Göra egen drybag - med finesser

Inte en vanlig drybag. Jag har en idé om en kameraväska. Själv kan jag inte sy mer än i knappar, men har en bekant som är jätteduktig, tyvärr i ett annat länd. Men hon har sytt en värmeoverall åt en hund åt mig på distans så om jag kan ge en beskrivning och lite mått tror jag hon kan få till det.

Det här är min idé.

Väskan ska vara som en lätt vadderad drybag. Alternativt ha en vadderad insats.Eller vaddering, kan kanske funka med typ cellplast. Lite stötskydd bara.

Den ska, till skillnad mot vanliga drybags har rullförslutningen på långsidan (uppåt), men öppningen behöver inte vara fullängd.

Ska innehålla ett par fack plus en förslutningsbar ficka för småprylar som minneskort och batterier.

Ett par D-ringar för en axelrem skulle ju vara fint, men är inte nödvändigt.

Vad jag undrar är vilka material man i så fall behöver.. Dels tyget förstås och kan man öht sy i det utan att det ger läckage? Tejpa sömmarna? Det brukar ju vara som en list eller ett styvt band i toppen som man rullar ner. Vad kan man ta där?

Vad tror ni vana sömmerskor/sömmare? Är det möjligt?

Det är omjöligt att få tag i en kameraväska som verkligen är vattentät om man inte går på en aluminiumväska med gummipackning. Vattenavvisande finns, men de lär inte hålla för hällregn. Och allt är onödigt klumpigt, tungt och dyrt. Visst, man kan rulla in grejerna i t-shirts eller nåt och stoppa i en vanlig drybag, det funkar för transport men det gör dem svåråtkomliga om man vill använda kameran då och då.

Känner nån till en redan existerande väska som är som den jag beskriver så tipsa gärna!
 
Det finns vattentäta kameraväskor att köpa, sök på "camera bag roll top" eller liknande. Men det är ju kul att sy en egen, enklast är nog som sagt att ta en vanlig kameraväska och sy eller köpa en drybag att stoppa den i.
Ska du sy en från scratch och få en absolut tät är det tyg som går att svetsa som gäller, lämplig för en tur med kajaken. Det går att svetsa med ett strykjärn. Tyger finns bland annat på extremtextil.de.
 
Jag kunde inte heller sy, men lärde mig på en timme!😀 Har nu sytt ett antal drybags med rullöppning och några väskor i varierande storlek med vattenavvisande dragkedjor. Materialet jag använt är dyneema, helt vattentätt material och tejpar man sömmarna kommer ingen fukt in. Beställde allt material från extremtextil.de. Finns mycket lärorikt på youtube om detta!
 
Tänker jag på hur vår kameraväska funkar så ser jag sådant som används direkt t ex kamera och två objektiv (numera ett med större omfång) rengöringsduk, plastpåse samt sådant som man tar fram ibland. Skulle jag göra ett väderskyddat system så skulle jag därför förpacka enligt det.
Det innebär en smidig väska/låda för kamera och en extra lins (tillval) plus lite småsaker plus en påse/väska med resten som inte behöver samma stötskydd som kameraväskan.
Större objektiv och stativ får åka separat.
 
Jag använder en Peak Design Shell. Tar knappt någon plats och väger inte mycket. Funkar kanske inte i flera timmars ihållande regn men vid sådant ruskväder ligger ändå kameran i en drybag inne i ryggsäcken.
 
Jag är hygglig på att sy, har sytt friluftsprylar, kläder och några olika slags väskor. Men en vattentät kameraväska har jag inte sytt, fastän jag verkligen verkligen skulle vilja ha en. Jag har kamerainsats i vanlig drybag, som föreslagits tidigare i tråden. Men det är ju fruktansvärt tröttsamt att rulla upp o rulla ihop stängningen för ett litet snapshot med kameran, så jag förstår dina tankar!

Jag föredrar själv att förvara kameran innanför ”galon” eller vävplast som man inte syr utan smälter ihop, och det är ju inte sprättlätt att åstadkomma i hemmiljö. Men dt finns andra tyger som gör jobbet lika pålitligt. Talar du nån form av tyska? Jag har talat med extremtextil.de med min ruttna skoltyska och fått god hjälp, halvt på engelska, halvt på tyska.

