60CS märkligt beteende....

Hej folkens.

Igår tog jag mig en tur till Arlanda, en tur på ca 14 mil enkel väg. Hade min 60CS med i bilen och lät den på skoj visa vägen även om jag hittar själv.

Den brukar alltid funka klockrent, men tyvärr var den igår inte sig lik. Den började med att visa högervarv genom de flesta rondeller på vägen. Inte nog med det så varnade den bara en gång före nästa korsning. Och när den så skulle till att räkna om rutten, så betedde den sig väldigt vimsigt och det tog lång tid innan den var klar. Och ofta så klämde den till med två omräkningar på raken. Ibland så visade den heller ingen rosa linje för rutten på första uträkningen.

Mest märkligt var dock det som den visade som tid för ankomst. Jag åkte hemmifrån ca 19:00 och den menade att det skulle ta 23 timmar att komma fram. Den räknade visserligen ned rejält på slutet, men missade ändå med en timme eller så mot faktiskt ankomsttid.

Samma sak när jag så åkte hemåt.

Hela tiden så visade den rätt position och hastighet, samt tid och datum. Inget märkligt kunde heller ses på sidan över sattelitmottagningen.

Frågan är vad som kan vara knas? Kan det hjälpa med att köra en reset på apparaten? Hur gör man det och finns det risker eller nackdelar med att göra det?


MVH Tony
 
Skulle nesten tro at noen har forandret på hastighetsparameterene dine. Muligens også vært inne på autorouting siden og rotet til det der også.

Har du små barn som er glad i å trrykke på knapper i hjemmet?
 
Braute; sa:
Skulle nesten tro at noen har forandret på hastighetsparameterene dine. Muligens også vært inne på autorouting siden og rotet til det der også.

Har du små barn som er glad i å trrykke på knapper i hjemmet?


Ja jävlar, det finns ett barn hemma som er glad i att trykke på knapper..... Nämligen jag själv......

Jag tror du kom med gåtans lösning Olav.

För ett par veckor sen så skulle jag ta en promenad hem till mina föräldrar, ca 6 km enkel väg. Jag fick då för mig att testa att ställa in GPS'en för gångtrafikant i inställningar för Autorouting. Så gjorde jag men tyckte mig inte märka någon skillnad på hur den jobbade eller nåt annat.

I går var det alltså knas som jag beskrev ovan, riktig knas. Nu efter att ha läst din fundering om inställningarna så kollade jag, och visst fan, de stod fortfarande kvar på fotgängare....

Det är högst troligt orsaken till galenskapen igår. Att den visade motsatt körrikning i rondeller kan ju mycket väl bero på att fotgängare ska gå till vänster på vägen och då blir det ju i motsatt riktning i rondellerna.

Att ankomstider och annat blev helt kaiko bör ju bero på att man troligen lagrat någon sansad medelhastighet som fotgängare kan tänkas hålla, för att ha som parameter i framräknandet av ankomsttider mm.

Jag har inte hunnit kolla om allt blir som det ska om jag ställer om den för bil igen, men det förutsätter jag, men hör av mig när så skett.

Bugar djupast för tipset till gåtans lösning.

MVH Tony, med lätt demens....
 
KAN ju också ha varit så att GPSn drabbat av det just nu allt mer utspridda GLÖGGVIRUSET. Flera människor i bekantskapskretsen har drabbats. Symptomen är slirig funktion mitt på dagen, virrigt uppträdande och inkonsekventa felmanövreringar; precis som du beskrev... :)
 
Nu är det kollat. Min 60CS beter sig som den ska igen. Allt märkligt jag skrev om ovan berodde på just att jag fingrat på inställningarna för Autoroute, och valt Gångtrafikant istället för Bil/MC.

MVH Tony
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Antoze Ansluta Garmin 60CS Navigering 14
kimpan84 Vilka kartor till Garmin 60cs? Navigering 5
3322 Garmin 60cs och Metroguide - vill inte Navigering 5
spiff74 Värdering Garmin GPSMAP 60CS Navigering 6
eowyn autoroute 2006 med usb till 60cs?? Navigering 4
3313 60CS återstart Navigering 6
sysop Lägga till information på Bluechart (60cs) Navigering 2
Tony-Avesta 60CS vs. 60CSx en liten recension Navigering 1
aabraha7 Garmin 60CS problem Navigering 11
jonasolof 60CSx jämförd ned 60CS Navigering 7
spiff74 Strömförbrukning Garmin gpsmap 60cs Navigering 8
3313 Dubbla kartor i 60cs Navigering 1
Roffan -65 Garmin 60CS från USA. Navigering 3
fson Mapsource till 60CS strular..? Navigering 5
Maua Baskartor Garmin 60CS? Navigering 4
Maua Ersättare till Garmin 60CS på väg! Navigering 24
piza03 Garmin 60CS fart Navigering 4
piza03 Garmin 60CS IMG2GPS find Navigering 2
tommiehedberg gps 60cs Svensk manual Navigering 5
Peter Kronborg Garmin Quest versus 60CS Navigering 1
DTM Efterföljare till Garmin 60CS? Navigering 5
Ont Borttagning av kartor i 60cs Navigering 5
Buda Ipaq och 60cs på havet? Navigering 6
wisher Vista C vs gpsmap 60CS? Navigering 18
Bullmarkar´n Ang barometer i 60CS Navigering 3
Winstar Fordonshållare till 60CS Navigering 4
Winstar Kartor i 60CS Navigering 10
irrbloss Överföra tryckplot från 60CS till PC? Navigering 1
pawi Ta bort kartor GPSMap 60CS Navigering 1
Winstar Ska jag välja 60C eller 60CS?? Navigering 11
salis Kan man lägga in egna kartor i Garmin Quest/60cs Navigering 7
xhib Batteritid i Garmin 60CS Navigering 2
Winstar Fråga gällande basemap i Garmin 60CS Navigering 3
erke Ladda ned shape filer till 60cs Navigering 2
Winstar Garmin 76CS vs. 60CS. Råd önskas!! Navigering 5
bertilstenfeldt Version 3.80 till 60C och 60CS Navigering 11
Uppgradering till Garmin 60CS Navigering 5
olann Garmin 60cs exakthet Navigering 4
Lennart49 Garmin 60CS och Mapsource Navigering 10
leffenisse Quest eller 60CS Navigering 8
olann 60cs byta från city select till friluftskartan Navigering 2
fson Knapplås på 60CS.. Navigering 6
Ont Garmin 76cs eller 60cs Navigering 22
petho Vista vs. Vista C vs. Legend C vs. 60C vs. 60CS Navigering 16
biting Garmin 60CS fråga från en Vista användare Navigering 3
ixa Minnes problem på 60CS Navigering 6
Janne Burman Virrig kompass på 60cs Navigering 11
olann Springa med magellan 60cs Navigering 5
jorwid Kartex5-USB-Garmin 60cs Navigering 4
RedBreather Metroguide Europa v6 och Garmin 60CS..... Navigering 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.