Konsumentprodukter till proffslösning?

Jag har blivit ombedd att föreslå teknisk lösning för ett företag som bedriver fältservice, som ska underlätta för servicetekniker att ta sig till rätt punkt för reparation och förebyggande service.

Punkterna finns dels som adresser, för de punkter som faktiskt har en adress, och med koordinater i både RT 90 och WGS 84.

Teknikerna ska nyttja lösningen huvudsakligen för bilnavigering. Syftet är att korta ledtiderna genom att inte köra fel och höja säkerheten när personalen slipper sitta och glutta på tryckt karta som de har i knät.

Det ska enkelt gå att ta med sig det mesta av utrustningen så att den inte stjäls.

Spontant tänker jag på följande kombination:
* extern GPS-antenn på taket
* GPS-mottagare
* snabbfäste för GPS
* återutsändande antenn i kupén eller antennkontakt i snabbfästet
* navigera till adress (stad/gata/husnr) OCH koordinater
* röstvägledning (helst på svenska)
* automatisk omräkning av rutt
* import av waypoints (adresser eller koordinater) från serviceorder, formatet är inget problem, det går att lösa
* PDA tänkbart
* Bluetooth tänkbart

Vad kan ärade forumdeltagare föreslå?
 
Hej Per,
Varför inte återrapportera via PDA? Jag jobbar själv i ett projekt där vi börjat i den änden och kommer troligen att hänga på navigering i steg 2.
/Leif
 
Där var en som var "förtröden" för att han inte får sådana uppdrag.

Om det passar med en mojäng med Palm OS är detta något som den Garmin iQue 3600 jag har skulle klara perfekt.

Använder man återutsändande antenn är installation och borttagning i bilen minst lika enkelt som att starta motorn. Själv har jag vanlig antenn, så jag får dra ut sladden.

Anders
 
iQue 3600 klarar det där utmärkt. Återsändande antenn kan man ju använda, t ex RA45 eller Holux motsvarande, men lika gärna en med sladd som Gilsson enligt min mening. Men enligt rapporter funkar iQue utmärkt med RA45. Jg har just fått hem både http://www.sanav.com RA45 och RA46 men inte hunnit pröva dem än.

Röststyrning på svenska finns, adressern har du i City Selct med så god täckning som finns fn, så vitt jag vet. Apparaten är lätt att ta med sig och tar inte mycket plats i fickan.

Enda knepet är att få ett snyggt sätt att lägga in WGS84 koordinater. Av någon anledning får man gå omvägen att modiera en valfri waypoint - men sedan går det utmärkt. kan göras direkt i iQuen eller i Mapsource innan hotsync. Der är lätt att göra en förteckning i en särskild kategori i (palm-)adressboken. Det är också lätt att t ex med IR föra över en sådan adressbok från en iQue till en annan. Allt backas upp med hotsync till PC.

Nödvändiga anteckningar kan bifogas som notes till varje införd adress, även om denna bara angetts med koordinater. Det går utmärkt att använda 'on screeen keyboard' för att föra in data.

iQuen är nu en stabil och pålitlig produkt.

Anders/apersson850 kan hanteringen av adresspunkter bättre.
[Ändrat av jonasolof 2004-11-25 kl 08:20]
 
Vad man nog bör jobba en del med är att försäkra sig om att användandet är lätt. Har ingen egen erfarenhet av hur iQue eller någon annan PDA är men som jag har uppfattat diskussionerna här i forumet är inte alla saker med iQue helt intuitiva. Här pratar vi då ändå om folk som har ett osedvanligt stort intresse för navigation och dessutom ofta är väldigt insatta i tekniska prylar. Man har också en helt annan motivation att lära sig och kanske t.o.m. överse med saker som är krångliga att använda på en produkt man köpt själv.

En servicetekniker har inte med nödvändighet samma vilja att sätta sig in i något han eller hon blir "påtvingad" av sin arbetsgivare. Bland allmänheten finns också en rädsla för att GPS har att göra med att spåra och övervaka vilket inte direkt är positivt i de här användarnas ögon. Jag känner en person som har ett sådant här jobb och de har fått ett PDA-baserat system som upplevs som tungrott och introducerades utan ordentlig utbildning. Ni kan tänka er hur stor motivationen är att använda de grejerna.

Den enda GPS jag sett som är tillräckligt intuitiv och lättanvänd för att den skall fungera för någon som inte är navigationsintresserad är Garmins StreetPilot. Jag förutsätter att Magellans, Navmans och TomToms motsvarigheter är lika enkla att ta till sig då målgruppen för produktkategorin inte är naviagtionsnördar utan "vanligt folk" som bara vill hitta fram. Ett mobilbaserat system som Wayfinder och liknande kan jag tänka också är hyggligt enkelt men frågan är om det verkligen är lika bra på att tydligt och enkelt ge vägvisning i fordonstrafik. Å andra sidan har det fördelen att det inte är ytterligare en burk att släpa på.

Mitt tips är: det viktigaste är inte att göra ett något häftigt och smart integrerat system utan det viktigaste är att försöka se saker ur användarnas perspektiv.
 
