Gpsmap 60cs från USA

Tjena,

Funderar på att uppgradera mig.

Om man köper en 60cs från usa, finns det några funktioner som jag inte kan använda mig av i Sverige??

Hur pass struligt är det att ladda in Basemap Europe??

Hur slipper jag dom elaka Tullgubbarna??

Tacksam för svar!
 
Lobo Chile: folkskygg Mexico:listig, slug

Vi andra som kanske inte är lobo-tomerade tycker måhända att det är magstarkt att be om hjälp att undvika importmoms i ett publikt forum.

Tror du deltagare i ett aktieforum gör inlägg där de ber om hjälp med att tvätta pengar?

Köper du från ett europeiskt lågprisföretag över internet (t ex i Spanien) får du lågt pris och europeisk baskarta och slipper den högre svenska momssatsen helt legalt.

Parece mas lobo - ¿no es verdad?
[Ändrat av jonasolof 2004-12-03 kl 21:44]
 

avslutad210712

Gäst
el_lobo; sa:
Hur slipper jag dom elaka Tullgubbarna??

Åk över och köp den på plats. Troligen inget bra alternativ om du inte lika skall dit.

Be någon kompis som är över ta hem den åt dig. Observera att du i USA kan få GPS'n levererad till vilken adress du vill och inte enbart till den adress som ditt kreditkort är registrerat på.

Sen finns det andra alternativ som bygger på hur ärlig din inköpskälla är.
 
el_lobo; sa:
Om man köper en 60cs från usa, finns det några funktioner som jag inte kan använda mig av i Sverige??
Grundkarta för "fel" kontinent gör att kartan blir blank när du vill ha översikt och zoomar ut ordentligt. Dessutom kan du inte använda autorutt utan att ha detaljerade kartor laddade för precis hela sträckan. Om du t.ex. skall åka runt i Europa och inte i förväg vet exakt var du kommer att vara finns det inte minnesutrymme att ladda detaljerade kartor för hela området men med europeisk grundkarta klarar man sig hyggligt ändå. I områden där det inte finns detaljerat kartmaterial, som i östra Europa och stora delar av Finland fungerar inte autorutt alls.
Hur pass struligt är det att ladda in Basemap Europe??
För den som är van att skriva sin egen firmware till Garmins GPS:er är det säkert inte alls struligt. För alla oss andra är det nog orimligt krångligt.

Om man köper sin enhet av en europeisk leverantör så får man europeisk grundkarta och inom EU betalar man helt lagligt en lägre moms än den svenska och behöver dessutom inte smuggla. Aspid som ofta brukar vara en av de billigare på Garmin i Europa har ett erbjudande om fri frakt just nu.
https://www.aspidshop.com/export/store/
 
Dock går det ju att ersätta den amerikanska grund kartan med den europeiska, och det enda andra som skiljer är att garantin inte gäller här, den stödjer tex fortfarande svenska även om den är köpt i USA.
 
el_lobo; sa:
Tjena,

Funderar på att uppgradera mig.

Om man köper en 60cs från usa, finns det några funktioner som jag inte kan använda mig av i Sverige??

Hur pass struligt är det att ladda in Basemap Europe??

Hur slipper jag dom elaka Tullgubbarna??

Tacksam för svar!


Hej.

Köpte min 60c på plats i USA. Faxade iväg beställningen hemifrån innan resan med kopia på kort och ID. Fick den levererad till mitt hotell av ups och hade då kunnat spåra försändelsen via nätet dag för dag med godsnummer.

Har amerikansk basemap, men jag var inte speciellt imponerad av den. När vi åkte runt i DC/virginia hade den bara med de allra största motorvägarna. Ingen nytta alls av den i städerna.
 
umevargen; sa:
När vi åkte runt i DC/virginia hade den bara med de allra största motorvägarna.
Bra, du har förstått vad som finns på grundkartan.
Ingen nytta alls av den i städerna.
Men du har tydligen inte förstått vad man skall ha den till. Grundkartan har aldrig varit och kommer aldrig att bli användbar för detaljnavigering. Det är sådant man har nedladdade detaljkartor till. Det är inte i staden du skall använda grundkartan, men du kan ha viss nytta av den på vägen dit.

Ett exempel på vad du kan ha grundkartan till är om du provar att göra en autorutt mellan San Diego och New York. Då ser du att GPS:en klarar det. Prova sedan att göra en autorutt till Jyväskyle, Tallinn, Warszawa eller Aten. Min gissning är att den misslyckas oavsett var du befinner dig eller vad du har för kartor laddade.

Så om man bestämt vet att man aldrig kommer att vilja åka till Jyväskyle, Tallinn, Warszawa, Aten eller någon annan större stad där man inte har detaljerade kartor laddade och framförallt dessutom vet att man aldrig någonsin kommer att göra en resa där kartminnet blir en begränsning i vare sig Europa eller Afrika, då har man ingen större nytta av europeisk grundkarta. Ja förutsatt att man aldrig heller vill zooma ut och panorera på kartan.

