Diff mellan trippmätare och spårlängd

Borde inte trippmätaren visa samma längd som längden på det spår(track) som jag laddar ur GPS:en efter tur?

Var ute och sprang obanat idag, vid start nollade jag tripp mätaren och rensade spår minnet.

Efter att jag nu har laddat ner spåret i OziExplorer så diffar längden med drygt en kilometer (tripp: 6,5 km, spår: 7,7 km). Inga spår punkter skenar iväg vad jag kan se. Jag har en GPS 12.

Någon som har någon ide?

Anders
 
Trippmätare = stegräknare? De är inte att lita på! Steglängden varierar ju beroende på hastighet, utmattningsgrad, terräng mm

/Håkan
 
interpolation?

Kan det vara så att OziExp gör nån form av kurvanpassning av spåret? Jag bara gissar, men misstänker att nåt sånt ligger bakom diffen.

//Anders
 
Mottagning?

ajn; sa:
Borde inte trippmätaren visa samma längd som längden på det spår(track) som jag laddar ur GPS:en efter tur?

Var ute och sprang obanat idag, vid start nollade jag tripp mätaren och rensade spår minnet.

Efter att jag nu har laddat ner spåret i OziExplorer så diffar längden med drygt en kilometer (tripp: 6,5 km, spår: 7,7 km). Inga spår punkter skenar iväg vad jag kan se. Jag har en GPS 12.

Någon som har någon ide?

Anders
Om du inte har haft 100% mottagning så tappar trippmätaren, medan spåret "fyller i". Så tror i alla fall jag.
 
Spår

Kanske har du kommit åt nollställningen av vägmätaren i färddatorfönstret?

Om man tappar positionen så brukar GPSen börja om på en ny registrering av spår. Om du skall mäta total distans under dagen så spara ned färdspåret för hela dagen så lägger minnet ihop snuttarna med en rak linje mellan punkterna i respektive snutt.

Du kan då få en längre distans än snuttarna var för sig och också längre än vad färddatorn registrerat.

Thure
 
ajn; sa:
Borde inte trippmätaren visa samma längd som längden på det spår(track) som jag laddar ur GPS:en efter tur?

Var ute och sprang obanat idag, vid start nollade jag tripp mätaren och rensade spår minnet.

Efter att jag nu har laddat ner spåret i OziExplorer så diffar längden med drygt en kilometer (tripp: 6,5 km, spår: 7,7 km). Inga spår punkter skenar iväg vad jag kan se. Jag har en GPS 12.

Någon som har någon ide?

Anders


Jag brukar göra liknande jämförelser när jag cyklar och har funnit att överensstämmelsen är mycket god, på kilometern lika vid sträckor på 10 - 15 mil. Så jag tror nog att din stegräknare kanske är problemet.

Hälsn.
 
cl_joh; sa:
Jag brukar göra liknande jämförelser när jag cyklar och har funnit att överensstämmelsen är mycket god, på kilometern lika vid sträckor på 10 - 15 mil. Så jag tror nog att din stegräknare kanske är problemet.

Hur kan hans stegräknare påverkat det hela när han inte använde nån? (Det var väl det här med att läsa alla inlägg i tråden innan man kommenterar?:)
 
Nu har jag kikat på detta lite mer. Och min slutsats (som Jasy och Thure föreslår) är att det är delvis dålig mottagning som är anledningen till diffen.

När jag laddar in spåret i OziExplorer så delar den upp spåret i tre sektioner med korta avbrott. Längden på dessa avbrott motsvarar inte alls längden på diffen men det har säkert varit andra korta avbrott som inte har registrerats i spår minnet.

Trippmätar funktionen i GPS:en räknar troligen inte med dessa luckor i mottagningen utan summerar enbart längden när satelitfix finns och då kan det bli en diff.

