Abisko med hund - 6-8dagar vandring

Tjena!

Ska till Abisko i sommar på en 7 dagars tur med hund, har varit där innan och är van med karta/kompass samt "vältränad" för att gå långt om det behövs vissa dagar.

Letar efter bra turer som passar när man har hund med sig, hunden är också av det atletiska slaget och klarar av gå på lite svårare terräng. Han är världsvan han med :)

Något jag skulle vilja ha med är en dag där man kan ta en topptur till något högre, typ 2004meter toppen vid Nallostugan eller något liknande

Alla tips mottages varmt!
 
Abisko planerad rutt?

Tjena
Har du någon grundplan vars du vill vandra i Abisko. Är det kring Abisko alperna du tänkt eller är det mot Riksgränsen hållet med Kårsavagge. Eller en bra bit söderut på andra sidan Alesvagge?
Har gjort ett en hel del toppturer kring Abisko är egentligen bara frågan vars du vill gå så kan jag visa hur jag gått eller tänkt gå.

Högsta punkterna i närheten av Abisko är fjället Kåtotjåkka 1985möh fd 1991. Det fjället är helt klart det mest ögonfallande och högsta. Är också en bra bit bort och är på andra sidan av Alesvagge. Sen får man ganska jämnlika höjder i Abisko alperna specifikt. Från 1500 upp till strax under 1800m. Utsikterna där är det inge fel på. När det gäller terrängen är Abisko lik övrig terräng i svenska fjällen mycket blockmark men det finns gott om tältplatser i Abisko trakterna.

Riksgränsen trakten och Kårsavagge är klart lägre höjd men mer snö. Fjället Vassitjåkka är högsta 1600m ungefär. Väldigt behaglig topp från Vassijaure.

Hojta till så hjälper jag dig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.