Karttecken..

Sitter här i ottan och kikar på kartor över området där jag bor. Så upptäcker jag ett karttecken jag inte vet vad det betyder.
Det är bokstaven "B" i runskrift. Jag tror att jag någon gång i tidernas begynnelse lärt mig detta, men orientering var väl inte favvisen i skolan direkt.

Är det någon som vet?! Jag har googlat igenom nätet, men det närmsta är ju tecknet för fornlämning "R".

Annars får jag helt sonika gå dit och se vad jag finner.. Men jag tror att det är på en villatomt så jag tänkte försöka undvika det...

God fortsättning!
Jonas
 
Godmorgon
Är det kanske B som i Biologi som du ser på kartan. Om du knatar dit så hittar du kanske en stor gran eller ek. Eller något annat.

Jag har även sett G som i Geologi på kartan och då hittat ett stort stenblock.

Att ditt B-tecken ser ut som en runksrift är nog bara en typografisk finess för att skilja ut det från namn på kartan.
 
På äldre orienteringskartor, på den tiden då vi ritade dit en teckenförklaring, alltså, uttyddes det så här (tecknen var mycket riktigt i runskriftsliknande typsnitt):
B - Botaniskt särpräglat föremål
G - Geologiskt särpräglat föremål

I lövskog kan det räcka med en stor gran, eller vice versa, för att det ska bli ett B. Oftast kom dessa tecken till i terräng som var fattig på lämpliga kontrollpunkter. Då fick man ju en sak till att hänga en skärm vid.
Ett annat alternativ var att bygga en koja, eller köra dit en lagom stor sten med hjälp av en dumper (detta har alltså hänt!).

Anders
Sekr, Tockarps Idrottsklubb
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
I.N. gamla karttecken Navigering 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.