Autorouting med Metroguide v6

Hej alla!

Upptäckte en kul nyhet på ett forum, Autorouting fungerar till min GPS Garmin 60C med Metroguide V6 (antagligen fungerar det oxå med andra versioner av både metroguide samt Garmin GPS som stödjer autoroute)

har själv testat detta! =)

Saxat från forumet:

The IMG files from Metroguide does have the routing data (which are
used on PC) - the TDB file is configured in a way to prevent
uploading this routing data to the GPS.

If you upload separate IMG files with sendmap20 - then nothing will
prevent from uploading the routing data too - believe me.
 
Crawler; sa:
Hej alla!

Upptäckte en kul nyhet på ett forum, Autorouting fungerar till min GPS Garmin 60C med Metroguide V6 (antagligen fungerar det oxå med andra versioner av både metroguide samt Garmin GPS som stödjer autoroute)

me.

Är det inte så att 60C har inbyggd autorouting?

Läser på Garmins hemsida:

"Both the GPSMAP 60C and GPSMAP 60CS are packed with extra features, including rapid automatic route calculation..."


Hälsn.
CGJ
 
cl_joh; sa:
Är det inte så att 60C har inbyggd autorouting?
Jo den har förmågan att kunna göra autorutter men för att göra det måste den ha ett kartmaterial att jobba med. Den kan då visserligen göra autorutt på grundkartan men grundkartan omfattar bara de allra största vägarna och därför vill man tanka in detaljerat kartmaterial i den. Om man använder Garmins kartprogram krävs då kartan CitySelect för att det skall fungera men tydligen går det också för dem som inte bryr sig om licensregler att använda andra Garmin-kartor.
 
Crawler; sa:
IMG files from Metroguide does have the routing data (which are
used on PC) - the TDB file is configured in a way to prevent
uploading this routing data to the GPS.

If you upload separate IMG files with sendmap20 - then nothing will
prevent from uploading the routing data too - believe me.

Har jag förstått rätt?
Kan man genom att ladda GPSMAP 60C med valda MapSource Europe 6.0 .IMG filer med hjälp av Sendmap i stället för med MapSource få GPS:en att autorouta direkt i enheten?
 
Om det ska vara helt exakt ska du skriva "Mapsource Metroguide Europe v4/5/6", tydligen.
Inte vet jag, för jag har ingen sån GPS att prova med, men de skrev ju så. Alltså har nog Pelle helt rätt. Igen.

Anders
 
olhe; sa:
Har jag förstått rätt?
Kan man genom att ladda GPSMAP 60C med valda MapSource Europe 6.0 .IMG filer med hjälp av Sendmap i stället för med MapSource få GPS:en att autorouta direkt i enheten?


Yep så är det, var nyss ute & testade med bil.. den räknar till & med ut en ny väg ifall man skulle avvika från rutten. Verkar som detta fungerar likadant som city select?
 
Auditur et altera pars - djävulens advokat bör ju också höras. Jag har inte MetroGuide så jag kan inte kolla licensreglernas skrivning.

Framgår det att man inte får ladda ned enskilda img filer?

Om det nämnda förfarandet inte är otillåtet, framgår det i så fall att man inte får använda en förhandenvarande autoruttfunktion?
 
Finns det något bra sätt att kolla vilka img filer som tillhör t.ex. Stockholm eller måste man använda MapSource Utilities?

/J
 
jonasolof; sa:
Framgår det att man inte får ladda ned enskilda img filer?
Som vi gick igenom i tråden om bensinstationerna får man inte använda data från en MapSource-produkt i ett annat program. Hela tanken med den här tråden är ju att blåsa tillverkaren så att slingra sig och försöka få det till något annat än avtalsbrott verkar ganska fånigt.
 
PR; sa:
Hela tanken med den här tråden är ju att blåsa tillverkaren..

Nja, där håller jag väl inte riktigt med dig.

Tanken var väl snarare att förmedla denna kunskap till alla som vill ta del av den!

vad som sen vidare sker är ju någonting helt annat..
 
PR; sa:
jonasolof; sa:
Framgår det att man inte får ladda ned enskilda img filer?
Som vi gick igenom i tråden om bensinstationerna får man inte använda data från en MapSource-produkt i ett annat program. Hela tanken med den här tråden är ju att blåsa tillverkaren så att slingra sig och försöka få det till något annat än avtalsbrott verkar ganska fånigt.

Data från produkten används inte i ett annat program. Jag förutsätter att vederbörande äger Metroguidemjukvaran och har köpt sin GarminGPS. Det är en väsentlig skillnad på det här fallet och diskussionen om bensinsstationsdata där du otvetydigt visade att licenstexten förhindrade användning bruk av data.

