid sedan kollar jag rubrikerna varje dag, och lär mig något av båda nya och gamla, också sånt jag aldrig trodde mig behöva veta.

Personligen, men det här är min ytterst personliga åsikt, skulle jag kanske önska mig mer information om olika flerdagsvandringar ute i Europa här på Utsidan, men den informationen kan man också hitta på andra ställen, men inte alltid på svenska.

Är allmänt taget ganska nöjd med Utsidan.

Går utsidan ner så finns allt på fejsbook och så
 
Mycket tacksam för Utsidan

Jag är väldigt tacksam för forumen på Utsidan. Jag la ut en fråga för ett bra tag sedan om en gammal led på vattendelaren mellan Borgafjällsområdet och Klimpfjäll/Saxnäs och den byggs på eftersom och efter ett drygt halvår så har någon gått leden och lagt in rapport. Fantastiskt tycker jag.

Men är det något vi "gamla rävar" INTE ska göra är att mästra nya blivande rävar. Vi har också varit nya en gång. Och de som fick oss att bli intresserade av uteliv var de som tog sig an oss och visade oss till rätta.
 
En sak som också har påverkat är att folk numera inte söker efter information själva, de skriver en fråga.

Istället för att googla efter om vårdcentralen har drop-in så skriver de ett inlägg i nån lokal Facebook-grupp och frågar. Eller för den delen reggar sig på ett forum och skriver en fråga, för att sen aldrig återkomma efter att frågan har besvarats.

Jag har alltid känt att när jag har lärt mig tillräckligt på ett forum är det kul att ge tillbaka, men det finns ju en gräns. När folk inte ens försöker att söka själva blir det mindre roligt att svara på samma frågor vecka ut och vecka in.

På ett forum jag frekventerade blev det till slut så att några av oss gamla rävar startade en wiki att hänvisa folk till istället för att skriva samma sak om och om igen.

Sen finns det väl också det här att forum ofta startas av en enskild person, och sen blir det personliga konflikter med vissa, så några "avhoppare" startar ett konkurrerande forum med sina egna regler... Det är oerhört svårt att driva forum och försöka hålla sig neutral.

Jag har för många (25+?) år sen varit moderator för ett forum för moderatorer (Fidonets R20_MODERATOR). Det var inte lätt kan jag säga:) Folk som är vana att vara diktator i sina egna forum är väldigt petiga med att man är objektiv.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...