Sätta upp topprep ute

Det skall gå fort, riktigt fort att rigga toppankare. Om det är borrbultar så har jag kanske ett färdigt sliding-x på avknutna 120-slingor, med två karbiner till bultarna (inga skruv), och en skruv+vanlig till repet. Om det är ett träd (stort träd med stadiga rötter som verkar leva), virar jag ett repsnöre några varv runt trädet (behöver inte knytas ens en gång, men det gör jag ändå), och i andra änden - åttaknut + två karbiner (minst en skruvis) och repet i den. Är det kilar, eller sketchiga träd så följer jag givetvis trepunktsmetoden. Men det finns ingen anledning till att tvivla på (det stadiga) trädet. Ett topprepsankare utsätts för väldigt små belastningar jämfört med säkringar på led - och inte har ni tre jämviktade kilar på varje ställe ni kan tänkas fall på på led?

Som sagt, lita inte på forumfolk - ibland blir det bara för säkert (och tar för mycket tid).
 
Det skall gå fort, riktigt fort att rigga toppankare. Om det är borrbultar så har jag kanske ett färdigt sliding-x på avknutna 120-slingor, med två karbiner till bultarna (inga skruv), och en skruv+vanlig till repet. Om det är ett träd (stort träd med stadiga rötter som verkar leva), virar jag ett repsnöre några varv runt trädet (behöver inte knytas ens en gång, men det gör jag ändå), och i andra änden - åttaknut + två karbiner (minst en skruvis) och repet i den. Är det kilar, eller sketchiga träd så följer jag givetvis trepunktsmetoden. Men det finns ingen anledning till att tvivla på (det stadiga) trädet. Ett topprepsankare utsätts för väldigt små belastningar jämfört med säkringar på led - och inte har ni tre jämviktade kilar på varje ställe ni kan tänkas fall på på led?

Som sagt, lita inte på forumfolk - ibland blir det bara för säkert (och tar för mycket tid).

Varför ska det gå såinihelvittis fort att rigga ett toppankare? Är det inte standplats du tänker på?
Ett toppankare kan man väl hålla på med gott å väl en halvtimmme om det krävs, det är väl ingen som håller en pistol mot nacken på en. Bara det blir bra.

Annars gör jag som du (vid standplatser). Förutom det där med slingan runt trädet: Brukar ha en färdigknuten cordelette, knyter en åtta, drar den runt trädet och klipper tillbaka den i slingan med skruvis. Åtta i andra änden också, och du har i stort sett två punkter med minimalt jobb.

Och förutom det där med sliding - x.
Sliding -x är bra vid borrbult, men vid kilar - icke. Därför använder jag det aldrig, gillar att ha ungefär samma metod överallt. För enkelhetens skull. Dessutom klättrar jag inte bultade leder.:)

(oj, det visade sig att jag nästan inte gör nåt likadant. Det vi gör likadant är förmodligen att följa vårt omdöme, vilket är den rätta vägen. Tillsammans med lite kunskap.)

Håller med om allt annat, särskilt sista raden. Och inflikar att vid klättring måste man ha gott omdöme, iallafall såpass gott att man kan bedöma hållfastheten i en metertjock tall och en cordelette som håller för 1200 frickin kilo.
 
Vill bara påminna om att trådstartaren inte frågade hur man bygger ett ankare, utan frågade om hur man på ett enkelt men säkert sätt kommer åt ett redan befintligt ankare uppifrån. ;)
 
Ok...
Men hur skulle den frågan kunna räcka till 4 sidor inlägg om vi inte kompletterar med lite av våra egna farhågor och utvikningar??
 
Vill bara påminna om att trådstartaren inte frågade hur man bygger ett ankare, utan frågade om hur man på ett enkelt men säkert sätt kommer åt ett redan befintligt ankare uppifrån. ;)

Väldigt sant, och frågan besvarades som sagt i de två första inläggen :)

Men åtminstone jag får en irriterande känsla i maggropen av att den som behöver ställa en sådan fråga kanske inte är helt hundra på vad man ska göra när man väl befinner sig inom räckhåll från det befintliga ankaret.

Nu för tiden är jag förvisso en allvetande forum-besserwisser, men en gång i tiden kunde jag säkert fått för mig att göra ett "topprepsankare" genom att helt enkelt trä repet genom två bulthängare, eller något liknande.
 
Så länge det håller för 15 KN är det ok, jag brukar alltid kontrollera det. Även vid firning från abalakov.

Själv är jag inte nöjd förrän jag fått svar på det här, hur det går till att kolla att en Abalakov håller för 15 kN.
Om du gör det mha liten Skoda Felicia, och provhänger den, blir den inte väldigt otymplig på selen?
 
Jag är helt inne på den linjen även jag, jag drar dessutom alla kilar till brottgränsen innan jag klättrar vidare.