Jag förstår om man väljer att prioritera bort europeisk grundkarta för att spara pengar men att säga att man inte har någon nytta av grundkartan alls är inte korrekt.

Det allra bästa är förstås om Victor kan backa upp sitt sensationella påstående så att vi alla kan ladda rätt grundkarta när vi vill.
 
avslutad210712; sa:
el_lobo; sa:
Hur slipper jag dom elaka Tullgubbarna??

Åk över och köp den på plats. Troligen inget bra alternativ om du inte lika skall dit.

Be någon kompis som är över ta hem den åt dig. Observera att du i USA kan få GPS'n levererad till vilken adress du vill och inte enbart till den adress som ditt kreditkort är registrerat på.

Sen finns det andra alternativ som bygger på hur ärlig din inköpskälla är.

butiken vet aldrig vart kortet är registerat, inte heller kortinlösaren. Det är endast banken som vet det, och det är inte publika uppgifter.
Så det finns ingenstans i världen där det krävs att kortinnehavarens adress måste stämma, för det vet man inte.
 
Det ska bli intressant att se om priserna sänks när dollarfallet varat ytterligare något eller några kvartal. I Belgien har inte priserna på iQue ändrats av den belgiska importören sedan introduktionen för 5 kvartal sedan. Funnes konkurrens på de nationella marknaderna också i importörsledet skulle det ske, men varje nationell importör har monopol på sin marknad.

Hur lång kapitalbindingstid ska en importör ha? Omsätter de lagret på en ett halvår eller en månad?
[Ändrat av jonasolof 2004-12-06 kl 08:30]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
spiff74 Värdering Garmin GPSMAP 60CS Navigering 6
spiff74 Strömförbrukning Garmin gpsmap 60cs Navigering 8
wisher Vista C vs gpsmap 60CS? Navigering 18
pawi Ta bort kartor GPSMap 60CS Navigering 1
niklaz Minne: Garmin Vista C vs GPSMAP 60cs Navigering 16
troell Ny Mjukvara GPSmap 60C/60CS 3,43 Beta Navigering 0
niben Hur många batterier till GPSmap 60CS Navigering 8
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
vgurra Någon som prövat Lantmäteriets DGPS-korrektioner via NTRIP med Garmin GPSmap 6X ? Navigering 15
vandrafjäll Etrex 30 eller Gpsmap 64 s Navigering 7
Kallebalik Problem med Garmin Gpsmap 62s Navigering 0
vandrafjäll Etrexe 30 eller Garmin GPSMAP 62s Navigering 7
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Sundom Simo Garmin GPSmap 78 Navigering 8
anders.b.k Batterilucka GPSmap 60Cx Navigering 2
cheflandell Garmin GPSmap 64s Navigering 3
rotebroelvis Garmin GPSMAP 64st Navigering 11
Jörgen A Garmin GPSMAP 62s Navigering 4
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Ivara Koppla ihop Garmin GPSmap 60 med datorn Navigering 2
ingam GPSMap 62st - Oregon 550t Navigering 16
Ehrsa ang. Garmin GPSMAP 62st Navigering 3
tompaj GPSMAP 76 trassel Navigering 6
kanotisten GPSmap 76CSx-fråga Navigering 9
bisonium Hur ställa in så GPSmap 60csx automatiskt adderar en "tappad sträcka" vid navigering? Navigering 12
Mackan73 Kompabilitet GPSMAP 525 och Friluftskartan Navigering 2
LasseT GPSMAP 60c Navigering 6
fxhunter GPSmap 60CSx Navigering 12
Haggelito Magellan eXplorist XL vs. Garmin GPSmap 60CSx Navigering 3
lizardking GPSmap 278 tips inför köp Navigering 3
hiro GPSmap 60 Navigering 3
BJK Garmin GPSMAP 60 CX vs CSx ? Navigering 5
nkj GPSmap 60cx Navigering 1
lagerstrom ETA-beräkning vid olika färdsätt (GPSMap 60 Cx) Navigering 5
gurrah Hållare till GPSMap 60 Navigering 0
Enicar Cykelfäste till GPSMap 60CSx Navigering 29
lagerstrom Överföra svenska tecken till Garmin GPSMAP 60Cx Navigering 3
lagerstrom Hastighetskameravaring fungerar ej på GPSmap 60Cx!? Navigering 4
Memme Min GPSmap 60C fördubblar kartuppsättningen Navigering 3
olhe Ny version för GPSMAP 60C Navigering 8
lagerstrom Ladda POI till Garmin GPSMap 60 Cx Navigering 2
Stefan_Nhn Svensk manual till GPSmap 60CSx Navigering 8
Sjoco MapSource version 6.7till GPSMAP-295 Navigering 6
sotter Garmins eTrex VS GPSmap? Navigering 2
SNEN Garmin GPSMAP 76CS Plus Navigering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.