Anders
 
Hastighetsspikar

Min erfarenhet är att trippmätaren när noggrannare än trackfilen. I en gatukorsning med trafikljus och ett 9- våningshus och ett 7- våningshus på vardera sidan gatan så tappar min GPS fixen när jag väntar på grönt ljus (cykel) och när jag sedan får en fix ser allt bra ut igen. Men programmet (OziExplorer) register stora rörelser medan jag stått still och stora hastighetsspikar i trackprofilen. ”Rekordet” ligger nog på > 280 km/h. Flyttat mig ca 300 m på 5 s. Använder man längre tid mellan trackpunkterna blir hastighetsfelet mindre så sådana situationer.

Per Brune
 
Re: Hastighetsspikar

Brune; sa:
... Men programmet (OziExplorer) register stora rörelser medan jag stått still och stora hastighetsspikar i trackprofilen...

Per Brune
Hur kan det registreras rörelser om du inte har någon fix? Du skriver att programmet registrerar rörelser. Har du alltså GPS:en kopplad till en PDA medan du cyklar?

När det gäller spåret i GPS:en så tycks det finnas en skillnad mellan om man har valt registrering med jämna tidsintervall eller auto. Om GPS:en ligger stilla men positionsuppskattningen hoppar runt så blir det ett spår när man registrerar på tid. Det brukar jag utnyttja för medelvärdesbildning, t.ex. om jag ska ha position för en cache. Har man valt auto så registreras ingen spårpunkt om inte GPS:en verkligen har rört sig. Eftersom den mäter hastigheten genom att mäta dopplerskiftet av bärvågen kan den skilja mellan verklig rörelse och enbart en ändrad positionsuppskattning. Har man kraftig zoom på kartan kan man se hur strecket från senaste spårpunkten till nuvarande position hela tiden ändrar riktning och längd utan att någon ny spårpunkt sätts.
 
Min Vista mater (ursakta stavningen, ar i Barcelona) rakt mellan tappad mottagning och aterfadd mottagning. Blir bra om man gar rakt, daligt om man svanger mycket.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
brandmansmicke Kartblad saknas - vitt område mellan fjäll och kust? Navigering 10
storskogen Synka information mellan eXplorist XL och dator Navigering 3
jorbe911 Hur välja mellan Magellan och Garmin? Navigering 7
Mpetts Föra över kalenderdata mellan 2 gps:er? Navigering 2
The Lapp Mottagning mellan Nikka och Keb... Navigering 6
Niclas S Avståndet mellan Kilsmo och Kiruna Navigering 1
melko Skillnad mellan Garmin 60CSX & 76CSX? Navigering 4
laser2 Skillnader mellan Garmins nya x-modeller och de gamla Navigering 0
bennys Strul att överf tracks mellan etrex Venture och Kartex Navigering 0
johanniska Skillnad mellan Metroguide och City Select? Navigering 2
avslLM Samarbete mellan Orienteringssporten och Lantmäteriet Navigering 2
mathias Konvertera mellan metod A och B Navigering 2
bruse Filkompabilitet mellan kartprogram. Navigering 8
jonasolof Fugawi: Växla mellan gröna kartan och fast.kartan Navigering 0
jonasolof Skillnaden mellan Kartex 5 och Kartex 4? Navigering 7
Mackan3972 Smidigare övergång mellan kartorna? Navigering 1
jocker Problem att få kontakt mellan Ipaq och Tomtom blutooth Navigering 0
baja_maja Skillnad mellan olika koordinatsystem? Navigering 13
boran Konvertera mellan koordinatsystem? Navigering 5
sehlis Skillnad mellan USA och Europa vid näthandel Navigering 13
bengtberg Skillnad mellan MetroGuide och Roads&Recreation? Navigering 21
0032 Konvertera mellan olika koordinatsystem Navigering 4
mfn Sladd mellan eTrex och datorn Navigering 1
pby Kraftigt underskattande trippmätare i Vista HCX Navigering 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.