Bergans Viking/Alpinist

Jag har nu bestämt mig för att köpa en Bergans Viking II ryggsäck eller Alpinist II! Jag har förstått att enda skillnaden mellan säckarna är att Viking är för personer 165-185 och Alpinist 175-195. Jag är själv 177 cm lång, 50 cm mellan axlarna och 50 cm från höft till axel. Problemet är att jag endast haft chans att prova Viking II.
Bergans ryggsäckar finns inte här i Finland så jag måste beställa från Sverige. Jag vore väldigt tacksam om någon kunde berätta om sina erfarenheter av Viking eller Alpinist samt hjälpa mig med vilken säck jag ska välja angående rygglängden.
 
Bra val!

Hej!

Du bör väl välja Viking eftersom din kroppslängd då hamnar mitt i det rekommenderade intervallet. Jag köpte en Viking II förra sommaren, har använt den en tvåveckorstur i Sarek och några korta låglandsturer. Det är en jättebra säck, speciellet om man behöver bära mycket och tungt, gedigen välsydd och praktisk, lätt att ställa in bärssystemet. Min man har köpt en Alpinist i år av årets modell och där skiljer sig sidfickorna ganska mycket. Mina sidfickor av fjolårets modell är utvidgningsbara genam en fiffigt placerad dragkedja! Denna finess saknas på den nya Alpinisten var sidfickor rymmer betydligt mindre. Om du som jag gillar stora sidfickor så försök få tag i fjolårets modell, för jag tror att Alpinist och Viking har samma utformning förutom anpassning till olika rygglängd.Lycka till med din nya rygga, jag tycker du har gjort ett mycket bra val, jag är jättenöjd med min!

Hälsn BrittMarie
 
Johan,

som BrittMarie säger så är det ju störst sannolikhet att Viking passar din rygg. Sen beror det ju på din rygglängd oxå. Kontakta Bergans direkt, se http://www.bergans.no, och diskutera med dem.

Jag har en Alpinist av förra årets modell och är jäkligt nöjd med den. Oavsett om du väljer Viking eller Alpinist, gratulerar till ett bra val!

/Håkan

PS En annan bra norsk ryggsäck är Norröna Storen, kolla http://www.norrona.no
 
Tack för era svar! Tar gärna emot flera :)

Det blir väl nog en Viking efter mycket yrande i ryggsäcksdjungeln. :)

Ni som har Viking eller Alpinist är de vattentäta eller behövs det regnskydd.

Räcker en 110 l ryggsäck för ca, 1 veckors turer året runt? På vintern används pulka. Jag har tidigare haft en ramryggsäck och där kunde man last ganska mycket på utsidan.

mvh Johan
 
110 liter för en vecka är väl tilltaget (om du inte bär med dig en massa klätterutrustning etc)! Säcken går att komprimera ganska bra, men den är för stor om du skulle göra en veckas stugtur.

Jag har regnskydd och har faktiskt inte testat min ryggsäck utan.
 
Detaljer

Hej!
Jag köpte en Viking men upptäckte några detaljer som Bergans gör bättre. Jag har tidigare använt Berghaus Trident II på 110 liter. Den har remfästpunkter utanpå de löstagbara sidofickorna vilket jag tyckte var praktiskt. Bärremmarna på sidofickorna saknar möjlighet att sätta en koppling som håller ihop bärremmarna fram på bröstet. Personligen tycker jag att bärremmarna är gjorda i för mjukt skumgummi också.

Ovan nämnda beror ju på hur mycket man använder de ihopmonterbara sidofickorna.
/magnus
[Ändrat av mjohnard 2001-08-21 kl 10:25]
 
Angående om bergans säckarna är vattentäta så kan jag efter en regnig tur konstatera att min Alpinist är det inte.Packa vattensäkert alt. använd regnskydd!
 
De flesta verkar ju nöjda med sina Bergans ryggsäckar så det verkar ju som jag gjort ett bra val.:)

Finns det någon som är missnöjd då? Vilka är bristerna i så fall?
 
Volym

Det verkar vara några special litrar som bergans använder (Norska litrar kanske) eller mäter de med snölåset så högt upp som möjligt, tittade på Bergans Powerframe i sommras och den säcken verkar enligt mitt icke kalibrerade ögonmått ligga runt 90-100 liter och inte 130 enligt specen.
 
Alpinist II

Jag har testat min Alpinist II under såväl vinter som sommar.

Det jag gillar mest av allt är den stora volymen. Bara att slänga ned vadhelst man önskar ha med. Tält såväl som min stora Ajungilaksovsäck får plats i säcken.

