Olika typer av vibrationer

Jag funderar på egna och andras erfarenheter av hur man upplever att olika typer av vibrationer lockar olika typ av fiskar.

Är det någon skillnad mellan fiskar i söt- och saltvatten där?
I The Ultralight Angler av Mark Feldman så är han ganska kategorisk där. Som i att saltvattensfiskar inte attraheras av vibrationerna ifrån spinnaren. Någon som har någon erfarenhet om det ligger något bakom det uttalandet?
 
I insjöar så har jag ibland haft bättre lycka med vissa typer av spinnare som vibrerar väldigt kraftigt.

En solig junidag så var vi ute och fiskade en hel dag efter Regnbåge. Fick ingenting på flera timmar.
Efter en 4 timmar så satte jag på en spinnare jag har som spinner nästan dubbelt så kraftigt som vanliga spinnare typ mepps och då började det hugga som bara den.
Jag drog upp 9st och han som var med som inte hade en sådan spinnare fick bara en.

Jag provade några andra spinnare och en sked efter det och fick inget på dom, så det var just den dagen helt avgörande i alla fall!

Men jag har haft bompass på den där spinnaren också.

Jag tror inte att man ska rikta in sig på det som brummar värst nere i vattnet men vara medveten om att det kan ligga nått i hur draget vibrerar och variera drag därefter om man inte får napp. :)
 
Ett annat exempel på olika typer av vibrationer är ju olika svansar och kroppar på jiggar.
En lång curl tail mot en ettrig paddel. Om det är vibrationerna eller olika utseende som kan attrahera olika där vet jag dock inte.
 
Jag läste om lite och blir lite fundersam. Om nu inte saltvattenarter skulle attraheras av spinnare, varför gör de inte det? Hela idén med en spinnare är väl att skapa vibrationer som fisken uppfattar med sidolinjen och som ska väcka fiskens nyfikenhet, aggression eller födosöksbeteende. Tycker det låter konstigt att marina arter inte skulle hugga på spinnare. Nu kör jag ju mest bottenmete eller häcklor i havet men ändå. Skulle det vara skillnad i fysionomi eller beteende? Det är ju egentligen ganska spännande påstående om än trivialt ämne. Det var längesedan jag använde 'vanliga' spinnare,, typ mepps, överhuvudtaget skall tilläggas. Men nu när jag tänker efter så brukar framgångsrika genomlöparhavsöringsdrag tillskriva sin framgång till att de just roterar (tänker på t.ex. snurrebassen och westing D360).

Jag har kört mycket devonspinnare efter lax i strömmande vatten och dessutom gjort många själv, i början så ställde jag fenorna så de fick toksnabb rotation. Absolut ingen fisk alls. Nu har jag mer moderat skärning på fenorna, samma som på köpevarianterna och upplever att jag får mer fisk. Jag har alltid tyckt att vanliga spinnare roterar för snabbt för det jag vill att de skall göra. Kan det vara ngt sådant? Tidigare inlägg talar ju mot den teorin. Hmm. Jag gillar iaf lite lagomsvensk snurrighet.
 
Jag letade upp texten i boken nu.
Där nämns Panther Martin-spinnaren som exempel. Att författaren inte lyckats fånga någon fisk på detta bete. Det läggs inte så mycket mer analys kring det. Sedan går han vidare och pratar om just genomlöpsdrag som roterar och att dom fungerar bra på både arter i båda typer av vatten.
 
Jag letade upp texten i boken nu.
Där nämns Panther Martin-spinnaren som exempel. Att författaren inte lyckats fånga någon fisk på detta bete. Det läggs inte så mycket mer analys kring det. Sedan går han vidare och pratar om just genomlöpsdrag som roterar och att dom fungerar bra på både arter i båda typer av vatten.

Det är ju ganska kul att han inte fått någon fisk på en typ av drag och därför så fördömer han hela kategorin. Hade ju gärna sett någon referens till andra undersökningar med lite mer statistik bakom, helst ngn peer-review artikel.

Men som sagt, kan inte påstå att jag haft någon jätteframgång i havet med spinnare förutom en rödsvart devonspinnare med antikink framför. Har för mig att en bekant krokade en näbbgädda i gälen med ngn tolvgrams spinnare för några år sen. Har nog tagit någon plattfisk på en flying C också när jag tänker efter.
 
Det är ju ganska kul att han inte fått någon fisk på en typ av drag och därför så fördömer han hela kategorin. Hade ju gärna sett någon referens till andra undersökningar med lite mer statistik bakom, helst ngn peer-review artikel.

Men som sagt, kan inte påstå att jag haft någon jätteframgång i havet med spinnare förutom en rödsvart devonspinnare med antikink framför. Har för mig att en bekant krokade en näbbgädda i gälen med ngn tolvgrams spinnare för några år sen. Har nog tagit någon plattfisk på en flying C också när jag tänker efter.

Det kategoriska uttalandet var kanske för att få igenom en poäng. För det var ju inte så att han direkt dömde ut spinnare.

En undersökning mellan arter, vibrationer och andra förhållanden hade varit intressant. Det verkar ju finnas en del sånt när det kommer till smak och doft. Som att vissa fiskar är helt tokiga i sötma och liknande.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...