Gamla Fjällrävenryggsäckar

Jag har ikke anvendt den i månge år, men har den förtfarande.

Købte den i 1985, og anvendte den sidst i 2001.
Bra rygsæk, men lite otymplig ved togtransport.

Har en Osprey Exos jeg bruger nu.
 
Har någon här sett ett stamträd på Fjällrävens stora ryggsäckar?
En gång i det förra årtusendet började jag med en röd Lätt på 90 l med träram. Den brann tyvärr upp trots att den vägde under kilot. Nej på den tiden fanns inga höftbälten här utan det var axelbärning som räknades.
I början på 70-talet ersatte jag den med en Expedition 70+30 med hylla som då var rätt ny.
Men vad hände sen?? Någon som vet.

go tur
 
Det lyder som en Fjällräven Tibet 8E Gyro. Jeg har den i blå.

Det är nog rätt beteckning, vad jag minns. Kom över den i grönt tillsammans med Climber Gyro-ramen.
Som helt enkelt har utåt- och framåtvinklade rör istället för gyrobågar. Gör ramen bred i botten.

Tror att Tibetsäcken ersatte den renare "Climbersäcken".

//J
 
Har någon här sett ett stamträd på Fjällrävens stora ryggsäckar?
En gång i det förra årtusendet började jag med en röd Lätt på 90 l med träram. Den brann tyvärr upp trots att den vägde under kilot. Nej på den tiden fanns inga höftbälten här utan det var axelbärning som räknades.
I början på 70-talet ersatte jag den med en Expedition 70+30 med hylla som då var rätt ny.
Men vad hände sen?? Någon som vet.

go tur

Här är lite dokumentation.

/Mats
FJ-6.JPG
Fjällräven-1.png
Fjällräven-2.png
Fjällräven-3.png
Fjällräven-4.png
Fjällräven-5.png
Fjällräven-6.png
Fjällräven-7.png
 
a40980b4-fe50-40bc-ba2c-d6284cf1f783-jpeg.33133
Lik denna kanske? Ett fint exemplar som jag burit nu senast i abisko i somras. Tycker den är riktigt bra. Relativt lätt och inte så förtvivlat mycket remmar och fickor överallt.
 

Bilagor

  • A40980B4-FE50-40BC-BA2C-D6284CF1F783.jpeg
    A40980B4-FE50-40BC-BA2C-D6284CF1F783.jpeg
    453.9 KB · Visningar: 591
Jag har en gammal välanvänd FR (Stor?)Kånken som jag försökte mig på att laga midjeremmen på häromdagen. Lyckades efter tre brutna synålar.

Men sen visade det sig att att alla tygremmarna blivit nedbruten av uvljus eller ålder så att de gick lika lätt att riva av som en pappersremsa.

Jag blev väldigt förvånad. Säcken mestadels mörkt förvaras men kan ha fått lite sol genom ett fönster under nått år.

Jag vet att tält ofta tar stryk av uv-ljus men detta var från början rätt bastanta polyesterremmar.

Thure
20200820_151542.jpg
20200820_151510.jpg
 
God afton,

En gång i forntiden var de där gamla Fjällräven-ryggsäckarna legio på vandringslederna - de där som antingen hade blått eller grönt tyg, samt antingen två eller fyra fickor utanpå säcken. Fickorna stängdes med läderremmar och traditionella spännen.

Är det någon som vet hur mycket de med två resp. fyra fickor rymde?

/Mats

50 (2 fickor), 70 (2 el 4 fickor) 80 (2 fickor) och 90 l (2 fickor), mina fick 2 extra fickor, kontor o kök.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
arniklasses Gamla Bergans Alpinist/Viking 130L? Transportera 8
Skogstoker Sida med samtliga fjällrävenryggsäckar? Transportera 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...