Saknar uppdelning av packningen i ryggan. Hur organisera?

Finns inte så mkt att tillägga vid det här laget.
Vill ändå slå ett slag för packpåsar i olika färger och att följa färgkoden så konsekvent som möjligt, det gör det lättare att komma ihåg sorteringen.
Inför nästa vandring ska jag nog knyta fast lite olika objekt i snörningen till påsarna (typ träpärla, mutter, osv..) så jag kan känna skillnad på påsarna i mörkret också.
 
Jag gillar inte platspåsar men hittade packpåsar 6st för typ 150kr på nån billig friluftsaffär. Använder man platspåsar kan man ju försöka färgkoda dem med tejp eller nått.
Apropå plastpåsar, innuti packpåsarna organiserar jag gärna grejer i topitz-ziplock-påsar. De är täta, hållbara, enkla att försluta och genomskinliga så att man lätt hittar innehållet. Den kvadratiska formen gör det lättorganiserat på nått sätt.
 
IKEA har en typ av återförslutningsbara plastpåsar med dubbla förslutningsslitsar. De är egentligen avsedda för ätbart, men de fungerar mycket bra när det gäller att dela upp innehållet i en packpåse i mindre delar. De finns i flera olika storlekar.

/Birger
 
Finns inte så mkt att tillägga vid det här laget.
Vill ändå slå ett slag för packpåsar i olika färger och att följa färgkoden så konsekvent som möjligt, det gör det lättare att komma ihåg sorteringen.
Inför nästa vandring ska jag nog knyta fast lite olika objekt i snörningen till påsarna (typ träpärla, mutter, osv..) så jag kan känna skillnad på påsarna i mörkret också.

Krympslang trasslar mindre än pärlor och muttrar, då får man märka med färg och längd på slangen och/eller antal bitar släng.
 
Om du packar i flera mindre drybags(finns tunna lätta) kan du ställa några av dem upp, ger åtkomst till fler utan att riva upp allt.
 
Utrustning för natten i botten, tunga saker nära ryggen, det man kan behöva dagligdax i toppen av ryggan eller sidofickor. Som ex i fickan på locket till ryggan alltid toa-papper och regnkläder, under snösäsong toa-papper och ylletröja. Jag gillar också packpåsar, har en för underkläder/strumpor, en för undertröjor, en för typ tröjor/skjortor (OBS! Ej vita och styvstärkta, utan mer skrynkliga i kaki...) Den största packpåsen är tom när jag ger mig ut, den är för smutstvätten...
Packpåse för mat samt en för köket.
Hur man gör är upp till en själv, vad för rygga man har och vad man tar med sig.

Ett tips alla klädpåsar har jag i en sea to summit dry bag, den är den bästa fälthuvudkudde jag hittat! Sedan är kläderna extra skyddade från väta.
 
Tack!

Tack alla för engagemang och kunskap!

Frågan kan tyckas enkel men era svar har hjälpt mig att få en bra grundplan som får utvecklas med mer erfarenhet.

Gott nytt 2019!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...