Att få in en position, med lat/long eller något annat, tycker jag inte är speciellt svårt. För att dessutom få vägvisning dit gör man så här:
Håll inne jogghjulet, klicka (med stylus på skärmen, alltså) på Edit - Location - Show Info - Location - Manual. Skriv in koordinaterna med grafitti eller tangentbordet som visas på skärmen, klicka OK - Done.
Klicka på Waypoint (eller vilket namn du annars valde att ge den), Routing - Route to waypoint.
Nu kommer anvisningarna om vart du ska köra. Anteckningar kan göras i Note-fältet som hör till denna waypoint.
Om koordinaten anges i annat format, måste man först klicka på GPS - Meny - Preferences - Location - Location Format (och/eller ev. Map Datum) för att ange vilken typ av koordinater som ska användas. Därefter proceduren ovan.
Detta verkar kanske vara en förskräcklig massa klickande, men de olika rutorna dyker ju upp på skärmen, mitt framför näsan på en, just när de behövs. Hela proceduren tar bara några sekunder.

Anders
 
När det gäller att få in en lista waypoints och adresser så har geocacharna redan utvecklat detta. Så man kan lägga in flera hundra adresser och waypoints via PC.

Prövade just med en återsändande antenn RA45. Den gav i stillastående bil lika bra eller bättre signal än en direkt ansluten Gilsson ifall rerad-antennsprötet som ser ut som ett kort tomtebloss sitter ett par cm från patchantennen.

(Det märkligt goda resultatet kan bero på att förstärkaren jobbar med optimal spänning. Misstänker annars att primärantennen är samma som Gilsson. En antenn ansluten till iQue's uttag får bara 2 volt medan den bör ha minst 3. Tappet är ca 5 dB.

Jag känner väl till Street Pilot också. Mycket enklare att ta med sig en iQue. Anders, mina och andras övningar med iQue ska man inte ta för mycket intryck av, det är en PDA som man kan göra mycket med om man vill. Jag har frågat runt här nere i Brysseltrakten. Den säljer utmärkt bra till vanliga konsumenter.

med iQuen kan man också fästa röstmeddelanden till en waypoint, t ex läsa in journalanteckningar för utskrift hemma. Vill påstår att den är mer eller mindre designad för det beskrivna ändamålet.
 
jonasolof; sa:
...det är en PDA som man kan göra mycket med om man vill.
Ja om viljan finns kan man säkert göra massor men kan vi vara så säkra på att viljan finns?
Jag har frågat runt här nere i Brysseltrakten. Den säljer utmärkt bra till vanliga konsumenter.
Konsumenter som är tillräckligt intresserade och motiverade för att själva ta initiativet att lägga ut pengar för den.

Jag kan inte såga produkten eftersom jag inte använt den utan ville bara påminna om faran med oss nördar. Risken är att vi fokuserar för mycket på teknik och funktioner och glömmer bort att användarna kanske inte tänker som vi.

Skall man gå på PDA-spåret så finns det också konkurrentprodukter som kanske är bättre och eftersom det är en dator så skall IT-funktionen involveras. De har möjligen redan policys för den typen av produkter, lär få sköta supporten och dessutom är det massor med möjliga säkerhetsproblem kring PDA:er som man måste fundera över i en professionell verksamhet.
 
Du får säkert fram ett par lämpliga uppsättningar.

Ska man få "user compliance" är det väl bäst att involvera de framtida användarna i valet och inte försöka tänka åt dom.

Vore kul att höra vad det blev och kriterierna.

P.S. var just ute och körde med återsändande antenn. Fungerar mycket bra men direktansluten Gilsson är aningen bättre (5 dB och lite mer i snitt). Återsändingsantennens position kanske inte var den optimala. En sådan antenn fungerar dock uppenbarligen alldeles tillräckligt bra. RA45 cig tändarplugg har ett uttag i aktern där man kan stoppa in nästa plugg, t ex för iQue. Fungarerar ploblemfritt. Skulle hellre använda detta än en bluetoothlösning, framför allt om bluetooth antennen ska ligga inne i kupén.
 
Jag anade nog att de flesta gärna skulle dela med sig

Håkan K; sa:
Ah, så du har tagit ett uppdrag, tänker tjäna lite pengar och låta Utsidans medlemmar göra jobbet?
Man får inte vara dum ... Själv är jag gärna generös med det lilla jag kan, och jag vet att många andra här på forumet är lika generösa, eller hur Håkan?

Nu råkar det vara min egen arbetsgivare och eftersom de vet att jag är GPS-nörd undrade de om jag vill vara med i projektet. Den månatliga förolämpningen blir oförändrad.

Stort tack för input så långt. Jag lovar feedback.

Om man inte behöver PDA till något annat än att navigera kanske man skulle kunna tänka sig en Quest i stället. Vatten och stötsäker med röstvägledning, lämplig att ta med ur bilen för att hitta en punkt utomhus om punkten ligger en bit från vägen, även om det regnar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
Grönt är skönt Göra .jnx av geotaggad tiff till hackad Garmin Navigering 0
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Brus-Nilsson Bättre baskarta till Garmi Montana Navigering 1
freij.j mest detaljerad gratiskarta till android ? Navigering 11
Unnah Byta till ett nytt Garmin Navigering 77
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
xidor RT90 doc till Garmin Astro Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.