(Vadå, fungerar ironi dåligt på forum??)
 
Det skall gå fort, riktigt fort att rigga toppankare.
Är man nybörjare så går man genom en obligatorisk första stadie av "fuckin' around" med sina topprepsankare. Det går aldrig fort i början, och precis som Yakherden/Johan så undrar jag varför det ska behöva gå så fort? Topprep leker man ändå på en stund... What's the rush?
 
Själv är jag inte nöjd förrän jag fått svar på det här, hur det går till att kolla att en Abalakov håller för 15 kN.
Om du gör det mha liten Skoda Felicia, och provhänger den, blir den inte väldigt otymplig på selen?

Oj sorry, skrev jag kontrollera, jag menade chansa ;) chansar jag på under 15 kN så är det värt mycket arbete för en andra punkt. Chansar jag på över 15 kN så brukar jag vara nöjd med en punkt, om inte en andra punkt finns mycket lätttillgänglig. För tydlighetens skull så backas ju abalakovs upp med skruv tills sistaman firar.
 
Är detta något nytt? Jag gick kurs med en auktoriserad instruktör och fick lära mig att ett levande träd som har en diameter på minst 30 cm är tillräcklig som en enda punkt. En enda slinga i det trädet är ju kanske inte så bra, men trädet i sig har jag fått lära mig att den duger fin fint som enda punkt enligt alla normer och regler...

Jag skulle aldrig lära ut det på kurs. Jag hyser iofs ingen tvekan om att en tjock frisk ek håller bättre än tre bomberkilar. Problemet är att om man lägger en enda slinga/rep ner över kanten så har man ingen redundans där, och det är lite riskabelt. Detta kan man förvisso åtgärda genom att dra TVÅ slingor från samma träd. Men då missar man två av huvudpoängerna med V-ankaret som man ofta glömmer bort, nämligen
1. centralpunkten fixeras i sidled om man har minst två separata punkter, detta minskar risken för "sågande" rörelse över en kant, och ankaret hamnar där det ska vara i relation till leden.
2. med två separata (förskjutna i sidled) punkter får man mycket lättare till jämviktningen - den sköter liksom sig själv. Det gör den inte om båda punkterna ligger i samma linje.

Jag brukar lära ut att tänka på ett bastant träd som TVÅ bomber punkter. För nybörjare gäller ju tre punkter i topprepsankare, och då räcker det alltså med ett träd plus en kil. För den som bygger stand räcker enbart trädet.

För övrigt tycker jag trådskaparen har en utmärkt och väl beprövad metod för att nå bultankaren uppifrån. Har själv praktiserat den många gånger.

J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lobo2me nån som vet nån som är bra på att sätta upp ljusslingor? Klättring allmänt 10
Pandan Sätta upp leder inomhus Klättring allmänt 7
caesar82 hur ska man göra när man ska sätta upp en ny led? Klättring allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Hissa upp saker Klättring allmänt 6
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
trod Hur märka upp karbiner mm? Klättring allmänt 20
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
apfaktor Rakt upp (som föraren säger) eller ut till höger som många gör??? Klättring allmänt 1
peter1959 Upp i träden Klättring allmänt 5
per162 Hur dela upp replängder mellan klättrarna? Klättring allmänt 11
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
rossi Helags glaciären och upp Klättring allmänt 10
gawain Se upp för bilinbrott vid Häggsta Klättring allmänt 4
jorgfri Hur fira upp fotograf i träd. Klättring allmänt 9
climbrob Bulta upp Omöjliga väggen! Klättring allmänt 74
Se upp!!!! Klättring allmänt 4
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
Flugan_81 Söker klätterkompisar Klättring allmänt 0
Danne W Topprep i Skevik? Klättring allmänt 4
sectum Kullaberg, topprep / backuprep Klättring allmänt 12
Iggle Tips önskas, repbroms för topprep Klättring allmänt 24
Julius Kramer Topprep på Kullaberg (tacksam för snabbt svar) Klättring allmänt 6
Maurits Topprep runt GBG? Klättring allmänt 2
lobo2me Processlab: omkoppling mellan säkring till firning för topprep solo Klättring allmänt 16
mellpat Soloklättring med topprep Klättring allmänt 16
MarcusFBG Klättra topprep Klättring allmänt 16
alex_k topprep ute utan bultar Klättring allmänt 9
Mandalay Topprep/Sport i Hälsingland Klättring allmänt 2
Robban274 Topprep i Bohuslän? Klättring allmänt 4
Mezzner Självsäkring i samband med topprep? Klättring allmänt 11
Sivert Topprep? Klättring allmänt 24
Lensor Topprep i huvudet? Klättring allmänt 21
Sivert Skarvade topprep? Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.