Garmin 276C - Mapsource

Hej,

Har försökt få fram i manualen om det går att föra över rutter direkt från Mapsource till 276C som det gör på tex GPS V. Kan dock inte finna något entydigt svar på detta.

Någon som provat i verkligheten?

På den Ique 3600 jag har vet jag att det inte går och detta är nått jag verkligen saknar.

Är på gång att skaffa en 276C och denna funktion står högt på önskelistan.


M.v.h

Stefan
 
Helt klart tycker jag att det borde gå att föra över rutter, men osvuret är bäst. Jag har också fastnat för 276:an och har just beställt en. Kommer att testa detta och rapportera här så snart jag har fått den.
 
Är det något jag missar?

sejohas; sa:
Har försökt få fram i manualen om det går att föra över rutter direkt från Mapsource till 276C som det gör på tex GPS V. Kan dock inte finna något entydigt svar på detta.
Jag har aldrig hört talas om en GPS med kommunikationsmöjlighet som inte kan ta emot rutter och att vara orolig med anledning av ett avvikande beteende hos en väldigt udda produkt som iQue tror jag är att vara försiktig i överkant. Eller är det någon svårighet med detta som jag inte inser? Någon speciell typ av rutt eller..?

På sidan 86 i 276C-handboken nämner man indirekt möjligheten under Garmins dataformat.

Jag tror inte att man beskriver det uttryckligen i GPS V-handboken heller.

I FAQ:en för iQue pratar man om liknande frågor och poängterar i svaren just att den skiljer sig från "vanliga" GPS:er i kommunikationshänseende.
http://www.garmin.com/support/que/faq.jsp#faq20
http://www.garmin.com/support/que/faq.jsp#faq22

Också jag kommer snart att ha tillgång till en 276C och även om jag aldrig använder funktionen själv (med autorutt i enheten ser jag inget behov) så kan jag förstås prova.
 
Re: Är det något jag missar?

PR; sa:
sejohas; sa:
Har försökt få fram i manualen om det går att föra över rutter direkt från Mapsource till 276C som det gör på tex GPS V. Kan dock inte finna något entydigt svar på detta.
Jag har aldrig hört talas om en GPS med kommunikationsmöjlighet som inte kan ta emot rutter och att vara orolig med anledning av ett avvikande beteende hos en väldigt udda produkt som iQue tror jag är att vara försiktig i överkant. Eller är det någon svårighet med detta som jag inte inser? Någon speciell typ av rutt eller..?

Hej Pelle,

Det är inte någon speciell typ av rutt utan frågan var mest om det funkar eller inte, jag tror också att det gör det men ville bara vara säker då jag saknar den funktionen hos Iquen.

Om du kommer ihåg så använder jag GPS:en på motorcykeln för både offroad(enduro) och landsvägsåkning. Att kunna planera vissa rutter i datorn tycker jag personligen ger en bättre överblick framför allt när det offroad åkningen.

Får man fråga var du tänkt köpa den ifrån?

Har du tänkt använda din 276C på hojen eller? I så fall, blir det med Touratech fäste eller?


M.v.h

Stefan
 
Re: Re: Är det något jag missar?

sejohas; sa:
Om du kommer ihåg så använder jag GPS:en på motorcykeln för både offroad(enduro) och landsvägsåkning.
Jag kommer ihåg och trodde nog också att du till slut skulle vilja ha en "riktig" burk som är gjord för att användas ute... :)
Att kunna planera vissa rutter i datorn tycker jag personligen ger en bättre överblick framför allt när det offroad åkningen.
Ja vid komplicerade offroad-rutter är det förstås smidigast men sådana är inte aktuella för mig.

Eftersom jag håller mig på vägar (även om de kan vara väldigt små ibland) så föredrar jag att vid planeringen göra strategiska waypoints som jag sedan använder autorutt mellan. Jag tycker det är mer flexibelt än färdiga rutter.