En brist har jag hittat; det är fakiskt så att en rem som håller ihop "bottenfacket" har gått upp i en söm! Inte bra... Skall lämna in den och få det fixat till vinterns turer!

Vattentåligheten är hyffsad, men jag anväder ett överdrag som skydd både mot smuts och väta. På så sätt ämnar jag förlänga livslängden på säcken!

Positivt är också sidofickorna, som jag kan koppla ihop till en dagtursäck. De är så stora att mitt kök får plats (Trangia stor). Enligt min bror skall det också finnas möjlighet att bygga på säcken ytterligare på höjden, med en bättre utformad dagtursäck. Mer information om dett torde gå att finna på Bergans hemsida...
 
Köp en Viking!

Jag är jättenöjd med min Bargans Alpinist II. Klart bästa bärsystemat på marknaden. Den är ju dock lite tung. Jag har använt den både på sommar och vinter. Den är i största laget för sommarturer men då är det bara att komprimera den. På vintern är det skönt att bara trycka ner dunjackan i säcken utan att använda packpåse...

Jag tycker absolut att du ska köpa Viking om du är 177 cm lång. Jag är själv 184cm och har ryggsäcken inställd på kortaste längden...
 
Speciallitrar

Jag har pratat med försäljare och de sa att de mäter antalet litrar när ryggsäcken är så fullpackad det går dvs med locket höjt max. Det är nog därför som powerframe ser "liten" ut.
Det vore bra om tillverkarna kunde enas om hur man skall mäta, nu kan de ju "luras" lite...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
arniklasses Gamla Bergans Alpinist/Viking 130L? Transportera 8
Ahrimanes Bergans Viking II ny modell 2006? Transportera 0
s022vq Bergans viking 130 Transportera 1
marjo Bergans 2075 Viking 1 och 2, 110 l. Transportera 1
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
såg Bergans Trollhättan 95. Transportera 2
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
hsp Bergans V5 95 Justering Transportera 4
oppepåfjellet Ny kollektion från Bergans Transportera 1
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
greenfish Bergans PowerFrame 130L, 173cm lång? Transportera 12
ir-on bergans alpinist 100L altv trollhetta 95L Transportera 4
Dan B Bergans Trysil 65L Transportera 11
Farstavandraren Bergans Glittertind 70L Transportera 1
andreas.lindholm.5 Bergans Trollhetta Transportera 3
Ragnvald Bergans Finnmark Transportera 0
mile0003 Bergans Alpinist 100 L Lady? Erfarenheter Transportera 0
Fjällvinden Bergans Power frame Transportera 7
såg bergans finnmark vs berghaus crusader Transportera 0
såg nån som har testat Bergans finmark 100 Transportera 0
jodo Lundhags V8 spirit 60+10 vs Bergans Trollhetta 75 L Transportera 5
Parabellum Norröna Recon /Bergans Powerframe erfarenheter/jämförelse Transportera 36
Victor M Fästa tält på Bergans Trollhetta 95? Transportera 4
mheland Bergans Trollhetta ryggsäck till halva pris Transportera 0
pontare Bergans Trollhetta 95L eller Lundhags V8 90L Transportera 0
MariaL Ryggsäck: Bergans 3420 XO 20? Transportera 2
duchess skillnad på lady-versionen på bergans helium? Transportera 6
akerman Bergans Telemark - Varför så billig? Transportera 4
creepy bergans escape behövs den? Transportera 3
Cederqvist Bergans Rondane Transportera 1
JesperL Gammal Bergans ramryggsäck? Transportera 3
Nilsson.J Bergans Powerframe Transportera 37
brigas Bergans helium 55 liter Transportera 8
joask202 Hållbarhet Ospray Exposure och Bergans Helium? Transportera 9
zzeezz Bergans Helium 40 L Transportera 5
niben Bergans Rondane 85? Transportera 5
rikard_wiberg_hotmail.com var finns Bergans/Karrimor? Transportera 7
fjällbäck Att välja ryggsäck- Ospray - Arc´Teryx Bora - Bergans! Transportera 2
jensbergman Bergans Transportera 11
lignell01 Bergans 2800 Finnmark Transportera 2
i4lean Bergans Escape / Norröna Para Ranger? Transportera 3
tanya Bergans kontra Berghaus Transportera 9
xcuz Bergans ryggsäck Transportera 0
Corbu Bergans Rondane 85 / Norrona Stetind Transportera 1
Tomas J Bergans Powerframe 3800 Transportera 3
Bergans 2800 Finnmark Transportera 0
mojmoj Bergans Trollhetta Transportera 0
roos207 Erfarenheter av Bergans Alpinist I? Transportera 2
JSilfver Bergans i GBG Transportera 3
JSilfver Bergans? Transportera 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.