Jörnkängan, för breda fötter?

Efter att ha lusläst befintliga trådar och recensioner tycker jag mig förstå att Jörnkängan funkar för breda fötter?

Jag skulle vilja höra ev er som har erfarenhet av dessa kängor och som har breda fötter hur de funkat för er?

I beskrivningen av Jörnkängan original på Allmogejakt står det att denna är bredare än Jörnkängan M96. Hur skiljer sig de två modellerna i övrigt? Visst ser M96 skönare ut och mer passande för vandring? Är den betydligt smalare, så den inte kommer funka för mig?

Jag har breda fötter fram. Jag kan INTE på några vägar ha NÅGON Lundhagskänga, även opti-lästerna och de rymligare enlagersvarianterna är för smala. Jag kan inte ha någon känga från Meindl förutom Dovre Extreme Wide. Jag kan ha Crispi Gran Paradiso. Jag gillar Eccoskor. För att ge en bild.

(Konstigt nog är det just vandringskängor som strular så här. Vanliga skor krånglar mindre.)
 
Jag har Jörn Antifrys som är veritabla clownskor. Jörn Original har samma slags sula som Antifrys, den är väldigt mjuk och bäst lämpad för snö och is, slits väldigt snabbt mot vassare underlag som sten, grus, rötter och dylikt.

Dock vet jag inte om "samma sula" innebär att Original är så breda att de kvalificerar sig som clownskor :)
 
Efter att ha lusläst befintliga trådar och recensioner tycker jag mig förstå att Jörnkängan funkar för breda fötter?

Jag skulle vilja höra ev er som har erfarenhet av dessa kängor och som har breda fötter hur de funkat för er?

Jag har breda fötter fram. Jag kan INTE på några vägar ha NÅGON Lundhagskänga, även opti-lästerna och de rymligare enlagersvarianterna är för smala. Jag kan inte ha någon känga från Meindl förutom Dovre Extreme Wide. Jag kan ha Crispi Gran Paradiso. Jag gillar Eccoskor. För att ge en bild.

O vad jag känner igen mig! Jag har fötter som jag i dunkla stunder beskriver som fenor. Iaf är de typ fyrkantiga där fram. Argt trängde jag ner fötterna i fina skor i tonåren men fick oooont. Nu är det nästan bara Ecco- och Keenskor/sandaler som funkar. Och Jörn!

Iaf gjorde de det tills en fotfraktur skapade en extra knöl på yttre fotknölen. Så om du är intresserad har jag ett par helt nya Jörn m96, endast provpåtagna inomhus, att sälja. Hann inte ens ta med de på ett litet äventyr... Men de tidigare jönkängorna har passat som handen i handsken påmina ankfötter!

https://www.blocket.se/uppsala/Oanvanda_Jornkangor_m96_73821253.htm?ma=1
 
M96 är bred. Samma läst som försvarets 90-kängor, enligt obekräftade källor.

Jag har platta och breda fötter, och trivs väldigt bra i mina. Till vardags bär även jag helst Ecco =)
 
Jag är också försedd med ett par "Kalle-anka-fötter". Stabila och bra kontakt med underlaget - något som dock inte skofabrikanterna har insett.
De skodon som mina fötter gillar bäst är Jörnkängan M96. Jag kan inte avgöra bredden jämfört med Original, men smala är de inte. Mina har jag traskat runt i under 15 år och på vandringar både i de svenska fjällen och i olika delar av världen. Efter 14 år började slitsulans mönster bli lit slitet och jag lät Lundhags skomakare lägga på en ny slitsula. Efter så många mil är det ofattbart att de hållt så länge. Resten av kängorna är i prima skick också och kommer hålla i många år till.

Jag har som sagt problem med skor. Dessa jörisar köpte jag och gav mig iväg på två veckors vandring i rumänska bergen. Egentligen oerhört korkat att ge mig iväg efter att bara provat dem ett par gånger. Men ... inget skav och inte ens något rött märke på fötterna under ganska ansträngande vandringar under nästan två veckor. Fantastiskt.

När jag köpte mina var det så svårt att beställa direkt från Jörn så jag köpte via en handlare i Norge. Då fick jag rita av fötterna på ett papper, mäta höjden över vristen och skicka per post. Vet inte hur det är nu!?
 
