Eventuell drunkningsolycka

avslutad210712

Gäst
Larm om drunkning
JOKKMOKK Ett larm om en eventuell drunkning inkom till SOS Alarm klockan 14.20. Det ska ha larmats från Guhkesvagge i Kvikkjokk, Jokkmokks kommun.

Kuriren och NSD
 
Och nu verkar NSD bekräfta att en person är avliden. Tråkigt.


Någon som vet hur många som dött vid just misslyckad vadning i svenska fjällen de senaste låt säga 10 åren?
 
Och nu verkar NSD bekräfta att en person är avliden. Tråkigt.


Någon som vet hur många som dött vid just misslyckad vadning i svenska fjällen de senaste låt säga 10 åren?

Den senaste i Sarek, vad jag vet, är en tjej som sveptes med vid vad i Mikkajåkken 1990. (En jåkk som man eligt alla böcker jag läst om Sarek aldrig ska stoppa fötterna i. Jag gick bredvid den ett par veckor efter olyckan och förstår varför man inte ska vada den. Så stark ström att den drar med sig ganska stora stenar)

///Claes
 
Usch, väldigt tråkigt att höra.

Vet någon mer: Var hände det? Vilket vattendrag? Hade det regnat dagen/dagarna innan?

Vi var i Sarek då (och totalt ovetande till nyss). Väldigt torrt de delar vi gick i även om det var hyfsat drag på några ställen förstås. Vi hade en typ två åskskurar den veckan, annars uppehåll. Vi var dock inte i den aktuella dalen.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...