Mina frågor var dock inte ämnade att avskräcka dig ifrån att använda grejerna som du själv vill utan jag ville bara försäkra mig om det inte var något speciellt användningssätt jag inte förstod.
Får man fråga var du tänkt köpa den ifrån?
Det är bara ett lån. Skulle den vara så bra som den verkar för mitt behov så får jag fundera på om jag har råd.
Har du tänkt använda din 276C på hojen eller? I så fall, blir det med Touratech fäste eller?
Ja MC/bil/båt. Om det blir en 276C så kommer ett Touratechfäste (01-065-0088-0) att ingå i kalkylen då jag är supernöjd med det till GPS V (01-065-0035-0).
 
Där ser man ... jag kommer också att använda 276:an på hojen och på snöskoter. Däremellan kan det bli lite båt också. Touratechfästet ska jag ta och kika på, klart intressant. Bra tips!

På skotern kommer jag att montera den på detta sätt:
http://www.beach.kalix.net/skoterkarta/RXWarrior.htm

Har en extern antenn som monteras under framrutan så att man slipper originalantennen som sticker upp.
[Ändrat av Black_man 2004-10-21 kl 22:18]
 
Re: Re: Re: Är det något jag missar?

Jag kommer ihåg och trodde nog också att du till slut skulle vilja ha en "riktig" burk som är gjord för att användas ute... :)


:) Faktum är att Iquen funkat helt okay på hojen men av en slump fick jag en spekulant på den och vips så är det dags att skaffa en ny och då verkar 276:an intressant.




Mina frågor var dock inte ämnade att avskräcka dig ifrån att använda grejerna som du själv vill utan jag ville bara försäkra mig om det inte var något speciellt användningssätt jag inte förstod.


Ingen fara, låter som vi använder grejerna ganska lika
trots allt. Det gäller ju att använda rätt finesser till olika behov bara, ibland är det smidigt att fixa rutterna i datorn och vice versa.



Om det blir en 276C så kommer ett Touratechfäste (01-065-0088-0) att ingå i kalkylen då jag är supernöjd med det till GPS V (01-065-0035-0).


Kan bara instämma i dina omdömen om Touratechs fästen de är grymma, såg att det fanns 3 modeller till 276:an.


Väntar spänt på ett fälttest när du får möjlighet att prova din.

Ha det!

Stefan
 
Re: Re: Re: Re: Är det något jag missar?

sejohas; sa:
Kan bara instämma i dina omdömen om Touratechs fästen de är grymma, såg att det fanns 3 modeller till 276:an.
De andra två har sämre vibrationsdämpning. Jag hade en sådan ursprungligen till GPS V men uppgraderade sedan till de större mjukare dämpningarna (sådana hållare har MvG i namnet). GPS:en kostar för mycket för att jag skall ha lust att riskera att den vibrerar sönder precis när garantin gått ut.
 
sejohas; sa:
Har försökt få fram i manualen om det går att föra över rutter direkt från Mapsource till 276C som det gör på tex GPS V. Kan dock inte finna något entydigt svar på detta.

Någon som provat i verkligheten?
Nu har jag provat och det fungerar som väntat också på 276C att flytta rutter och spår fram och tillbaka.
 
Hej,


Har själv fått tillfälle att "klämma" på 276:an under veckan och blev imponerad.

Tack Pelle för infon angående rutter osv från Mapsource.

Blir nog så att jag beställer en imorgon :)

Vi hörs

Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zodiak06 Garmin 276c- halverad batteritid!? Navigering 2
sejohas Garmin 276C visar fel tid Navigering 11
Finnwoodman Minne i Garmin 276c Navigering 2
radiator Hur överföra sjökort från Fugawi till Garmin 276C? Navigering 10
nian Garmin 276c mobil? Navigering 2
Setter2 Garmin 276c Navigering 10
PR Garmin 276C Plus? Navigering 2
276c Manual Garmin 276c Navigering 4
PR Funktioner i Garmin GPSmap 276C? Navigering 6
sejohas Billiga minneskort till Garmin 276C Navigering 2
jasåpådetviset Garmin GPSMap 276C och echolod Navigering 37
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.