Jag har precis fått hem att par Jörn original. Mina gamla kängor är ett par Lundhags militär från '91, motsvarande dagens Park. Jag har bara gått ett par timmar hemma i skogen med mina Jörn, men alltså vilken lycka. De går att snöra så att hälen är tight, eller lös, samtidigt som hela min platta och breda framfot har gott om plats. Det enda som möjligen bekymrar mig är den mjuka yttersulan, men den går ju att byta om den slits ner fort.

Jag köpte mina på Allmogejakt. Leveranstiden var drygt 4 månader. Modellen original kommer med standardstorlek, så de går att returnera.
 
Jag tror du ska tänka stort. Mina Lundhags är alldeles för stora men som med hjälp av dubbla eller trippelsulor passar jättebra.
Mina arbetskängor i skogen är likaledes för stora men jag har flera sulor och dubbla grovsockar och de är jättesköna.
Samtidigt tror jag det är en vanesak. Man måste gå o gå i kängorna inte kanske för att skorna ska anpassa sig till fötterna utan tvärtom. Men frågan är inte helt enkel, vissa har större problem än andra och det måste man inse. Lycka till att hitta något som passar dig.
 
Jag tror du ska tänka stort. Mina Lundhags är alldeles för stora men som med hjälp av dubbla eller trippelsulor passar jättebra.

Jag har stl 38 på skor och enligt tabell är det stl 39 jag ska ha på kängor. Vid provning av någon Lundhags var stl 40 rätt tight med strumpa och först stl 41 eller 42 satt bra på bredden och var en sådär cirka en handflata för långa. Omöjligt att gå i helt enkelt. Så nej, utfyllnadslösningen är utesluten.

Det hade dock varit intressant att testa herrkängor från Lundhags, men de går inte ner till min storlek. Dam-optilästen är ju extra smal. :(
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NightHawk Slitna sulor Jörnkänga Kläder 14
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
joask202 Jörnkängan Skywalk vs Lundhags Skywalk Kläder 9
ViLa Var/hur köpa Jörnkängan? Kläder 14
Still Alive Välja rätt storlek på Jörnkängan Antifrys Kläder 23
enSAM Jörnkängan Kläder 6
nvavargen Jörnkängan Kläder 19
Kanii Skavsår från jörnkängan Kläder 8
B.M.F Läst på Jörnkängan M96? Kläder 2
Jörnkängan Kläder 2
Sända Jörnkängan Original eller M96 Kläder 1
Bwana finns jörnkängan kvar? Kläder 7
pack Jörnkängan,storlek-mondopoint? Kläder 1
Foppa_Boden Skötselråd Jörnkängan???? Kläder 6
Boots Jörnkängan varslar Kläder 32
tanto Jörnkängan, Lundhags eller liknande Kläder 6
Germund Jörnkängan med stegjärn, Aconcagua Kläder 2
sandwichman Jörnkängan? Frågor som kräver svar! Kläder 29
skogstösen Jörnkängan Kläder 2
LonesomeHiker JÖRNKÄNGAN Kläder 5
pack Jörnkängan antifrys storlek? Kläder 6
Jörnkängan? Kläder 2
stenblock Hur breda är en bred fot? Era mått tack Kläder 21
Mummis (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
Jontaponta Tips om BREDA vandringskängor Kläder 13
Thomas79 Hjälp med extra breda "Trekkingskor" Kläder 5
Martin_Blomberg Breda kängor? Kläder 19
estetdrägg Trekkingskor för breda fötter? Kläder 3
estetdrägg Sandaler med täckt tåparti för Breda(!) fötter? Kläder 2
MagnusJ Kängor för breda fötter? Kläder 14
Nettan A Kängor för breda fötter? Salomon? Kläder 16
chappe92 Vandringsstrumpor för dem med varma/svettiga fötter Kläder 14
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
mumsnusriken Meindl Kansas Gtx vs. Mina fötter Kläder 10
Fredrik_g Vanskapta fötter! Kläder 11
fpe0310 FiveFingers för dåliga fötter? Kläder 5
owahlund Har du problem med fuktiga fötter? Kläder 35
BadCash Kängor för känsliga fötter? Kläder 6
Inakol Torra och glada fötter i minst 10 år? Kläder 30
alven På barnets fötter Kläder 6
EvaR Kängor för mycket kalla fötter Kläder 21
joask202 Kängor för varma fötter Kläder 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...