Det ligger på säljaren att skriva en licenstext som är täckande. Dokumentet är i högsta grad ensidigt, köparen har ingen förhandlingsmöjlighet annat än att avstå från köp. Ska man sedan göra extensiva tolkningar på moraliskt subjektiva grunder kan man hamna långt bortom den slutsats en domstol skulle dra vid en tvist.

I et här fallet anser jag att texten skulle innehålla ett uttryckligt förbud mot att i en GPSmottagare använda i programmet befintliga (autorutt)funktioner - vilka användaren dock får nyttja i Mapsource på dator (om jag förstått beskrivningen rätt).
(Eftersom tdb filen enligt vad som beskrivs ovan hindrar autoruttbruk i GPSmottagaren borde det motsatsvis vara så att autorutt kan användas på PCn. Och då kan man ju koppla GPSmottagaren till PCn och använda autoruttfunktionen.)

Huruvida en domstol skulle finna avtalet skäligt torde vara en öppen fråga. Har säljaren missat att helgardera sig så har han.

Jag har sålt patent till Silva som efter en tid slutade att betala royalties. Dåvarande VD Selanders besked: "Ja du har rätt till royalty enligt avtalet. Men jag tror inte du har råd att ta upp saken i domstol mot oss och nu tänker jag sluta betala. Och så blev det. Advokaten Kleberg som var styrelseordförande struntade fullkomligt i mina protester. Min ståndpunkt är att företag inte är svaga parter som behöver stöd utöver det de kan hävda själva. Allra minst amerikanska företag som kör över andra med advokatyr så snart de kan. Se fallet Håkan Lans.
[Ändrat av jonasolof 2004-12-02 kl 22:52]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Curthan Labtop autorouting Navigering 3
linus501 Autorouting på 60cs Navigering 19
diamondsutra Mapsource och autorouting Navigering 10
henkywallmark Autorouting på 60CS Navigering 8
3322 Garmin 60cs och Metroguide - vill inte Navigering 5
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
ekis Var köpa Garmin Metroguide senaste ver (v10)? Navigering 5
PalleKuling metroguide europe v5 -installationsproblem Navigering 0
chripopper Metroguide vs city navigator? Navigering 2
nickeB Problem med min Garmin 60CSX och MetroGuide Europe Navigering 4
patrix10 Rutter metroguide europe7? Navigering 7
Enicar MetroGuide V8 Navigering 0
goranwi nRoute v.2.6.1 och MetroGuide 5 Navigering 5
fihn Navigeringsproblem Map60c-Metroguide v.6 EU Navigering 6
johanniska Skillnad mellan Metroguide och City Select? Navigering 2
chuck Metroguide V7 Navigering 0
RedBreather Metroguide Europa v6 och Garmin 60CS..... Navigering 24
Vandrare Garmin Metroguide och Roads and Recreation Navigering 4
Store Garmin nRoute har nu stöd för MetroGuide 5 och senare Navigering 2
Tony-Avesta 60CS och Metroguide Europe...? Navigering 12
kemzon Garmin 76s Metroguide Navigering 4
apersson850 Metroguide Europe 6 Navigering 8
micke.lu MapEdit / Metroguide användare!! Navigering 9
Sportbil City Select vs. MetroGuide - iQue frågor Navigering 2
Johan es MetroGuide och "basemap" i eTrex Legend? Navigering 23
jasy Metroguide Navigering 3
jasy Vägval Resplan vs. Metroguide m.fl. Navigering 1
Garmin Vista MetroGuide Europé Navigering 10
Garmin Vista MapSource MetroGuide Navigering 1
chuck MetroGuide Navigering 9
Tony_Avesta MapSource Metroguide Europe, kass sökfunktion!? Navigering 4
Tony_Avesta Nu jäklar har jag fått Metroguide E!! Navigering 4
hogskolan MetroGuide Europe Navigering 2
Tony-Avesta MetroGuide, MapSource, vad skall man ha tro?? Navigering 7
bertilstenfeldt X-pris MetroGuide Europa Navigering 0
bengtberg Skillnad mellan MetroGuide och Roads&Recreation? Navigering 21
LarsLa Nya Mapsource Metroguide Europe Navigering 2
magnushansson Skillnad på Metroguide och RR Navigering 3
Sportbil Hur mycket Metroguide ryms i en eTrex Legend? Navigering 3
lod MapSource Roads & Recreation eller MetroGuide Navigering 6
theo12 E map routeplanner metroguide R&R Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.