Sömmarna är ett annat kapitel, de bör tätas på ett eller annat vis (återigen bäst att tala med extremtextil; tyg o tätning bör ju vara kompatibla) och kanske ska man sy fällsömmar eller franska sömmar

Själv laddar jag för att betala hutlösa pengar för en Patagonia stormfront hip pack:
https://www.widforss.se/patagonia-stormfront-hip-pack-drifter-grey
Den tänker jag vaddera upp med liggunderlag och förvara de mest nödvändiga kameraprylarna i. Jag tror det är bästa lösningen för mig, funkar under dagsturssäcken, funkar fastspänd ovanpå vandringssäcken, funkar ensam som midjeväska och kan tillåmed bäras somnån slags handväska i rem även om jag inte tror det skulle vara snyggt :)
 
Galon skulle vara funkis, men om det är svårt att jobba med för en amatör går det ju bort. Min tyska är obefintlig, tyvärr.

Ja, det är ju jobbigt med rullstängning, speciellt då på kortsidan. Men vill ju ha lite överblick i hålet. Tog inte med den detaljen, men jag tänker mig någon slags alternativ stängning för vackert väder, med en enkel slejf eller liknande. Det viktiga är ju att det går snabbt att göra väskan vattentät.

Patagoniaväskan ser ju fin ut. Tyvärr för dyr för mig.

Tack för andra förslag också. Ryggsäck är inte vad jag är ute efter och ingen större väska heller. Hela tanken var att få nåt skräddarsytt som skulle funka i olika situationer utan att ta så mycket plats.
 
Tänker jag på hur vår kameraväska funkar så ser jag sådant som används direkt t ex kamera och två objektiv (numera ett med större omfång) rengöringsduk, plastpåse samt sådant som man tar fram ibland. Skulle jag göra ett väderskyddat system så skulle jag därför förpacka enligt det.
Det innebär en smidig väska/låda för kamera och en extra lins (tillval) plus lite småsaker plus en påse/väska med resten som inte behöver samma stötskydd som kameraväskan.
Större objektiv och stativ får åka separat.

Jomen det är precis så jag tänker. Kameran med ett objektiv på och plats för ett till objektiv och lite småprylar.
 
Jag kunde inte heller sy, men lärde mig på en timme!😀 Har nu sytt ett antal drybags med rullöppning och några väskor i varierande storlek med vattenavvisande dragkedjor. Materialet jag använt är dyneema, helt vattentätt material och tejpar man sömmarna kommer ingen fukt in. Beställde allt material från extremtextil.de. Finns mycket lärorikt på youtube om detta!

Är inte dyneema ganska tunnt och känsligt? Är inte så insatt i olika material så jag kanske har fel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PojkeniSkogen Göra egen sovsäck med fyllning av frigolit? Gör det själv 30
Dannej88 Egen kniv. Mall? Gör det själv 2
AnteÅ Göra en egen Schnozzel pumpbag Gör det själv 0
draeparen Göra egen träkåsa Gör det själv 20
Graget Tillverka egen kniv tips Gör det själv 8
ludwigjoakim Göra egen "bag protector". Behöver råd! Gör det själv 4
såg Tänkte mig bygga en egen eldkorg. Gör det själv 7
Smogz Tyg för att sy egen ryggsäck Gör det själv 8
dmchris Göra egen kniv - startmateriel Gör det själv 4
Steer086 Designa och sy egen vindjacka. Att tänka på? Gör det själv 1
MPA Göra egen kniv, fästa bladet Gör det själv 5
Glännman Egen vandringsstav - hur ska björken torka ? Gör det själv 36
anojak Egen tältlösning för Jämtlandsfjällen Gör det själv 10
Stefanmoe Sy en egen dunjacka vet ja Gör det själv 0
letsdoit tillverka egen luftmadrass Gör det själv 5
Brune Egen färgkodning på tält Gör det själv 3
hassex Filmtajm göra egen sandwichskiva Gör det själv 0
niclasfoto hur bygga egen flotte, modell serös! Gör det själv 3
h.g Gör din egen kniv Gör det själv 23
mler Egen ryggsäck Gör det själv 17
DGR Tillverka en egen kosa?! Gör det själv 9
majjen Skapa egen ramsäck! Hurdå? Gör det själv 17
perrascout Bygga egen ryggsäck Gör det själv 15
samme83 egen padda? Gör det själv 9
Macaco Sy egen/förbättra packsäck. Gör det själv 0
jmlove Offert egen tillverkning syverkstad Gör det själv 6
mnd Designa egen rygga? Gör det själv 7
ala egen ljusramp... Gör det själv 5
arnell snida egen kanotpaddel Gör det själv 6
ÄventyrsCompaniet Tillverka egen klättervägg Gör det själv 6
Seglaren Egen kontakt till GPS! Gör det själv 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...