Hissa upp saker

Hej

Gissar jag kan få tips här. Tanken kom när jag hissade upp en cykel i taket för att byta kedja. Upp var inget problem men när man lossar repet kommer problemet. Nu väger inte en cykel så mycket men tänker mig om man hänger upp typ 100 kg och ska släppa ned vikten. På något sätt måste man göra en broms om vikten inte ska ta över kommando.
 
Hej. Det går att fira ner prylar med exempelvis en hms-knut runt karbin eller en repbroms. Om du ska hissa upp saker behöver du någon form av repklämma exempelvis en prusikslinga. Antalet repklämmor och karbiner som behövs beror på hur stor utväxling det ska vara i hisssystemet. Om du först ska hissa och sen fira ner behöver systemet vara förberett för nedfirning, så att du inte låser fast det som hissas. Vad gäller typ av rep så skulle jag gissa att det finns risk att bränna av rep om en inte har ordentliga rep, lite beroende av vilken friktion som en åstadkommer.

Det finns massor av olika tekniker för sånt här, du kan se Youtube filmer kring klätterrelaterad räddning eller storväggsklättring. Men i grunden behövs minst ett rep, 2 prusikslingor och 3 karbiner.
 
Bara ett komplement till kjpils svar:
Prussikar och liknande behöver du förstås bara om du ska hissa upp något som är tyngre än vad du klarar med ett enkelt block i taket.
Se bara till att repet går över något om skapar friktion innan du knyter fast det. En HMS-knut är utmärkt, men ett vanligt varv runt en stolpe funkar också.
 
Ett vanligt verkstadsblock har både lås och låg utväxling. Kör du med rep så är ett kort handtag på väggen en bra rund rörbit att slå två varv runt, med den friktionsbromsen brukar det gå väl att fira.

go tur
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.