Okuma Ceymar XT 25FD rulle

Idag provade jag en Okuma Ceymar XT 25FD.
Det är en ganska billig rulle från Okuma, den kostar ca 500-600kr i dom flesta butiker.

Rullen känns väldigt bra för sitt pris tycker jag.
Den känns len och fin att veva och så är den tyst.

En bra rulle för den som vill ha nytt men inte vill lägga ut så mycket pengar.

Linuppläggningen är helt ok, inte lika fin som en dyr Shimano men inget att klaga på.
Det blir inte skidbackar eller större ojämnheter på spolen och inga glapp i över eller nederkant.
Spolen är ganska djup, jag fick lite plats över fast jag spolade på 120 meter 0.13mm flätlina. Så man bör grunda spolen med lite nylon för att komma till kanten.

Vevknoppen har ett minimalt litet glapp i sidled. Samma med dreven som har ett litet glapp om man gör vevstopp och råkar föra veven en millimeter bakåt.
Dessa två saker är bara sådant som den som är van en premium rulle kommer att känna och bry sig om.
I övrigt är rullen len och fin när man vevar.

Bromsen på rullen tickar fint och den känns som att den går att justera fint för precis den bromsverkan man vill ha.

Den enda nackdelen jag upptäckt är att man inte kan fälla upp bygeln helt ibland så den låser i vissa lägen. Jag vet inte vad det beror på och har aldrig sett det på en rulle tidigare. Den kanske träffar på en kant i bakspärren eller något sådant.

Jag är i alla fall nöjd med rullen för det låga priset.

En extra spole följer med när man köper rullen, det är en lika stor spole. Det enda är att den inte ser lika fin ut som den som sitter på.

54275_cxt-25_3kg_5.01_63.5cm_295m0.15mm_227g.jpg
 
Extremt populär rulle som sålt som smör för butikerna i många år. Jag skulle snegla åt inspira serien. Den känns solid. Några hundra lappar dyrare.

De flesta rullar känns bra i butik. Men sen vet man inte hur de känns efter 5 tusen kast. Jag slår till på en Stella vid nästa inköp.
 
Som jiggprofeten skriver så säger det rätt litet att en rulle känns bra i butiken. Det gör i stort sett alla moderna rullar. '
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...